Specjalne potrzeby ucznia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PSz-SPU2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Specjalne potrzeby ucznia |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz wyposażenie uczestników zajęć w konkretne umiejętności wykorzystywane w organizowaniu procesu uczenia się i wspierania edukacji ucznia z zaburzonym rozwojem. Treści przekazywane podczas zajęć będą dotyczyły charakterystyki różnorodnych grup uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, dostępnych form edukacji, stosowanych metod i sposobów wsparcia w celu optymalizacji drogi edukacyjnej ucznia o specjalnych potrzebach |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz wyposażenie uczestników zajęć w konkretne umiejętności wykorzystywane w organizowaniu procesu uczenia się i wspierania edukacji ucznia z zaburzonym rozwojem. |
Pełny opis: |
1. Pojęcie specjalne potrzeby edukacyjna i ich klasyfikacja 2. Specyficzne czy specjalne potrzeby ucznia z zaburzeniami w rozwoju. 3. Specjalne potrzeby edukacyjna uczniów z niepełnosprawnością. 4. Specyfika pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną oraz z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 5. Metody terapii i wsparcia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną zaburzeniami ze spektrum autyzmu 6. Edukacja uczniów z uszkodzonym zmysłem słuchu., formy kształcenia metody wykorzystywane w komunikacji z uczniem .z uszkodzonym słuchem, wspomaganie rozwoju 7. Uczeń z niepełnosprawnością wzrokową w szkole ogólnodostępnej Specjalne potrzeby osób niewidomych i słabowidzących w kontekście edukacji i możliwości ich zaspokojenia 8. Wspieranie i edukacja dziecka z chorobą przewlekłą. Dziecko przewlekle chore w roli ucznia 9. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej 10.Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a przemoc rówieśnicza – wybrane aspekty zapobiegania i interwencji 11. Diagnoza ułatwiająca konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach . 12. współpraca szkoły z rodzicami uczniów o specjanlych potrzebach edukacyjnych |
Literatura: |
A. Olechowska Specjalne potrzeby ucznia, wydawnictwo PWN, Warszawa 2016 R. Gardian-Miałkowska, E. Weremczuk, M. Przybysz-Zaremba Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej. Wybrane obszary i rozwiązania. Wydawnictwo Adam Marszałek, Warszawa 2020 J. Gładyszewska-Cylulko, Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami .Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, wydawnictwo Impuls, Kraków 2017 M. Lis, B. Wolny, Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego, Wydawnictwo Akademia Humanistyczno - Ekonomiczna w Łodzi, Łódź 2019 |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: F.W1. teorie, koncepcje i modele specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych – medyczne, społeczne, biopsychospołeczne, w tym ADHD, ryzyka dysleksji, trudności związanych z nabywaniem umiejętności arytmetycznych, autystycznego spektrum zaburzeń, niepełnosprawności intelektualnej, mózgowego porażenia dziecięcego i innych zaburzeń ruchowych, zaburzeń o podłożu genetycznym, chorób przewlekłych i odmienności somatycznych; W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: F.U2. rozpoznać specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz określić optymalne sposoby organizowania środowiska edukacyjnego oraz wspomagania dziecka lub ucznia i jego rodziców lub opiekunów w procesie wychowania i kształcenia; F.U4. współpracować z rodziną i otoczeniem społecznym przedszkola lub szkoły w procesie planowania wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: F.K1. przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi; F.K2. przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi. Weryfikacja efektów uczenia się : Obecność i aktywny udział studentów w zajęciach . Przygotowanie i zaprezentowanie na forum grupy pracy na zadany przez prowadzącego temat |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywny udział studentów w zajęciach, dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze ( usprawiedliwione i nieusprawiedliwione) 1 ECTS Przygotowanie i zaprezentowanie na forum grupy pracy na zadany przez prowadzącego temat 1 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.