Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PSz-PSp2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Pedagogika specjalna jako dyscyplina naukowa teoretyczna, praktyczna, normatywna, jej cele i zadania. Charakterystyka subdyscyplin pedagogiki specjalnej. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością, ich konsekwencje dla procesu rewalidacji oraz normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. Systemy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - system segregacyjny a system włączający (cele i zadania kształcenia specjalnego) |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia dostarczają usystematyzowaną wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki specjalnej; współczesnych systemów kształcenia oraz wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością. |
Pełny opis: |
Pedagogika specjalna jako dyscyplina naukowa teoretyczna, praktyczna, normatywna. 2. Pojęcia, cele, zadania, zasady i zakres pedagogiki specjalnej 3. Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na świecie. Modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością. 4. Podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia i godność osób z niepełnosprawnością we współczesnym społeczeństwie 5. Charakterystyka subdyscyplin pedagogiki specjalnej 6. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością, ich konsekwencje dla procesu rewalidacji oraz normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. 7. Zasady zachowania wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności 8. Systemy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - system segregacyjny a system włączający (cele i zadania kształcenia specjalnego) 9. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Sposoby zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych i społecznych oraz wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży: 9.1. z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera 9.2. słabosłyszących, niesłyszących 9.3. słabowidzących, niewidomych 9.4. z niepełnosprawnością ruchową 9.5. z niepełnosprawnością sprzężoną – osób głuchoniewidomych, osób z mózgowym porażeniem dziecięcym 9. Kreatywność osób z niepełnosprawnością w różnych przejawach ludzkiej aktywności. 10. Nowe technologie a aktywność edukacyjna i społeczna osób z niepełnosprawnością |
Literatura: |
Antoszewska B., Kosakowski, Cz. Uwarunkowania i kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej Kupisiewicz, M. Słownik pedagogiki specjalnej Borkowska M. Niepełnosprawność ruchowa u dzieci. [W:] Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Loska, M., Myślińska, D. (red). Csanyi, Y. Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Deutsch Smith D. Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki. T.1. T.2. Pisula E.Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia Krause, A. Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kupisiewicz M. Słownik pedagogiki specjalnej Mój uczeń nie słyszy. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych. Ministerstwo Edukacji Narodowej. Olechnowicz Hanna, Wiktorowicz R. (2012) Dziecko z autyzmem Palak Z. Uczniowie niewidomi i słabowidzący w szkołach ogólnodostępnych Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Materiały szkoleniowe CZĘŚĆ II. (Internet) Sadowska S. Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim: wybrane problemy teorii i praktyki. Wdówik P. Technologie asystujące dla uczniów niewidomych w zakresie czytania i, Ziątek K., Jaszczuk J. Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności. |
Efekty uczenia się: |
K_W05 ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym K_W14 ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowania różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych K_W24 ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą kontekstu psychologicznego, społecznego, kulturowego i organizacyjnego działalności pedagogicznej na danym etapie edukacji i w zakresie określonym specjalnością studiów K_U01 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej K_U03 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznym i w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej K_U15 potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy teoretyczne i praktyczne w zakresie określonym specjalnością studiów K_K03 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki K_K10 wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywny udział w wykładach. Opracowanie projektu. godziny kontaktowe 30 h przygotowanie się do zajęć ćw. analiza literatury przedmiotu 20 h przygotowanie projektu 10 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Żuraw | |
Prowadzący grup: | Hanna Żuraw | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.