Prawo oświatowe z elementami prawa rodzinnego i opiekuńczego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PSz-PO3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawo oświatowe z elementami prawa rodzinnego i opiekuńczego |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy o regulacji prawnej oświaty w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem działalności systemu szkół i przedszkoli, statusu prawnego nauczyciela, ucznia i rodziców (opiekunów prawnych). Jednocześnie przedmiot stanowi wprowadzenie w najważniejsze instytucje prawa rodzinnego i opiekuńczego obowiązującego w Rzeczypospolitej Polskiej |
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy o regulacji prawnej oświaty w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem działalności systemu szkół i przedszkoli, statusu prawnego nauczyciela, ucznia i rodziców (opiekunów prawnych). Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z konstytucyjnymi podstawami aksjologicznymi systemu oświaty i szczegółowymi unormowaniami określającymi główne elementy tegoż systemu. Ze względu na przeobrażenia w polskim prawie oświatowym dokonane w wyniku zmian wprowadzonych po 2015 r. słuchacz poznaje proces ewolucji uwarunkowanych ustawowo paradygmatów edukacji w Polsce współczesnej. Istotnym elementem zajęć się posługiwanie się przez studentów aktami prawnymi. Mają oni uzyskać umiejętność rozpoznawania problemów prawnych w oświacie i znajdowania sposobów ich rozwiązania przy posłużeniu się regulacjami prawnymi. Jednocześnie są kształceni do krytycznej oceny obowiązującego prawa w celu powodowania jego zmiany w procesie dyskursu demokratycznego. Wykład jest nakierowany na aplikację norm prawa przez uczestników procesu kształcenia w codziennej praktyce oświatowej. Jednocześnie przedmiot stanowi wprowadzenie w najważniejsze instytucje prawa rodzinnego i opiekuńczego obowiązującego w Rzeczypospolitej Polskiej. Szczególny nacisk kładziony jest na prezentację norm prawnych określających instytucję małżeństwa, wraz z jego aspektem majątkowym oraz pozycję dziecka i rodziny. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz.U. z 2017 r. poz. 59 z późn. zm. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Dz.U. z 2019 r. poz. 1481. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dz.U. z 2018 r. poz. 967 z późn. zm. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. z 2017 r. poz. 682 z późn. zm. Pyter M., Balicki A., Prawo oświatowe. Komentarz, C.H. Beck, Warszawa 2017. Pyter M., Balicki A., Leksykon prawa oświatowego i prawa o szkolnictwie wyższym, C.H. Beck, Warszawa 2014. Andrzejewski M., Prawo rodzinne i opiekuńcze, wyd. 5, C.H. Beck, Warszawa 2014. Literatura uzupełniająca: Prawo oświatowe, red. S.M. Kwiatkowski, K. Gawroński, Warszawa 2013. Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, Warszawa 2011. Dyrda B., Koczoń-Zurek S., Przybylska I., Podstawy prawne i organizacyjne oświaty, Katowice 2008. Ciepła H. i inni, Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz, wyd. 3, LexisNexis, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE P7S_WG 01 zaawansowaną terminologię używaną w pedagogice wczesnoszkolnej, diagnozie i terapii pedagogicznej i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych P7S_WG 14 zagadnienia związane z zaawansowaną wiedzą o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu europejskiego ABSOLWENT POTRAFI P7S_UW 02 wykorzystywać zaawansowaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz diagnozy i terapii pedagogicznej, powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań P7S_UW 09 ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej zwłaszcza w obszarze diagnozy i terapii pedagogicznej ABSOLWENT JEST GOTÓW DO P7S_KK 07 aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie P7S_KK 08 odpowiedzialnego przygotowywania się do swojej pracy, projektowania i wykonywania działań pedagogicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) 50%., zaliczenie projektu (opracowanie jednego wybranego przez studenta zagadnienia praktycznego 50% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Bogdański | |
Prowadzący grup: | Artur Bogdański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.