Metodyka pracy pedagoga szkolnego w szkole podstawowej i średniej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PSz-MPPS3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy pedagoga szkolnego w szkole podstawowej i średniej |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Głównym celem prowadzonych zajęć jest teoretyczne i praktyczne przygotowanie studenta do organizacji, planowania i realizacji działań pracy pedagoga w szkole / podstawowej oraz średniej/ W wyniku realizowanych zajęć Student potrafi: przygotować diagnozę indywidualnego przypadku oraz grupy, podjąć współpracę z nauczycielami i rodzicami, określić zapotrzebowanie do realizacji programów profilaktyczno-wychowawczych, prowadzić dokumentację pedagogiczną, wraz z planowaniem pracy. |
Skrócony opis: |
Do celów szczegółowych przedmiotu zalicza się: kształtowanie zdolności prawidłowego diagnozowania i prognozowania specjalistycznych oddziaływań edukacyjnych m.in. trafnej identyfikacji potrzeb uczniów w szkole podstawowej i średniej , umiejętnego doboru oraz wykorzystania metod oddziaływania edukacyjnego i wychowawczego, a także przygotowywania planów i programów pracy wychowawczo-profilaktycznej oraz wychowawczo-dydaktycznej z młodzieżą o zróżnicowanych potrzebach emocjonalnych i poznawczych, tworzenia projektów i scenariuszy zajęć umocowanych w nowoczesnej dydaktyce oraz konstruowania planów skutecznej współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym w procesie wychowania i kształcenia młodzieży. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: Planowanie pracy pedagoga w szkole. Podstawy prawne i założenia programowe pracy pedagoga w szkole; Rola i zadania pedagoga w szkole; Diagnoza środowiska szkolnego / potrzeby, obszary wsparcia/ /dot. indywidualnego przypadku oraz grupy/; Współpraca pedagoga z gronem pedagogicznym; Współpraca pedagoga z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną. Inne instytucje wsparcia: kurator. Współpraca z instytucjami środowiska lokalnego; Prowadzenie dokumentacji pedagogicznej; Notatka służbowa /np. z wizyty u rodziny dysfunkcyjnej/. Warsztat pracy szkolnego pedagoga /doskonalenie warsztatu/. Stosowanie różnorodnych form i metod pracy z młodzieżą – Porady i konsultacje; warsztaty; przygotowanie scenariuszy zajęć /lekcja wychowawcza z pomysłem np. sterydy – niedozwolony doping; poszanowanie inności/; Rozwijanie zainteresowań młodzieży; Pedagog szkolny i rodzice. Dostosowywanie wymagań do specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia. Analiza opinii i orzeczeń wydawanych przez Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne i inne specjalistyczne. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne /uczniowie z orzeczeniami/, pomoc w działaniach wspierających /uczniowie z opiniami/. Formy pomocy w szkole uczniom ze SPE. Praca terapeutyczna z uczniem niedostosowanym społecznie i zagrożonym niedostosowaniem społecznym. Pomoc uczniom skłonnym do samookaleczeń. Opracowanie Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego. Organizacja oraz koordynacja i monitorowanie przebiegu zajęć profilaktycznych w szkole. Problemy wychowawcze młodzieży w szkole. Dyscyplina w klasie. Model pracy z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi w klasie.. Wspieranie nauczyciela w pracy wychowawczej w klasie z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze. Obserwacja ucznia w szkole. Sytuacje kryzysowe: Gdy uczeń atakuje. Pogadanki w klasach oraz na zebraniach rodziców. Pomoc w konflikcie: nauczyciel-uczeń. Pomoc w stworzeniu atmosfery klasy. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo w szkole. Techniki diagnostyczne i badawcze. Ankieta ewaluacyjna dotycząca procesu wychowania młodzieży w szkole. Współpraca z opiekunem Samorządu Szkolnego bądź odpowiedzialność za ten organ. Narzędziownia: np. arkusz oceny efektów pomocy pedagogicznej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Czarnocka M., (2016) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu i szkole,, Oświata Grupa Wydawnicza, Warszawa. Gajewska G., Doliński A.; (2007) Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga. Scenariusze zajęć wychowawczych, T1.Wydawnictwo:Gaja, Zielona Góra. Niemierko B. (2009), Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Wokół roli i zadań pedagoga i psychologa w szkole, (2013) red. J. Szczurkowska, A. Mazur, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. Literatura uzupełniająca: Budziak E., (2011), Aspekty twórcze w pracy pedagoga szkolnego, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze . Śliwerski B., (2010), Myśleć jak pedagog, GWP, Sopot. Żebrowski J., (2011) Droga do tożsamości pedagogów profesjonalnych (socjologiczne aspekty zawodu),”Nowa Szkoła” . *Podstawowe dla danego tematu pozycje bibliograficzne są podawane podczas zajęć |
Efekty uczenia się: |
w zakresie WIEDZY: PED2A_W07 - ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych; PED2A_W15 - ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, opiekuńczo-wychowawczej, kulturalno-oświatowej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach w zakresie UMIEJĘTNOŚCI: PED2A_U04 - potrafi prowadzić debatę, w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się, z użyciem specjalistycznej terminologii, posiada umiejętność twórczego konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem wielorakich ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych PED2A_U07 - ma pogłębione umiejętności obserwowania i twórczej krytyki podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych, ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: PED2A_K02 - docenia znaczenie wiedzy i nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, odnosi zdobytą wiedzę w rozwiązywaniu problemów poznawczych i do projektowania działań zawodowych; zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu PED2A_K06 - jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, za pełnioną rolę zawodową z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, za podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych Metody weryfikacji efektów kształcenia: • bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć, • prezentacja multimedialna na wybrany temat, • zaangażowanie w projekt grupowy na podany temat . |
Metody i kryteria oceniania: |
Bilans punktów ECTS (2pkt): Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć. (0,5 pkt ECTS) Udział w projekcie grupowym. (0,5 pkt ECTS) Prezentacja multimedialna na wybrany temat. (1pkt ECTS) METODY I KRYTERIA OCENIANIA: Nauczanie frontalne, dyskusja, projekt grupowy, prezentacja multimedialna. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Bednarz | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Bednarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.