Elementy logopedii dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PSz-ELN4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy logopedii dla nauczycieli |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom wiedzy na temat zjawiska mowy i jej znaczenia dla rozwoju dziecka. Studenci poznają etiologię i objawy rożnych zaburzeń mowy. Zapoznają się ze specyfiką pracy z warsztatem logopedy. Nabędą umiejętności w zakresie podstawowych metod postepowania logopedycznego w przypadku prostych wad wymowy. Poznają cwiczenia i zabawy,rozwijające kompetencje językowe, ktore bedą mogli zastosować w pracy pedagogicznej z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie z mechanizmami rozwoju mowy człowieka (biologicznymi, społecznymi, emocjonalnymi). Zdobycie wiedzy, która pozwoli na rozpoznanie zaburzeń mowy i skierowanie dziecka do specjalisty ale także samodzielne prowadzenie cwiczeń oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych. Poznanie sposobów badania i usprawniania słuchu fonematycznego. Na zajęciach omówione będą również formy aktywności językowej dzieci, a także zagadnienia kompetencji językowej oraz metody sprzyjające jej rozwojowi. Dodatkowo ćwiczenia przewidują doskonalenie umiejętności prawidłowego mówienia i pracę nad prawidłową artykulacją studentów. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. G. Demel - „Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”; Warszawa 1996: WSiP. 2. D. Emiluta- Rozya- „Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym”, Warszawa 1994: CMPPP Ministerstwa Edukacji Narodowej. 3. E.Stecko- „Zaburzenia mowy u dzieci- wczesne rozpoznanie i postępowanie logopedyczne”, Warszawa 1994: Wydawnictwo UW. 4. Styczek- „Logopedia”, Warszawa 1983: PWN. 5. Z. Tarkowski- „Jąkanie wczesnodziecięce”; Warszawa 1992:WSiP. 6. T. Zaleski- „Opóźniony rozwój mowy”; Warszawa 1992: PZWL. Literatura uzupełniająca: 7. D. Antos, G. Demel, I. Styczek- „Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy”; Warszawa 1971: PZWS. 8. E. Sachajska- „Uczymy poprawnej wymowy”, Warszawa 1987: WSiP. 9. E. M. Skorek- „Oblicza wad wymowy”; Warszawa 2001: Wydawnictwo Akademickie Styczek- „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. Komentarz i tablice”, Warszawa 1982:WSiP. 10. B. Rocławski red. Naukowa- „Opieka logopedyczna od poczęcia”, Gdańsk 1998: Glottispol. 11. Z. Tarkowski- „Jąkanie”, Warszawa 2001:Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
w zakresie WIEDZY: PED2A_W05 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę, P7U_W; P7S_WG PED2A_W06 ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, P7U_W; P7S_WG NAU2A_W02 klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, P7U_W; P7S_WG w zakresie UMIEJĘTNOŚCI: PED2A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, kulturalnych, resocjalizacyjnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w pracy z wychowankami, P7U_U; P7S_UW PED2A_U08 potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych, P7U_U; P7S_UW NAU2A_U08 pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego, P7U_U; P7S_UK w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: PED2A_K02 docenia znaczenie wiedzy i nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, odnosi zdobytą wiedzę w rozwiązywaniu problemów poznawczych i do projektowania działań zawodowych; zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, P7U_K ; P7S_KK PED2A_K03 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę i inicjuje działania na rzecz interesu publicznego, P7U_K ; P7S_KO NAU2A_U04 projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli-wychowawców, P7U_U; P7S_UO |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) Zaliczenie: czytanie 10 wersów prozy, 10 wersów wiersza; wykonanie pomocy logopedycznej z zakresu rozwijania kompetencji językowej pacjenta, uzyskanie pozytywnej oceny z testu . |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-22 - 2024-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Ferenc-Lech | |
Prowadzący grup: | Ewa Ferenc-Lech | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Ferenc-Lech | |
Prowadzący grup: | Ewa Ferenc-Lech | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.