Diagnoza pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PSz-DPe2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza pedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi diagnozowania dla optymalizacji procesu wychowania i kształcenia. Z uwzględnieniem celów szczegółowych: profilaktycznych, terapeutycznych, prognostycznych. W tym również nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej metod diagnozowania, podstawowych technik, umiejętności formułowania pytań diagnostycznych i całościowego ujmowania procesu diagnozy. Przybliżenie roli i zadań diagnozy psychopedagogicznej w pracy opiekuńczej, wychowawczej, terapeutycznej. |
Pełny opis: |
Bloki tematyczne 1. Podstawy diagnozy, w tym: - etymologia, pojęcie diagnozy, tło historyczne, podstawowe pojęcia z dziedziny; - proces diagnozy, etapy i ogniwa diagnozy, cel diagnozy, rodzaje i typy diagnoz, norma w diagnozie. 2. Rola badacza – diagnosty: - kontakt diagnostyczny (dyspozycje diagnosty, wyznaczniki), - opór jako przejaw zaburzeń w kontakcie diagnostycznym - zdolności i kompetencje wyznaczające profesjonalizm diagnosty, - błędy i wadliwe nastawienie diagnosty, - katalog podstawowych reguł i zasad diagnozowania, - etyczne aspekty diagnozy. 3. Podstawy diagnostyki. 4. Podstawowe techniki diagnostyczne (rozmowa i wywiad, ankieta, obserwacja, analiza dokumentów i wytworów). 5. Projektowanie oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych, profilaktycznych, terapeutycznych (ogólne wskazówki). Celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy dotyczącej: - Podstawy diagnozy (w tym: proces diagnozy, cel diagnozy, etapy i ogniwa diagnozy, pytania diagnostyczne, rodzaje diagnoz, norma w diagnozie), - Charakteru diagnozy pedagogicznej (z elementami diagnozy psychopedagogicznej), - Badań diagnostycznych w pedagogice (i psychopedagogice), - Podstaw diagnozy jednostki, grupy, środowisk wychowawczych, dydaktycznych, - Projektowania odpowiednich oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych, profilaktycznych, terapeutycznych, interwencyjnych, prognostycznych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Guziuk-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 Wysocka E., Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca: Fleck-Bangert R., O czym mówią rysunki dzieci, Kielce 2004 Frydrychowicz A., Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa 1996 Janowski A., Poznawanie uczniów, Warszawa 1975 Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Warszawa 2006 Kawula S., Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych środowiska rodzinnego, Toruń 1980 Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe... Warszawa 2000 Kuszak K., Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym, Poznań 2006 Lepalczyk I., Bandura J., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987 Lepalczyk I., Marynowicz-Hetka E., Instytucjonalna pomoc dziecku i rodzinie. Diagnozy i propozycje, Warszawa 1989 Marzec-Holka K., Wybrane zagadnienia diagnostyki pedagogicznej, Bydgoszcz 1990 Nalaskowski S., Metody badań i diagnozowania w edukacji, Toruń 2000 Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002 Nikitorowicz J. (red.) Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu, Olecko 2003 Nowacki T., Teczka biograficzna ucznia, Warszawa 1977 Oster G. D., Gould P., Rysunek w psychoterapii, Gdańsk 2002 Palka S., Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1998 Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie jakościowe i ilościowe, Warszawa 2001 Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008 Sęk H., Metody projekcyjne. Tradycja i współczesność, Poznań 1984 Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011 Socha W., Wybrane problemy z diagnostyki i organizacji środowiska wychowawczego, Lublin 1984 Sujak-Lesz K. (red.) Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna, Warszawa 2002 Stierlin M., Rucker- Embden I., Wetzel N., Wirsching M., Pierwszy wywiad z rodziną, Gdańsk 1999 Tomczak J., Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Warszawa 2005 WallonP., Cambier A., Engelhart D., Rysunek dziecka, Warszawa 1993 Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Kraków 2013 Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995 Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1973 |
Efekty uczenia się: |
w zakresie WIEDZY absolwent: PED2A_W13 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, P7U_W, P7S_WG NAU2A_W02 zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia (ze szczególnym uwzględnieniem mediów i nowoczesnych technologii w procesie kształcenia i wychowania) oraz ich wartości aplikacyjne P7U_W, P7S_WG NAU2A_W03 zna i rozumie rolę nauczyciela-wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów i wychowanków, P7U_W, P7SW_K w zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent: PED2A_U06 posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze i hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki, P7U_U, P7S_UW NAU2A_U03 potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym, P7U_U, P7S_UO w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent: PED2A_K05 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych, P7U_K, P7S_KR NAU2A_K01 jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej jest gotów do, P7U_K, P7S_KO SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: bieżąca ocena wynikająca z zaangażowania w dyskusję podczas zajęć, znajomość literatury tematu, obecność na zajęciach, prezentacja multimedialna, praca zaliczeniowa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia będą się odbywać naprzemiennie w sposób synchroniczny (zajęcia stacjonarne w sali, w budynku Akademii) oraz asynchroniczny (wykonywanie przez studentów zadań zleconych przez prowadzącego na platformie Teams). Obowiązuje następujący schemat: w pierwszym tygodniu zajęć wykład odbędzie się w sposób synchroniczny (stacjonarnie w Akademii), w drugim tygodniu zajęcia odbędą się w sposób asynchroniczny (na platformie Teams) itp. Terminarz zajęć podany jest na platformie Teams. Warunki zaliczenia zajęć: 1. Obecność studenta na wykładach odbywających się synchronicznie (wykład stacjonarny w budynku Akademii) (1 punkt ECTS). Dozwolone są dwie nieobecności. 2. Wywiązanie się studenta ze wszystkich zadań zleconych przez prowadzącą i umieszczanych w aplikacji Teams w ramach zajęć prowadzonych asynchronicznie (nie odbywających się w czasie rzeczywistym) (1 punkt ECTS). Rozliczanie tych zadań odbywa poprzez Teams. 3. Przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej z przydzielonego obszaru tematycznego - 1 punkt ECTS. 4. Praca zaliczeniowa z Teams - 1 punkt ECTS. Suma: 4 punkty ECTS W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu dwóch nieusprawiedliwionych [np. zwolnieniem lekarskim] nieobecności, student zobowiązany jest do napisania dodatkowej pracy pisemnej związanej z tematyką zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.