Diagnoza pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PSz-DP2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza pedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi diagnozowania dla optymalizacji procesu wychowania i kształcenia. Z uwzględnieniem celów szczegółowych: profilaktycznych, terapeutycznych, prognostycznych. W tym również nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej metod diagnozowania, podstawowych technik, umiejętności formułowania pytań diagnostycznych i całościowego ujmowania procesu diagnozy. Przybliżenie roli i zadań diagnozy psychopedagogicznej w pracy opiekuńczej , wychowawczej, terapeutycznej, wychowawczej. |
Pełny opis: |
1. Zrewidowanie i uporządkowanie podstawowych pojęć i informacji z diagnozy pedagogicznej 2. Rola badacza – diagnosty: - kontakt diagnostyczny (dyspozycje diagnosty, wyznaczniki), - opór jako przejaw zaburzeń w kontakcie diagnostycznym - zdolności i kompetencje wyznaczające profesjonalizm diagnosty, - błędy i wadliwe nastawienie diagnosty, - katalog podstawowych reguł i zasad diagnozowania, - etyczne aspekty diagnozy 3. Podstawowe techniki diagnostyczne (rozmowa i wywiad, ankieta, obserwacja, analiza dokumentów i wytworów); 4. Podstawy diagnostyki: - diagnoza rodziny: narzędzie diagnostyczne, - diagnoza rysunku dziecka: narzędzia diagnostyczne, - diagnoza dojrzałości i gotowości szkolnej przedszkolaka: narzędzia diagnostyczne, - diagnoza dziecka rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej: narzędzia diagnostyczne, - diagnoza trudności szkolnych i wychowawczych: narzędzia diagnostyczne 5. Projektowanie oddziaływań edukacyjno-wychowawczo-profilaktycznych (ogólne wskazówki). Celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy dotyczącej: - Podstawy diagnozy (w tym: proces diagnozy, cel diagnozy, etapy i ogniwa diagnozy, pytania diagnostyczne, rodzaje diagnoz, norma w diagnozie), - Charakteru diagnozy pedagogicznej i psychopedagogicznej, - Badań diagnostycznych w pedagogice i psychopedagogice, - Podstaw diagnozy jednostki, grupy, środowisk wychowawczych, dydaktycznych, - Projektowania odpowiednich oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych, profilaktycznych, terapeutycznych, interwencyjnych, prognostycznych |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Guziuk-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011 Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Warszawa 2006 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 Łobocki M., Metody badań pedagogicznych, Kraków 2000 Literatura uzupełniająca: Fleck-Bangert R., O czym mówią rysunki dzieci, Kielce 2004 Frydrychowicz A., Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa 1996 Janowski A., Poznawanie uczniów, Warszawa 1975 Kawula S., Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych środowiska rodzinnego, Toruń 1980 Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe... Warszawa 2000 Kuszak K., Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym, Poznań 2006 Lepalczyk I., Bandura J., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987 Lepalczyk I., Marynowicz-Hetka E., Instytucjonalna pomoc dziecku i rodzinie. Diagnozy i propozycje, Warszawa 1989 Marzec-Holka K., Wybrane zagadnienia diagnostyki pedagogicznej, Bydgoszcz 1990 Nalaskowski S., Metody badań i diagnozowania w edukacji, Toruń 2000 Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002 Nikitorowicz J. (red.) Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu, Olecko 2003 Nowacki T., Teczka biograficzna ucznia, Warszawa 1977 Oster G. D., Gould P., Rysunek w psychoterapii, Gdańsk 2002 Palka S., Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1998 Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie jakościowe i ilościowe, Warszawa 2001 Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008 Sęk H., Metody projekcyjne. Tradycja i współczesność, Poznań 1984 Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011 Socha W., Wybrane problemy z diagnostyki i organizacji środowiska wychowawczego, Lublin 1984 Sujak-Lesz K. (red.) Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna, Warszawa 2002 Stierlin M., Rucker- Embden I., Wetzel N., Wirsching M., Pierwszy wywiad z rodziną, Gdańsk 1999 Tomczak J., Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Warszawa 2005 WallonP., Cambier A., Engelhart D., Rysunek dziecka, Warszawa 1993 Wysocka E., Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007 Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Kraków 2013 Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995 Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1973 |
Efekty uczenia się: |
w zakresie WIEDZY absolwent: PED2A_W13 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, P7U_W, P7S_WG NAU2A_W02 zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia (ze szczególnym uwzględnieniem mediów i nowoczesnych technologii w procesie kształcenia i wychowania) oraz ich wartości aplikacyjne P7U_W, P7S_WG NAU2A_W03 zna i rozumie rolę nauczyciela-wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów i wychowanków, P7U_W, P7SW_K w zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent: PED2A_U06 posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze i hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki, P7U_U, P7S_UW NAU2A_U03 potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym, P7U_U, P7S_UO w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent: PED2A_K05 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych, P7U_K, P7S_KR NAU2A_K01 jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej jest gotów do, P7U_K, P7S_KO Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: bieżąca ocena pracy studenta wynikająca z zaangażowania w dyskusję podczas zajęć, znajomość literatury tematu, obecność na zajęciach, (osoby, które przekroczyły limit nieobecności wykonują dodatkową pracę: projekt oddziaływań edukacyjno-wychowawczo-profilaktycznch), prezentacja Genogramu, ankieta oceny zajęć, według wzorów obowiązujących w ChAT. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone w trybie synchronicznym i asynchronicznym - Teams i asynchronicznym na platformie e-ChAT - Moodle, zgodnie z planem zajęć semestru letniego 2022/2023. Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) Zaliczenie przedmiotu: na podstawie prac wyszczególnionych na platformie e-ChAT (50%) i praca zaliczeniowa - samodzielne pisemne przygotowanie przez studenta Genogramu (50%) Metody dydaktyczne: wykład, prezentacja multimedialna, środki audiowizualne, dyskusja, analiza tekstów źródłowych, praca w grupach, analiza przypadków, rozwiązywanie zadań Kryteria oceniania: - aktywność na zajęciach wynikająca ze znajomości literatury tematu 1 ECTS, - obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie absencje) 1 ECTS. Osoby, które przekroczą ten limit, zobowiązane są do napisania dodatkowej pracy zaliczeniowej na zadany temat, - Zaliczenie przedmiotu: na podstawie: prac wyszczególnionych na platformie e-ChAT 1 ECTS przygotowanie Genogramu 1 ECTS Suma 4 ECTS W przypadku przejścia na nauczanie zdalne: 1. Uznawanie efektów uczenia się w trybie nauki na odległość • Realizacja zajęć na odległość nie narusza art. 63 ust. 1 Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym; • Utrzymuje się liczbę punktów ECTS przypisaną określonemu przedmiotowi w realizowanym programie studiów; • Punkt ECTS nadal odpowiada 25–30 godzinom pracy studenta obejmującym zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, organizowanym przez uczelnię oraz indywidualną pracę studenta związaną z tymi zajęciami. 2. Ocena postępów uczenia się na odległość • Nauczyciel akademicki zapewnia studentom informację zwrotną dotyczącą ich postępów w nauce za pośrednictwem platformy e-ChAT • Nauczyciel może ustalić w okresie obowiązywania szczególnych zasad postępowania w okresie pandemii COVID-19 zmianę dotychczasowych zasad oceniania cząstkowego i końcowego przy zapewnieniu jawności reguł postępowania i poinformowaniu studentów o tejże zmianie. Zmiana może dotyczyć wyłącznie formy zaliczenia lub egzaminu końcowego (ze zdalnego na stacjonarny przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa higienicznego i sanitarnego) • Do przechowywania informacji zwrotnych o postępach w nauce przeznaczona jest uczelniana platforma zdalnego nauczania e-ChAT • Nauczyciel wyznacza termin konsultacji online dla studentów na platformie zdalnego nauczania (Teams) lub stacjonarnie po wcześniejszym uzgodnieniu terminu drogą mailową. • Wszelkie aktywności związane z monitorowaniem uczenia się studentów i udzielania im informacji zwrotnej są zapisywane w na platformie Moodle. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dmitruk-Sierocińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dmitruk-Sierocińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.