Dydaktyka szkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PSz-D1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka szkolna |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia łączą teorię dydaktyczną z praktyką oświatową. Stanowią element klasycznej wiedzy pedagogicznej i przygotowania pedagogicznego do wykonywania zawodu nauczyciela w rozumieniu prawa oświatowego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia dostarczają podstawową wiedzę umożliwiającą rozumienie procesu dydaktycznego, stanowiąc teoretyczną podbudowę dla metodyk szczegółowych i zajęć specjalnościowych z pedagogiki. Celem zajęć w szczególności jest: zapoznanie studenta z dydaktyką jako działem pedagogiki wraz z jej podstawowymi kategoriami pojęciowymi i konceptualizacjami; kształtowanie umiejętności odniesienia teorii do praktyki edukacyjnej z uwzględnieniem realiów szkoły polskiej. Wykład z dydaktyki szkolnej jest zaprojektowany jako pogłębienie i rozszerzenie treści programowych w zakresie zajęć z podstaw dydaktyki ogólnej i kończy się egzaminem. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują następujące treści programowe: Dydaktyka jako teoria kształcenia, uczenia się i nauczania. Z historii dydaktyki: stopnie formalne w nauczaniu a nauczanie problemowe. Idee podmiotowości i dialogu w procesie kształcenia. Proces uczenia się i nauczania: wybrane koncepcje uczenia się i nauczania w tradycji humanistycznej, behawioralnej, kognitywistycznej i konstruktywistycznej. Planowanie dydaktyczne: cele, treści, metody, formy i środki nauczania. Od teorii do praktyki. Przygotowanie i planowanie zajęć: podstawy opracowywania programu nauczania; treść i poziomy planowania; cechy programu nauczania; etapy opracowywania planu zajęć, rozkładu materiału i konspektów poszczególnych jednostek lekcyjnych. Zasady i sposoby prowadzenia dokumentacji procesu dydaktycznego w szkole. Nauczyciel – status zawodowy: rola zawodowa nauczyciela; wymagane kwalifikacje; stopnie awansu zawodowego; planowanie rozwoju zawodowego. Nauczyciel wobec wyzwań środowiska szkolnego: działania wychowawcze i profilaktyczne. Uczeń w środowisku szkolnym – wyzwania wychowawcze, społeczne i kulturowe. Możliwości i ograniczenia szkoły w zakresie podejmowania działań wychowawczych. Kształcenie szkolne jako transmisja wartości kulturowych i narodowych. Kształcenie szkolne wobec idei edukacji europejskiej, regionalnej i międzykulturowej: edukacja międzykulturowa jako wyzwanie dydaktyczne. |
Literatura: |
Literatura: Literatura podstawowa: B.D. Gołębniak, Proces kształcenia, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019, s. 857-979. Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Impuls, Kraków 2012. Literatura uzupełniająca: D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. M. Uljens, Dydaktyka szkolna, w: B. Śliwerski (red.), Pedagogika, GWP, Gdańsk, t. 2, s. 105-252. *Podstawowe dla danego tematu pozycje bibliograficzne są podawane podczas zajęć. |
Efekty uczenia się: |
P7S_WG 01 absolwent zna rozumie zaawansowaną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. P7S_WG 03 absolwent zna i rozumie zagadnienia związane z uporządkowaną wiedzą na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych postaw. P7S_WG 09 absolwent zna i rozumie teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. P7S_UW 08 absolwent potrafi prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów. P7S_UW 15 absolwent potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy teoretyczne i praktyczne w zakresie określonym specjalnością studiów P7S_KK 01 absolwent jest gotów do uświadamiania poziomu swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznaczania kierunki własnego rozwoju i kształcenia P7S_KK 08 absolwent jest gotów do odpowiedzialnego przygotowania się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne Metody weryfikacji efektów uczenia się: Ocena wiedzy i umiejętności na podstawie egzaminu pisemnego obejmującego pytania rekonstruujące wiedzę oraz kwestie problemowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Ocena wiedzy i umiejętności na podstawie egzaminu pisemnego obejmującego pytania rekonstruujące wiedzę oraz kwestie problemowe. Ocena kompetencji na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć lub dodatkowej pracy zaliczeniowej. Egzamin składa się z odpowiedzi na 2 pytania teoretyczne i 1 pytanie o charakterze problemowym. Lista możliwych pytań zostanie podana na zajęciach. Do zdania egzaminu jest wymagane uzyskanie co najmniej 50% punktów. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Ernst-Milerska | |
Prowadzący grup: | Renata Ernst-Milerska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia dostarczają podstawową wiedzę umożliwiającą rozumienie procesu dydaktycznego, stanowiąc teoretyczną podbudowę dla metodyk szczegółowych i zajęć specjalnościowych z pedagogiki. Celem zajęć w szczególności jest: zapoznanie studenta z dydaktyką jako działem pedagogiki wraz z jej podstawowymi kategoriami pojęciowymi i konceptualizacjami; kształtowanie umiejętności odniesienia teorii do praktyki edukacyjnej z uwzględnieniem realiów szkoły polskiej. Zajęcia mają charakter wprowadzający i są kontynuowane jako przedmiot dydaktyka szkolna, który kończy się egzaminem. |
|
Pełny opis: |
Dydaktyka jako teoria kształcenia, uczenia się i nauczania. Z historii dydaktyki: stopnie formalne w nauczaniu a nauczanie problemowe. Idee podmiotowości i dialogu w procesie kształcenia. Proces uczenia się i nauczania: wybrane koncepcje uczenia się i nauczania w tradycji humanistycznej, behawioralnej, kognitywistycznej i konstruktywistycznej. Planowanie dydaktyczne: cele, treści, metody, formy i środki nauczania. Od teorii do praktyki. Przygotowanie i planowanie zajęć: podstawy opracowywania programu nauczania; treść i poziomy planowania; cechy programu nauczania; etapy opracowywania planu zajęć, rozkładu materiału i konspektów poszczególnych jednostek lekcyjnych. Zasady i sposoby prowadzenia dokumentacji procesu dydaktycznego w szkole. Nauczyciel – status zawodowy: rola zawodowa nauczyciela; wymagane kwalifikacje; stopnie awansu zawodowego; planowanie rozwoju zawodowego. Nauczyciel wobec wyzwań środowiska szkolnego: działania wychowawcze i profilaktyczne. Uczeń w środowisku szkolnym – wyzwania wychowawcze, społeczne i kulturowe. Możliwości i ograniczenia szkoły w zakresie podejmowania działań wychowawczych. Kształcenie szkolne jako transmisja wartości kulturowych i narodowych. Kształcenie szkolne wobec idei edukacji europejskiej, regionalnej i międzykulturowej: edukacja międzykulturowa jako wyzwanie dydaktyczne. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: B.D. Gołębniak, Proces kształcenia, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019, s. 857-979. Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Impuls, Kraków 2012. Literatura uzupełniająca: D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. M. Uljens, Dydaktyka szkolna, w: B. Śliwerski (red.), Pedagogika, GWP, Gdańsk, t. 2, s. 105-252. *Podstawowe dla danego tematu pozycje bibliograficzne są podawane podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.