Mediacje w pracy pedagoga
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PS-MPP2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mediacje w pracy pedagoga |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
PRiPS, semestr drugi |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Proponowane zajęcia wychodzą naprzeciw potrzebom środowisk opiekuńczo-wychowawczych, dając szansę na przybliżenie mediacji, jako metody rozstrzygania sporów, do których dochodzi na terenie szkoły, domu, ulicy, placówek opiekuńczych na linii uczeń - uczeń, uczeń - nauczyciel, nauczyciel-nauczyciel, nauczyciel – rodzic/opiekun. Ponadto, kurs umożliwi poznanie praktycznych technik i narzędzi wspomagających proces prowadzenia mediacji szkolnych/rówieśniczych. |
Pełny opis: |
TEMATYKA ZAJĘĆ OBEJMUJE NASTĘPUJĄCE ZAKRESY: • struktura i etapy procesu mediacji; • techniki w mediacji rówieśniczej • psychospołeczne uwarunkowania procesów grupowych w okresie szkolnym • psychologiczne mechanizmy powstawania, rozwoju oraz rozwiązywania konfliktów rówieśniczych; • czynniki konfliktogenne w placówkach szkolnych i opiekuńczo-wychowawczych • rola nauczyciela/wychowawcy i ucznia w mediacji • symulacje mediacji, praktyczny trening warsztatowy wszystkich etapów mediacji - dokumentacja, terminologia i procedury prawne w mediacji • zastosowanie mediacji w szkole i placówkach opiekuńczo-wychowawczych |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Mediacje. Teoria i praktyka, pod red. E. Gmurzyńska, R. Morka, wyd. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2009 2. A. Kalisz, A. Zienkiewicz, Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu. Wolters Kluwer, Warszawa 2009 3. A. Zienkiewicz, Studium mediacji, Od teorii ku praktyce, Warszawa 2007 4. Mediacje rodzinne w praktyce, wyd. Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Kraków 2008 5. Marshall Rosenberg, Porozumienie bez przemocy, Warszawa 2010 6. A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, wyd. C. H. Beck, Warszawa 2007 |
Metody i kryteria oceniania: |
wykłady, prelekcje, pogadanki, prezentacje, warsztaty, BILANS PUNKTÓW ECTS: 0,5 ECTS – 30 godzin kontaktowych; 0,5 ECTS - praca na zajęciach, 1 ECTS – zaliczenie pisemne na ocenę Zaliczenie na podstawie obecności, aktywnego udziału w zajęciach oraz pracy pisemnej/epikryzy przypadku w kontekście materiału przedstawionego na wykładach oraz wybranej literatury przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Koleff | |
Prowadzący grup: | Joanna Koleff | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.