Współczesne tendencje w profilaktyce i resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PRiPS-WTP2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne tendencje w profilaktyce i resocjalizacji |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
PRiPS, semestr drugi |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice resocjalizacyjnej i rozumie podstawowe zależności istniejące pomiędzy faktami wychowawczymi, określone w ogólnej teorii wychowania. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. Posiada wiedzę w zakresie współczesnych teorii i tendencji działań o charakterze profilaktycznym i resocjalizacyjnym. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Współczesne tendencje w profilaktyce i resocjalizacji. Celem przedmiotu jest orientacja w zakresie współczesnych systemów i modeli oddziaływań resocjalizacyjnych oraz profilaktycznych. W ramach zajęć zostaną omówione psychologiczne, socjologiczne i biologiczne teorie oddziaływań resocjalizacyjnych, w tym psychodynamiczne sposoby oddziaływań resocjalizacyjnych, główne teorie socjologiczne wyjaśniające zachowania dewiacyjne. Zajęcia poświęcone będą systematycznemu opisowi samego procesu resocjalizacji oraz działań profilaktycznych podejmowanych w środowisku otwartym, tj. powstania, rozwoju i ewolucji kurateli sądowej, rodziny zastępczej, środowiskowych programów profilaktycznych podejmowanych szczególnie wobec osób zagrożonych demoralizacją. |
Pełny opis: |
Treści programowe: Szczegółowe omówienie teorii dewiacji w ujęciu socjologicznym (Teoria Anomii wg Durkheima i Mertona, Teoria Stygmatyzacji, Teoria Zróżnicowanych Powiązań, Teoria Kontroli Hirscha, Teoria Neutralizacji) oraz teorii w ujęciu psychologicznym i biologicznym. W ramach omawianej problematyki wyjaśniania zjawisk patologicznych zostaną szczegółowo omówione zagadnienia dotyczące czynników wysokiego ryzyka zjawiska anomii, potęga strategii neutralizacji, czynniki warunkujące dewiacyjną stygmatyzację, kształtowanie się statusu dewiacyjnego jednostki oraz skuteczność procesu stygmatyzacji, jego nieuchronność i nieodwracalność. Przedstawione zostaną czynniki związane ze społeczną siłą samego procesu stygmatyzacji. Zagadnienia związane z zapobieganiem procesowi społecznego niedostosowania dzieci i młodzieży; programy prewencyjne o charakterze informacyjno - edukacyjnym, realizowane w środowisku lokalnym oraz centralnie. Działania o charakterze profilaktyczno-resocjalizacyjnym podejmowane przez kuratora społecznego i sądowego. |
Literatura: |
Literatura: Pospiszyl I., Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Wyd. APS, 2004. Urban B., Stanik J. M. (red.), „Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedaggogiczna”, Tom 1 i 2, PWN, 2008. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY: ZNA I ROZUMIE PED2A_W02 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk, P7U_W, P7S_WG NAU2AR_W01 zagadnienia w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne, działania od izolacji do środowiska otwartego, koncepcje twórczej resocjalizacji jako przykłady oddziaływań destygmatyzujących, podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej i profilaktycznej, P7U_W, P7S_WG W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI: POTRAFI PED2A_U02 wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, kulturalnych, resocjalizacyjnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w pracy z wychowankami, P7U_U, P7S_UW NAU2A_U02 adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, P7U_U, P7S_UO W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: JEST GOTÓW DO PED2A_K02 doceniania znaczenie wiedzy i nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, odnosi zdobytą wiedzę w rozwiązywaniu problemów poznawczych i do projektowania działań zawodowych; zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, P7U_K, P7S_KK NAU2AR_K02 komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, profilaktyczne i resocjalizacyjne, P7U_K P7S_KO METODY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć, - końcowy egzamin ustny. |
Metody i kryteria oceniania: |
BILANS PUNKTÓW ECTS: 1 ECTS – 30 godzin kontaktowych; 1 ECTS - czytanie wskazanej literatury, 1 ECTS – przygotowanie prezentacji na zadany temat, 1 ECTS - egzamin ustny na ostatnich zajęciach. METODY I KRYTERIA OCENIANIA: Nauczanie frontalne, dyskusja, prezentacja multimedialna. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności nieusprawiedliwione, pozostałe należy usprawiedliwić). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Stasiorowski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Stasiorowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.