Resocjalizacyjne programy penitencjarne i edukacja skazanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PRiPS-RPP2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Resocjalizacyjne programy penitencjarne i edukacja skazanych |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
PRiPS, semestr drugi |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Założenia: wprowadzenie do podstawowych założeń z zakresu resocjalizacji penitencjarnej, w tym penitencjarnych programów resocjalizacyjnych oraz formach edukacji skazanych, realizowanych w zakładach karnych w Polsce wobec osób skazanych i pozbawionych wolności. Przybliżenie podstawowych metod oddziaływań resocjalizacyjnych stosowanych przez wychowawców wobec osób skazanych. |
Pełny opis: |
Definicja resocjalizacji penitencjarnej. Krótka historia resocjalizacji penitencjarnej podejmowanej w polskich zakładach karnych. Psychologiczne podstawy resocjalizacji penitencjarnej (podejście psychodynamiczne, behawioralne oraz poznawczo - behawioralne). Rola i zadania służby więziennej w ramach resocjalizacji penitencjarnej. Metody oddziaływań resocjalizacyjnych opartych na wpływie osobistym, podejmowanych przez wychowawców wobec osadzonych (tj. przykład własny, doradzanie wychowawcze, przekonywanie wychowawcze). Specyfika celów nauczania w kształceniu skazanych (cele kształcenia a cele resocjalizacyjne, specyfika stanowienia celów kształcenia w szkole i zakładzie karnym. Wybrane programy penitencjarne realizowane wobec skazanych w zakresie: redukcji deficytów wychowawczych, wypełniania i wzmacniania ról społecznych, aktywizacji zawodowej, programy przygotowujące do życia na wolności. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Pospiszyl K., "Resocjalizacja, Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań". Wyd. Akademickie "Żak", W-wa 2004. "Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce". praca pod red. naukową M. Marczak, Kraków 2013 Literatura uzupełniająca: Pospiszyl I., Patologie społeczne, PWN, Warszawa 2008. Mazur J.: „Profilaktyka i prewencja. Między zagrożeniem, a bezpieczeństwem. Wybrane zagadnienia”, 2012, Wyd.Śląsk Pospiszyl I; „ Przemoc w rodzinie”. Warszawa 1994 WSI. |
Efekty uczenia się: |
w zakresie WIEDZY: PED2A_W01 zna terminologię używaną w pedagogice resocjalizacyjnej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym, P7U_W, P7S_WG NAU2A_W03 zna i rozumie rolę pedagoga w modelowaniu postaw i zachowań osadzonych, P7U_W, P7SW_K w zakresie UMIEJĘTNOŚCI: PED2A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, resocjalizacyjnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w pracy z osadzonymi, P7U_U, P7S_UW NAU2A_U01 potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów, P7U_U, P7S_UW w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: PED2A_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych, P7U_K, P7S_KR NAU2A_K05 jest gotów do projektowania działań zmierzających do rozwoju form edukacji osadzonych, P7U_K, P7S_KR METODY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć, praca pisemna na wskazany przez wykładowcę temat |
Metody i kryteria oceniania: |
Nauczanie frontalne, dyskusja, prezentacja multimedialna. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności nieusprawiedliwione, pozostałe należy usprawiedliwić). Każdy student jest zobowiązany do opracowania w formie prezentacji multimedialnej wskazanego przez wykładowcę tematu i zaprezentowanie go grupie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-22 - 2024-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Stasiorowski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Stasiorowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Stasiorowski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Stasiorowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.