Prewencja patologii i zagrożeń społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PRK-PPZS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prewencja patologii i zagrożeń społecznych |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice resocjalizacyjnej. Posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym i społecznym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie studentów do podstawowych zagadnień z zakresu zjawisk patologicznych i zagrożeń społecznych oraz mechanizmów prewencyjnych podejmowanych i wdrażanych w zakresie przeciwdziałania ich występowaniu. Celem przedmiotu jest również poznanie wybranych teorii dewiacji, zrozumienie genezy oraz mechanizmów zachowań nieakceptowanych społecznie - na przykładzie szczegółowo omawianych zjawiska patologicznych, które przynoszą straty lub perspektywę strat w aspekcie indywidualnym i społecznym. |
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy dotyczącej współczesnych tendencji w prewencji oraz profilaktyki zjawisk patologii społecznych. Studenci poznają również definicje patologii społecznej, wybrane teorie dewiacji, zagadnienia związane z poszczególnymi patologiami społecznymi, m.in. przemocą w rodzinie, agresją wśród dzieci i młodzieży, uzależnieniami. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jankowiak B., „Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży. Studium teoretyczno-empiryczne”, Seria Psychologia i Pedagogika, nr 255, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017. 2. Jędrzejko M., Białas T., „Narkotyki i nowe substancje psychoaktywne. Zjawisko, zagrożenia, profilaktyka”, Oficyna Wydawnicza von Velke, Oficyna Wydawnicza ASPRA, Warszawa 2019. 3. Jędrzejko M., Kowalski M., Rosik B.P. (red.), „Uzależnienia behawioralne. Wybrane aspekty”, Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora w Pułtusku, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Pułtusk-Warszawa 2015. 4. Kokot A., „Mobbing. Zagrożenie życia zawodowego pracownika”, Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2011. 5. Pospiszyl I., „Patologie społeczne i problemy społeczne”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2021. 6. Sztumski J., „Patologia społeczna”, (W:), T. Pilch (red.), „Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku”, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003, s. 62-63. Wybrane czasopisma i strony Internetowe: • Remedium (www.remedium-psychologia.pl) • Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (https://psychologia.edu.pl/) • Świat Problemów (http://www.swiatproblemow.pl/) • Alkoholizm i Narkomania (http://www.ain.ipin.edu.pl/) • Niebieska Linia (https://www.niebieskalinia.pl/czasopismo) • Resocjalizacja Polska (http://www.resocjalizacjapolska.pl/index.php/rp/issue/view/17) • Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom (https://kcpu.gov.pl/) • Serwis Informacyjny UZALEŻNIENIA (https://siu.praesterno.pl/) Literatura uzupełniająca 1. Jędrzejko M., Janusz M., Walancik M., „Zachowania ryzykowne i uzależnienia. Zjawisko i uwarunkowania”, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa-Dąbrowa Górnicza 2013. 2. Pytka L., „Patologia społeczna”, (W:) T. Pilch, D. Lalak (red.), „Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa: 1999, s. 175-176. 3. Pytka L., „Profilaktyka społeczna (prewencja)”, (W:) T. Pilch, D. Lalak (red.), „Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa: 1999, s. 215-216. 4. Wawrzyniak J. (red.), „Socjologiczne i psychopedagogiczne aspekty przemocy”, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2011. 5. Woynarowska B., „Profilaktyka”, (W:), T. Pilch (red.), „Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku”, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003, s. 943-945. |
Efekty uczenia się: |
w zakresie WIEDZY student zna i rozumie: NAU2AR_W01 Zagadnienia przyczyn, rodzajów i skutków patologii społecznych; czynników chroniących i czynników ryzyka; poziomów, rodzajów i obszarów oddziaływań profilaktycznych; skuteczności programów profilaktycznych; zagadnienia profilaktyki w środowisku szkolnym; instrumenty przeciwdziałania dewiacjom społecznym; wybrane problemy społeczne oraz współczesne koncepcje i teorie patologii społecznych; strategie oddziaływań profilaktycznych jako działania od izolacji do środowiska otwartego. P7U_W P7S_WK w zakresie UMIEJĘTNOŚCI student potrafi: NAU2 AR_U01 Określać dylematy systemu prewencji, wsparcia i pomocy osobom i grupom społecznym zagrożonym marginalizacją; analizować koncepcje, teorie i definicje patologii i problemów społecznych; wykorzystywać współczesne koncepcje i teorie oddziaływań profilaktycznych; stosować podstawy teoretyczne oddziaływań profilaktycznych w środowisku lokalnym. P7 U_U P7 S_UO w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH student jest gotów do: NAU2 AR_K02 Komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, profilaktyczne i resocjalizacyjne. P7 U_K P7 S_KR NAU2 AR_K03 Okazywania empatii uczniom lub wychowankom potrzebującym wsparcia i pomocy, porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej. P7 U_K P7 S_KK WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: - bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć, - kolokwium lub napisanie pracy z pobytu na spotkaniu AA |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby zaliczyć zajęcia konieczna jest obecność i uczestnictwo w wykładach oraz przygotowanie zadanego materiału. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Januszewska | |
Prowadzący grup: | Edyta Januszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.