Projekt edukacyjno-społeczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PRK-PES1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projekt edukacyjno-społeczny |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest dostarczenie studentom podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie przygotowywania projektów edukacyjno-społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem praktycznej wiedzy dotyczącej korzystania z metody projektu. Zajęcia będą możliwością analizy projektu od strony teoretycznej i praktycznej, poczynając od definicji projektu, przez jego fazy i cechy po zarządzanie i role w metodzie projektu. Służy usystematyzowaniu wiedzy uczestników i zwróceniu uwagi na miejsce projektu działaniach społecznych i edukacji oraz możliwości wykorzystania metody w pracy zawodowej. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone projektom społecznym i edukacyjnym mają na celu zapoznanie studentów z metodą projektu, procesem przygotowywania projektu oraz przykładowymi modelami projektów o szeroko rozumianym charakterze społecznym i edukacyjnym. Zajęcia to również okazja do analizy różnych sytuacji społecznych pod katem realizacji projektu. Zajęcia dotyczą podstaw konstruowania projektu – od analizy diagnozy sytuacji, poprzez planowanie działań aż do procesu ewaluacji. Szczególny nacisk zostaje położony na złożone uwarunkowania funkcjonowania jednostkowego i społecznego potencjalnych adresatów projektu, ich potrzeby edukacyjne i możliwości ich zaspokojenia, ich potencjał i możliwości zaangażowania w działania, a także przewidywane przeszkody mogące wystąpić w trakcie realizacji projektu. Celem ćwiczeń jest wypracowanie kompetencji studenta w zakresie swoistego „rozumowania projektowego”, tzn. diagnozowania problemu, rozpoznania grupy docelowej, jej kompetencji i potrzeb, określenia rezultatów, umiejętności planowania etapów działania, przewidywania konsekwencji działań oraz sposobów twórczego i konstruktywnego reagowania na możliwe przeszkody. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gagne R. M., Briggs L. J., Wager W. W., Zasady projektowania dydaktycznego, Warszawa 1992. Gnitecki J., (red.) Konstruowanie autorskich programów kształcenia stymulujących i wspierających rozwój uczniów w kształceniu szkolnym i pozaszkolnym, Poznań 2006. Józefowicz J., Buchner H., Metoda projektu. Podręcznik, Warszawa: Wersja robocza. Centrum nauki przez Doświadczenie, 2022. Kruszewski K., (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000. Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Wyd. „Śląsk”, Katowice 1998. Przewiew. 12 historii otwartych, opracowanie zbiorowe, Warszawa: Spółdzielnia wydawnicza Czytelnik, 2020. Tutaj drzwi trzeba otwierać powoli, 10 reportaży, M. Holender, J. Koral (red.), Warszawa: Stowarzyszenie Szkoła Liderów, 2013. Materiały od prowadzącej. Literatura uzupełniająca: Michniewicz I., Michniewicz R., Małe projekty społeczne. Praktyczny poradnik, Wyd. Dangraf, Kalisz 2010. Bonikowska M., Grucza B., Majewski M., Małek M., Podręcznik zarządzania projektami miękkimi w kontekście Europejskiego Funduszu Społecznego, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 2006. Grewiński M., Zarychta J., Planowanie i przygotowanie projektu społecznego z zastosowaniem Metodologii Struktury Logicznej, Biuletyn MCPS 1/2010 – Warszawa 2010. Eicher J., Sztuka komunikowania się, RAVI 1995. Pietras P., Szmit M., Zarządzanie projektami. Wybrane metody i techniki, skrypt. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent wie i zna: PED2A_W10 ma uporządkowaną wiedzę o funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, kulturalno-oświatowych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach, w tym o zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości (P7U_W; P7S_WK) PED2A_W15 ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, opiekuńczo-wychowawczej, kulturalno-oświatowej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach (P7U_W) Umiejętności: absolwent potrafi: PED2A_U10 wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych (P7U_U) NAU2 AR_U0 4 analizować metodykę oddziaływań w placówkach resocjalizacyjnych; analizować i stosować teoretyczne podstawy instytucjonalnych oddziaływań metodycznych; analizować i stosować metody wspierające proces readaptacji i reintegracji społecznej; stosować metodykę pracy wychowawcy w placówkach socjalizacyjnych, specjalnych ośrodkach szkolno- wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, schroniskach dla nieletnich, zakładach poprawczych; analizować i stosować podstawy metodyczne pracy wychowawcy w aresztach śledczych i zakładach karnych; określać przyczyny stresu i wypalenia zawodowego pedagogów resocjalizacyjnych (P7 U_U; P7 S_UO) Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: PED2A_K04 utożsamiania się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych (P7U_K; P7S_KR) NAU2 AR_K02 komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, profilaktyczne i resocjalizacyjne (P7 U_K: P7 S_KR) Weryfikacja efektów kształcenia jest prowadzona poprzez: a) bieżącą ocenę pracy studenta w trakcie trwania zajęć (projekty, prezentacje, opracowania pisemne, aktywność, itp.), b) końcowa praca pisemna – analiza projektu edukacyjnego lub społecznego (do uzgodnienia) zaprezentowana podczas zajęć |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach stacjonarnych, aktywny udział w zajęciach oraz przygotowanie projektu edukacyjnego lub społecznego (do uzgodnienia) i zaprezentowanie go podczas zajęć. Z uwagi na warsztatowy charakter zajęć nieobecności są zaliczone poprzez przygotowanie ustalonego z prowadzącą zagadnienia. Metody nauczania: Zajęcia mają formę warsztatową, wymagają aktywnego uczestnictwa poprzez udział w dyskusji, pracy grupowej, analizę materiału. Nauczanie frontalne, prezentacje, dyskusja, analiza. Bilans punktów ECTS: 30 godzin kontaktowych – 1.0 ECTS; Samodzielna praca uwzględniająca przygotowanie do zajęć oraz aktywny udział w zajęciach – 1.0 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Kujawska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Kujawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.