Metody oddziaływań resocjalizacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PRK-MOR2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody oddziaływań resocjalizacyjnych |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
PRiPS, semestr drugi |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (lista przedmiotów): | Pedagogika resocjalizacyjna WP-S1-PSPR-PR3/5 |
Założenia (opisowo): | zna elementarną terminologię używaną w pedagogice resocjalizacyjnej i rozumie podstawowe zależności istniejące pomiędzy faktami wychowawczymi, określone w ogólnej teorii wychowania. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Założenia: wprowadzenie do teoretycznych i metodycznych podstaw wychowania resocjalizującego. Celem przedmiotu jest orientacja w zakresie charakterystyki niedostosowania społecznego, analiza poszczególnych elementów niedostosowania, w tym przejawy i przyczyny zachowań niezgodnych z przyjętymi normami społecznymi, stan osobowości jednostki niedostosowanej oraz uchwycenie funkcjonalnych związków między tymi czynnikami. Zajęcia poświęcone będą systematycznemu opisowi samego procesu resocjalizacji w aspekcie metodycznym, w tym szczegółowych zadań wychowania resocjalizującego oraz metod ich realizacji. |
Pełny opis: |
Treści programowe: Przejawy i przyczyny niedostosowania społecznego oraz osobowość jednostki wykolejonej. Resocjalizacja jako eliminowanie przyczyn, usuwanie negatywnych zmian osobowości oraz utrwalanie uzyskanych rezultatów. Mechanizmy resocjalizacji, w tym rola potrzeb, uczenia się i postaw, oddziaływanie grupy, interakcje – wpływ osób znaczących oraz rola kar i nagród wewnętrznych w wychowaniu resocjalizacyjnym. Przedmiot diagnozy oraz metody i narzędzia diagnostyczne. Metody resocjalizacji; wpływ osobisty, oddziaływanie sytuacyjne poprzez organizowanie doświadczeń uczących, nagradzanie i karanie wychowawcze, uświadamianie skutków zachowań, trening. Grupa jako środek wychowania resocjalizacyjnego; kształtowanie celów, norm i struktury grupy, podnoszenie spoistości i prestiżu grupy, sposoby kierowania grupą. Zapobieganie społecznemu niedostosowaniu dzieci i młodzieży; profilaktyka powstrzymująca, eliminująco – objawowa i eliminująco – uprzedzająca, profilaktyka kreatywna. Metody dydaktyczne: prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza przypadków, metody eksponujące - film |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Stasiorowski S. (2018). Metody pracy resocjalizacyjnej i profilaktycznej stosowane przez kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach karnych., Warszawa:Instytut Wymiaru Sprawiedliwości Kwadrans Ł. (2019). Metody pracy wychowawczo - resocjalizacyjnej i profilaktycznej stosowane przez kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich. Warszawa: Instytut Wymiaru Sprawiedliwości M. Konopczyński M. (2010) Metody twórczej resocjalizacji,Warszawa Opora R. (2006) Rola sędziów i kuratorów w resocjalizacji nieletnich, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego Konopczyński M. (2013) Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych, refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Wydawnictwo Pedagogium Urban B., Stanik J. M. (red.), „Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna”, Tom 1 i 2, PWN, 2008 Pospiszyl K., „Resocjalizacja, teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań”, Warszawa, 1998. Górski S. „Metodyka resocjalizacji”, Warszawa 1985, IWZZ |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY: PED2A_W05 student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin pedagogiki obejmującą terminologię, teorię i metodykę oddziaływań resocjalizacyjnych (P7U_W, P7S_WG). PED2A_W07 student ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia metod oddziaływania resocjalizacyjnego (P7U_W, P7S_WG). W zakresie UMIEJĘTNOŚCI: PED2A_U08 student potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi pojęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych (P7U_U, P7S_UW). PED2A_U09 student potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych (P7U_U, P7S_UW). W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: PED2A_K03 student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność w podejmowaniu indywidualnych zespołowych działań profesjonalnych w zakresie oddziaływania resocjalizacyjnego; potrafi zaangażować się we współpracę i inicjować działania na rzecz interesu publicznego (P7U_K, P7S_KO) PED2A_K06 student jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, za pełnioną rolę zawodową z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, za podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, dla których dobra stara się działać (P7U_K, P7S_KR) Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: 1) bieżąca ocena pracy studenta w trakcie trwania zajęć, 2) aktywność, 3) opracowania pisemne i/lub prezentacja, 4) egzamin. Nakłady pracy studenta związane z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela liczba godzin: 30; punkty ECTS: 1,2. -niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela liczba godzin: 70; punkty ECTS: 2,8 Praca własna studenta (70 h): - przygotowanie się do ćwiczeń - przygotowanie pracy zaliczeniowej - studiowanie literatury i analiza przypadków |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: obecność na zajęciach, aktywność podczas zajęć, przygotowanie do wyboru: prezentacji lub pracy teoretycznej, omówienie przygotowanych zagadnień. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Maria Nowak | |
Prowadzący grup: | Beata Maria Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.