Współczesne problemy psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-P-WPP3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne problemy psychologii |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia w r. akad. 2024/25 prowadzone są w trybie mieszanym (blended-learning), tzn. 15h odbywa się w sali budynku ChAT (stacjonarnie), a 15h zdalnie, przy użyciu platformy internetowej MS Teams. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem wykładu jest przybliżenie słuchaczom wybranej tematyki mieszczącej się w obszarze problemów współczesnej psychologii. Uczestnictwo w zajęciach ma skutkować zdobyciem przez studentów wiedzy na temat zjawisk istotnych zarówno z perspektywy funkcjonowania człowieka, jak również – w szerszym ujęciu - społeczeństwa XXI wieku, a także wyposażeniem ich w związane z tym obszarem umiejętności i kompetencje społeczne. |
Pełny opis: |
W trakcie poszczególnych zajęć wprowadzone i zdefiniowane zostaną pojęcia oraz wyselekcjonowane koncepcje teoretyczne kluczowe z punktu widzenia omawianych w ich trakcie zagadnień, a ponadto przedstawione zostaną wyniki wybranych badań odnoszących się do szerokiego spektrum „współczesnych problemów psychologii”. Warto podkreślić, że prezentowana w toku wykładu tematyka może być – w części przypadków – rozpatrywana także z perspektywy nie tyle współczesnych problemów psychologii, co uniwersalnych i aktualnych problemów charakterystycznych dla obszaru zainteresowania tej dyscypliny nauki. Zakres tematów: 1.Komunikacja między ludźmi w duchu porozumienia bez przemocy - znaczenie potrzeb, emocji, umiejętność ich regulacji (w kontekście III fazy behawioryzmu), stosowanie mediacji, używanie parafraz. 2. Psychologia w służbie walki z dyskryminacją. 3. Psychologia a zdrowy rozsadek. 4. Współczesne rozumienie traumy złożonej – wg najnowszej klasyfikacji ICD-11. 5. Wybrane zaburzenia psychiczne jako problem współczesnego świata - np. zaburzenia lękowe, depresyjne i snu w czasach rzeczywistości instant. 6. Psychologia wobec trudnych rozmów z dziećmi i młodzieżą na temat ryzykownych zachowań seksualnych, pornografii, ryzykownych zachowań podejmowanych w świecie technologii cyfrowych. 7. Narcystyczna osobowość naszych czasów wśród młodzieży. 8. W poszukiwaniu dróg kształtowania wybranych kompetencji poprawiających dobrostan i wspomagających zdrowie psychiczne - trening uważności (Mindfulness), wsparcie społeczne, rezyliencja. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A. Borkowska (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, rozdz. 14 Zaburzenia osobowości obserwowane w okresie dzieciństwa i adolescencji (14.1. Wprowadzenie do problematyki zaburzeń osobowości dzieci i młodzieży, s. 525 – 528 i 14.3 Cechy narcystyczne w rozwoju osobowości u dzieci i młodzieży, s. 532 - 535), Warszawa, PWN. 2. B. Woynarowska (red.) (2017). Edukacja zdrowotna, rozdz. 2 Czynniki warunkujące zdrowie (2.4. Wsparcie społeczne a zdrowie, s. 69 – 71 i 2.5. Czynniki społeczno-ekologiczne warunkujące zdrowie i dobre przystosowanie, s. 71 - 78), Warszawa, PWN. 3. K. Kiełkiewicz (2021). Wyjaśnienie koncepcji traumy złożonej według ICD-11. Zmiana tożsamości istotą urazu traumatycznego, W: J. Piekarska, A. Studzińska (red.), Perspektywy w psychologii, s. 175-180, Warszawa, Wyd. AEH. 4. W. Łukaszewski (2015). Wielkie i te nieco mniejsze pytania psychologii, rozdz. 2 (Czy psychologia może być zgodna ze zdrowym rozsądkiem?), str. 39-76, Sopot, Wyd. Smak słowa. Literatura uzupełniająca: 1. Lewczuk, J. (2018). Psychologiczne konsekwencje ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Wybrane problemy, [W:] M. Z. Jędrzejko, A. Szwedzik (red.), Pedagogika i profilaktyka społeczna. Nowe wyzwania, konteksty, problemy, Tom I, s. 221 – 245. Warszawa-Milanówek: Oficyna Wydawnicza von Velke & Oficyna Wydawnicza ASPRA. 2. Lewczuk, J., Jędrzejko, Z. (2017). Psychologiczne konteksty aktywności dzieci i młodzieży w sieci, [W:] S. Bębas, Z. Jędrzejko, K. Kasprzak, A. Szwedzik, A. Taper (red.), Cyfrowe dzieci. Zjawisko, uwarunkowania, kluczowe problemy, s. 269 – 318. Warszawa-Milanówek: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR. 3. J. Grzymała-Moszczyńska, Nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria, czyli o niektórych teoriach psychologicznych stosowanych w edukacji antydyskryminacyjnej, W: M. Branka, D. Cieślikowska, J. Latkowska (red.) (Nie) warto się różnić? Dylematy i wyzwania metodologiczne edukacji antydyskryminacyjnej, s. 63-78, Warszawa 2013, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: PED2A_W07 ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych PED2A_W08 ma rozszerzoną wiedzę o cechach człowieka jako podmiotu konstytuującego różnego rodzaju struktury społeczne i instytucje życia społecznego oraz o zasadach ich funkcjonowania i zachodzących między nimi relacjach W zakresie umiejętności: PED2A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, kulturalnych, resocjalizacyjnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w pracy z wychowankami PED2A_U04 potrafi prowadzić debatę, w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się, z użyciem specjalistycznej terminologii, posiada umiejętność twórczego konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem wielorakich ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych W zakresie kompetencji społecznych: PED2A_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i dorobku zawodowego, dokonuje krytycznej oceny odbieranych treści, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych PED2A_K05 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: Bieżąca ocena zadań wykonanych za pośrednictwem aplikacji Moodle. Wynik pisemnego egzaminu końcowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład z elementami dyskusji. Zajęcia będą się odbywać naprzemiennie w sposób synchroniczny (zajęcia stacjonarne w sali, w budynku Akademii) oraz asynchroniczny (wykonywanie przez studentów zadań zleconych przez prowadzącego na platformie internetowej). Obowiązuje następujący schemat: w pierwszym tygodniu zajęć wykład odbędzie się w sposób synchroniczny (stacjonarnie w Akademii), w drugim tygodniu zajęcia odbędą się w sposób asynchroniczny (na platformie internetowej MS Teams) itd. Warunki zaliczenia zajęć: Kurs kończy się zaliczeniem i egzaminem. Na ocenę z egzaminu składają się w równych proporcjach (50%/50%) ocena z końcowego testu oraz ocena z części internetowej. Otrzymanie oceny niedostatecznej z którejkolwiek części kursu (zdalnej lub kontaktowej) jest równoznaczne z oceną niedostateczną z egzaminu i brakiem zaliczenia wykładu. Na samo zaliczenie wykładu wymagane jest uzyskanie co najmniej oceny dst zarówno z części stacjonarnej, jak i części asynchronicznej kursu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Lewczuk | |
Prowadzący grup: | Joanna Lewczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.