Pedagogika porównawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-P-PP4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika porównawcza |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Pedagogika porównawcza dostarcza wiedzy na temat kontekstu międzynarodowego w edukacji. Pozwala na zrozumienie kontekstu społeczno-kulturowego poprzedzonego historycznymi uwarunkowaniami rozwoju systemów edukacji na świecie. Ukazuje problemy o charakterze edukacyjnym i społecznym w perspektywie badań porównawczych. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej (historyczno-porównawczej) wiedzy dotyczącej współczesnych priorytetów edukacyjnych Unii Europejskiej, paradygmatów edukacyjnych oraz struktur i zasad funkcjonowania oświaty i szkolnictwa wyższego na świecie ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu europejskiego. |
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej (historyczno-porównawczej wiedzy dotyczącej współczesnych priorytetów edukacyjnych Unii Europejskiej, paradygmatów edukacyjnych oraz struktur i zasad funkcjonowania oświaty i szkolnictwa wyższego na świecie ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu europejskiego. W szczególności wykład ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami polityki oświatowej państw należących do Unii Europejskiej w odniesieniu do innych regionów świata, zapoznanie słuchaczy z tendencjami i priorytetami w zakresie edukacji występującymi na świecie. Wykład ma również na celu wypracowanie u studentów umiejętności identyfikowania problemów edukacyjnych współczesnej Europy i świata oraz wyszukiwania możliwych rozwiązań na podstawie analizy funkcjonowania systemów oświatowych i szkolnictwa wyższego. Dodatkowym celem zajęć jest umiejętność identyfikowania rozwiązań oświatowych stosowanych w Polsce, krytyczne analizowanie tychże rozwiązań oraz stosowanie założeń europejskiej i polskiej polityki oświatowej w praktyce nauczycielskiej i wychowawczej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza, Impuls 2014. Nowakowska-Siuta R. Pedagogika porównawcza, w: Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa 2020. Nowakowska-Siuta R., O edukacji w Finlandii. Studium z pedagogiki porównawczej, Wydawnictwo Naukowe ChAT, Warszawa 2021. Nowakowska-Siuta R., Uniwersytet w systemie szkolnictwa wyższego Niemiec na europejskim tle porównawczym. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005. Systemy edukacji w krajach europejskich / red. nauk. Eugenia Potulicka, Dobrochna Hildebrandt-Wypych, Celina Czech-Włodarczyk, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012. Literatura uzupełniająca: Nowakowska-Siuta R., B. Śliwerski, Racjonalność procesu kształcenia. studium z pedagogiki polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Impuls, Kraków 2014. Baszkiewicz J.: Młodość uniwersytetów. Wydawnictwo „Żak”. Warszawa 1997. Bloom A.: Umysł zamknięty. O tym jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów. Poznań 1997. Gmerek Tomasz, Szkolnictwo wyższe w krajach skandynawskich (studium z pedagogiki porównawczej). - Poznań ; Gądki, Wolumin, 2005. Kupisiewicz Cz., Szkoła w XX wieku. Kierunki i próby przebudowy, PWN, Warszawa 2006. Melosik Z.: Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy. Wyd. Wolumin, Poznań 2002. |
Efekty uczenia się: |
w zakresie wiedzy absolwent: PED2A_W05 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat pedagogiki porównawczej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę P7U_W; P7S_WG PED2A_W10 ma uporządkowaną wiedzę o funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, kulturalno-oświatowych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach, w tym o zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości P7U_W; P7S_WG P7S_WK w zakresie umiejetności absolwent: PED2A_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i twórczego przetwarzania informacji na temat złożonych zjawisk społecznych z wykorzystaniem stosownych metod, technik i narzędzi badawczych (w tym zaawansowanych technik ICT) oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych P7U_U; P7S_UW w zakresie kompetencji społecznych absolwent: PED2A_K08 podtrzymuje etos zawodowy oraz ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego P7U_K; P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność obowiązkowa, dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze nieusprawiedliwione. ITS wymaga uzgodnienia z prowadzącą na początku semestru formy rozliczenia przedmiotu. 1 ECTS-obecność na zajęciach, zaliczenie 2 quizów (forma testowa, 10 pytań zamkniętych) - 40% 2 ECTS - egzamin końcowy (lektura, praca własna studenta nad zagadnieniami egzaminacyjnymi) - 60% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Michalski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.