Profilaktyka i zachowania prozdrowotne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-PRiM-PZP2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka i zachowania prozdrowotne |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Pogłębienie wiedzy o zdrowiu i czynnikach je warunkujących; nabycie umiejętności objaśniania problemów zdrowotnych, stosowania w praktyce metodycznych podstaw edukacji zdrowotnej, stosowania zasad profilaktyki wybranych zaburzeń i chorób, omawiania wybranych założeń Narodowego Programu Zdrowia dotyczących edukacji zdrowotnej i profilaktyki. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Uwarunkowania prozdrowotne Umiejętności życiowe - klasyfikacja UNICEF i WHO Odporność organizmu Model edukacji zdrowotnej Koncepcja salutogenezy i resiilience Edukacja zdrowotna a promocja zdrowia i profilaktyka zdrowotna |
Pełny opis: |
Pojęcie zdrowia (definicje, ujęcia, modele, czynniki determinujące zdrowie). Zachowania zdrowotne i prozdrowotne (definicja, wyznaczniki, mandala zdrowia). Podstawowe pojęcia: oświata zdrowotna, wychowanie zdrowotne, edukacja zdrowotna, kultura zdrowotna, pedagogika zdrowia; promocja zdrowia a profilaktyka. Edukacja zdrowotna. Szkoły promujące zdrowie. Najczęstsze problemy zdrowotne dzieci, młodzieży i młodych dorosłych. Zaburzenia odżywiania (bulimia, anoreksja, otyłość, diety). Choroby cywilizacyjne, szczepienia, epidemie. Medycyna niekonwencjonalna i alternatywne formy leczenia. Odżywianie - składniki pokarmowe, wartości kaloryczne, piramida żywienia, indeks glikemiczny Higiena zdrowia psychicznego |
Literatura: |
Bishop G., Psychologia zdrowia: zintegrowany umysł i ciało, Wrocław 2000. Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Warszawa 2007. Karski B., red., Promocja zdrowia, Warszawa 1999. Lewicki Cz., Edukacja zdrowotna: systemowa analiza zagadnień, Rzeszów 2006. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
K_W_02 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk K_W_06 ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym i społecznym K_W11 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania, rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii K_U_11 potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się prze zcałę życie K_K_06 odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych K_K_08 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictw kulturowego regionu, kraju, Europy i świata |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione) 2 Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest wykonanie projektu grupowego na zadany przez wykładowcę temat oraz jego prezentacja na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.