Profilaktyka uzależnień
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-PRiM-PU2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka uzależnień |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wprowadzenie do tematyki uzależnień z wyszczególnieniem zjawiska i mechanizmów endo- egzogennych w kontekście społecznym i psychologicznym. Problematyka zajęć fokusuje się na charakterystyce poszczególnych form uzależnień ze szczególnym akcentem położonym na objawy, przyczyny i konsekwencje społeczne. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie studentom zagadnień związanych z przyczynami, przebiegiem i zapobieganiem uzależnieniom. W trakcie zajęć omówione zostaną rodzaje, mechanizmy, fazy oraz objawy uzależnienia. Ponadto, przybliżone zostaną kwestie dotyczące zapobiegania ich powstawania, a w szczególności: cele profilaktyki, jej rodzaje i strategie profilaktyczne. Poza tym, scharakteryzowane zostaną czynniki ryzyka i czynniki chroniące, a także programy profilaktyczne oraz obszary oddziaływań profilaktycznych (rodzina, szkoła, środowisko lokalne). |
Literatura: |
Literatura: 1. Jędrzejko M., Białas T., „Narkotyki i nowe substancje psychoaktywne. Zjawisko, zagrożenia, profilaktyka”, Oficyna Wydawnicza von Velke, Oficyna Wydawnicza ASPRA, Warszawa 2019. 2. Jędrzejko M., Janusz M., Walancik M., „Zachowania ryzykowne i uzależnienia. Zjawisko i uwarunkowania”, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa-Dąbrowa Górnicza 2013. 3. Jędrzejko M., Kowalski M., Rosik B.P. (red.), „Uzależnienia behawioralne. Wybrane aspekty”, Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora w Pułtusku, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Pułtusk-Warszawa 2015. 4. Pisarska A., „Oddziaływać skutecznie. Profilaktyka oparta na podstawach naukowych i dowodach”, Fundacja Poza Schematami, Warszawa 2023. 5. Rowicka M., „Skuteczna profilaktyka uzależnień behawioralnych”, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019. 6. Woronowicz B.T., „Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia”, Media Rodzina, Warszawa 2009. 7. Woynarowska B., „Profilaktyka”, (W:), T. Pilch (red.), „Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku”, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003, s. 943-945. Wybrane czasopisma i strony Internetowe: • Remedium (www.remedium-psychologia.pl) • Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (https://psychologia.edu.pl/) • Świat Problemów (http://www.swiatproblemow.pl/) • Alkoholizm i Narkomania (http://www.ain.ipin.edu.pl/) • Niebieska Linia (https://www.niebieskalinia.pl/czasopismo) • Resocjalizacja Polska (http://www.resocjalizacjapolska.pl/index.php/rp/issue/view/17) • Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom (https://kcpu.gov.pl/) • Serwis Informacyjny UZALEŻNIENIA (https://siu.praesterno.pl/) |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY: PED2A_W01 student zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym w zakresie profilaktyki uzależnień (P7U_W, P7S_WG) W zakresie UMIEJĘTNOŚCI: PED2A_U10 student potrafi wybrać i zastosować właściwe dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych związanych ze stosowaniem profilaktyki uzależnień (P7U_U, P7S_UW) W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: PED2A_K02 student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych w zakresie profilaktyki uzależnień (P7U_K, P7S_KK) NAU2AR_K02 student jest gotów do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania z zakresu profilaktyki uzależnień (P7U_K, P7S_KR). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody weryfikacji efektów uczenia się: 1) bieżąca ocena pracy studenta w trakcie trwania zajęć, 2) aktywność, 3) prezentacja multimedialna, Metody i kryteria oceniania: 2,0 Student nie uczestniczy w zajęciach 3,0 Bardzo słaba aktywność na zajęciach, bardzo słabo przygotowana prezentacja multimedialna 3,5 Słaba aktywność na zajęciach, słabo przygotowana prezentacja multimedialna 4,0 Wystarczająca aktywność na zajęciach, dobrze przygotowana prezentacja multimedialna 4,5 Bardzo dobra aktywność na zajęciach, dobrze przygotowana prezentacja multimedialna 5,0 Wyróżniająca się aktywność na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana prezentacja multimedialna BILANS PUNKTÓW ECTS: 0,5 ECTS – 15 godzin kontaktowych; 0,5 ECTS - praca na zajęciach, 1 ECTS prezentacja multimedialna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Januszewska | |
Prowadzący grup: | Edyta Januszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.