Podstawy prawne resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-PRiM-PPR2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy prawne resocjalizacji |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są prowadzeniu oddziaływań resocjalizacyjnych w warunkach izolacji więziennej. Przedmiot daje rozeznanie w specyfice pracy z osobami pozbawionymi wolności oraz w specyfice i roli pracy wychowawcy. Podjęte zostają również tematy; praw, zasad, celów i systemów wykonywania kary pozbawienia wolności i tymczasowego aresztowania oraz zagadnienia europejskich reguł więziennych. |
Pełny opis: |
Omówienie najważniejszych dokumentów stanowiących podstawę oddziaływań penitencjarnych Omówienie wybranych zagadnień dotyczących sposobów prowadzenia oddziaływań resocjalizacyjnych w warunkach izolacji więziennej Omówienie specyfiki pracy z osobami pozbawionymi wolności Rola wychowawcy w procesie resocjalizacji Programy resocjalizacji, zasady konstruowania i cele prowadzenia programów Typy, rodzaje i systemy odbywania kary pozbawienia wolności Zasady wykonania kary pozbawienia wolności Cele wykonania kary pozbawienia wolności i tymczasowego aresztowania Europejskie reguły więzienne |
Literatura: |
Kodeks Karny Wykonawczy i inne akty prawne dotyczące prowadzenia oddziaływań resocjalizacycjnych i pracy penitencjarnej. Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r.o Służbie Więziennej. Regulamin Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 18 października 2010r. w sprawie etyki zawodowej funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej. Europejskie reguły więzienne. Europejska konwencja o zapobieganiu torturom oraz nieludzkiemu traktowaniu albo karaniu. Lesław Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne, Warszawa Wydawnictwo APS, 2008. Misja służby więziennej a jej zadania wobec aktualnej polityki karnej i oczekiwań społecznych, red. W. Ambrozik, H. Machel, P. Stępniak. UAM, UG, Pedagogium WSPR i CZSW, Poznań-Gdańsk- Warszawa- Kalisz 2008. A. Barczyk, P.Barczyk, Wybrane zagadnienia historii resocjalizacji, Kraków Impuls 1999. D. Strzała, Patologiczne zachowania więźniów w kontekście izolacji i resocjalizacji penitencjarnej, ASPRA Kraków 2014. E. Wysocka, Diagnoza w Resocjalizacji,Warszawa PWN 2019. Resocjalizacja, red. Bronisław Urban, Jan M. Stanik, Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej,Warszawa PWN 2005 T. I,II. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE P6S_WG 09 podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, P6S_WG 23 podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów. UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI P6S_UW 02 wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, P6S_UW 03 posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznym i w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO P6_SKK01 dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności P6_SKK 03 podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki, |
Metody i kryteria oceniania: |
BILANS PUNKTÓW ECTS: 1 ECTS – 30 godzin kontaktowych wykładu, 1 ECTS - 30 godzin kontakowych ćwiczenia; 1 ECTS praca zaliczeniowa -opracowywanie diagnozy na podstawie dostępnych informacji o osobie (objawy, przyczyny, stopień niedostosowania społecznego, obszary problemowe do pracy w ramach wybranej teorii niedostosowania społecznego), 1 ECTS - egzamin ustny na ostatnich zajęciach. METODY I KRYTERIA OCENIANIA: Nauczanie frontalne, dyskusja, prezentacja w/w diagnozy Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności nieusprawiedliwione). Kryteria oceny testu z ćwiczeń: 60%-67% - 3.0.; 68%-75% - 3,5; 76% - 83% - 4.0; 84% - 92% -4,5; 93%-100% - 5.0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Bogdański | |
Prowadzący grup: | Artur Bogdański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.