Pedagogika międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-PRiM-PM4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika międzykulturowa |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy z zakresu pedagogiki międzykulturowej. Przede wszystkim wykłady mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami pojęciowymi oraz z najważniejszymi obszarami refleksji, charakterystycznymi dla tej dziedziny nauk pedagogicznych. |
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy z zakresu pedagogiki międzykulturowej. Przede wszystkim mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami pojęciowymi (np. społeczeństwo wielokulturowe, wielokulturowość, międzykulturowość, pogranicze, etniczność, globalizacja, glokalizacja, mniejszość narodowa, mniejszość etniczna, tożsamość w jej różnych aspektach i wymiarach, edukacja regionalna, edukacja międzykulturowa, edukacja globalna) oraz z najważniejszymi obszarami refleksji, charakterystycznymi dla tej dziedziny nauk pedagogicznych. Najważniejszy obszar omawianych zagadnień odnosić się będzie do zadań i wyzwań związanych z edukacją regionalną i międzykulturową we współczesnym świecie. Zajęcia obejmują wykłady połączone z dyskusją (semestr zimowy) oraz ćwiczenia (semestr letni). W trakcie ćwiczeń każdemu studentowi zostanie przydzielone indywidualne zadanie - przygotowanie prezentacji na temat jednej z mniejszości narodowych lub etnicznych obecnych w Polsce i związanych z tym wyzwań edukacyjnych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007 2. Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 3. Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa. Kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2007 4. Nikitorowicz J., Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie zmieniającej się tożsamości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018 5.Żak M., Ostafiński W.(red.), Dylematy i efekty edukacji międzykulturowej, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno- Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza, 2014. Literatura uzupełniająca: 1.Golka M., Oblicza wielokulturowości, Muza S.A., Warszawa 2010 2.Lalak D.(red.), Dom i Ojczyzna. Dylematy wielokulturowości, IPSiR UW, Warszawa 2008 3.Lewowicki T., Ogrodzka –Mazur E. (red.), Edukacja międzykulturowa – teorie, poglądy, doświadczenia społeczne, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2010 4.Lewowicki T., Ogrodzka- Mazur E., Szczurek- Boruta A., Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie, Wyd. UŚ, Katowice 2000 5.Lewowicki T., Ogrodzka- Mazur E. (red.), Z teorii i praktyki edukacji międzykulturowej, Wyd. UŚ, WSP ZNP w Warszawie, Cieszyn- Warszawa 2006 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT WIE I ZNA: NAU1AR_W01 - W sposób zaawansowany, podstawy pedagogiki międzykulturowej: definicje, pojęcia, zakresy, rys historyczny, polskie szkoły pedagogiki międzykulturowej – twórców i ich dzieła, współczesne koncepcje i teorie w zakresie problematyki wielokulturowości i międzykulturowości. P6U_W P6S_WK NAU1AR_W03 - edukację wielokulturową i międzykulturową, rolę szkoły jako środowiska społeczno-wychowawczego oraz środowiska inkluzji społecznej oraz jej zadania i funkcje wychowawcze, rolę i zadania nauczycieli i wychowawców oraz asystentów międzykulturowych w środowisku szkolnym. P6U_W P6S_WK NAU1AR_W05 - metodykę oddziaływań z zakresu edukacji międzykulturowej w środowisku otwartym; teoretyczne podstawy środowiskowych oddziaływań metodycznych; zasady współpracy wychowawców ze środowiskiem otwartym; metody pracy: nauczyciela, wychowawcy, realizujących zadania z zakresu edukacji międzykulturowej. P6U_W P6S_WK UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI: NAU1 AR_U01 - określać dylematy związane z wielokultutowością oraz zadaniami edukacji międzykulturowej; analizować koncepcje, teorie, definicje; wykorzystywać współczesne koncepcje i teorie w obszarze pedagogiki międzykulturowej; projektować działania od izolacji do środowiska otwartego; stosować podstawy teoretyczne metodyki edukacji międzykulturowej;P6 U_U P6 S_UO NAU1AR_U03 - intepretować problemy wychowawcze we współczesnej szkole i w środowisku szkolnym; określać specyfikę procesu nauczania i pracy szkolnej w instytucjach i placówkach oświatowych; P6 U_U P6 S_UO NA1AR_U04 - analizować metodykę oddziaływań z zakresu edukacji międzykulturowej w placówkach oświatowych; analizować i stosować teoretyczne podstawy instytucjonalnych oddziaływań metodycznych; analizować i stosować metody wspierające proces readaptacji i reintegracji społecznej; P6 U_U P6 S_UO KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: NAU1AR_K01 - rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska; P6 U_K P6 S_KR NAU1AR_K02 - komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania z zakresu edukacji międzykulturowej; P6 U_K P6 S_KR NAU1AR_K03 - okazywania empatii uczniom lub wychowankom potrzebującym wsparcia i pomocy, porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej; P6 U_K P6 S_KK Sposoby weryfikacji efektów: ocena bieżącej aktywności i pracy studenta na zajęciach, prezentacja multimedialna na zadany temat, kolokwium pisemne 2 ECTS (semestr zimowy) w tym: 1 ECTS - aktywny udział w zajęciach, 1 ECTS - zaliczenie kolokwium, 4 ECTS (semestr letni) w tym: 1 ECTS - aktywny udział w zajęciach, 3 ECTS - przygotowanie prezentacji i przedstawienie jej podczas zajęć |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza tekstów źródłowych. Obecność na zajęciach w semestrze zimowym i letnim jest obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze). W sesji zimowej ma miejsce pisemne kolokwium. Uzyskana ocena to 1/2 oceny kończącej przedmiot. W semestrze letnim studenci przedstawiają podczas zajęć przygotowane (zgodnie z kryteriami dokładnie omówionymi podczas zajęć) prezentacje- Ocena z tej pracy to 1/2 oceny końcowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin, 0 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Piejka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Piejka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Egzamin - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.