Praktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-PRiM-P5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyki |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Praktyki zawodowe pozwalają studentom zapoznać się z praktycznym wymiarem pracy w obszarze resocjalizacji i pedagogiki międzykulturowej, zdobywać kolejne doświadczenia i pogłębiać kompetencje, dają im możliwość skonfrontowania swojej wiedzy i dotychczasowego doświadczenia z rzeczywistością, spotkania się z wychowankami/osadzonymi/klientami oraz z pracownikami placówek i wreszcie pomagają podjąć decyzję odnośnie dalszej drogi kształcenia i pracy zawodowej. |
Pełny opis: |
Praktyki zawodowe w wymiarze 120 godzin stanowią podsumowujący blok praktyk na ostatnim roku studiów licencjackich. Student ma możliwość samodzielnego wyboru placówki i obszaru pedagogiki resocjalizacyjnej i międzykulturowej, który go interesuje i który chciałby lepiej poznać. Stosunkowo długi okres pobytu w wybranej placówce pozwala na poznanie struktury organizacyjnej, problemów wychowanków/osadzonych/klientów i procedur kierowania ich do placówki, ich historii i problemów będących przyczynami trudności życiowych, wreszcie oddziaływań resocjalizacyjnych, pedagogicznych, terapeutycznych i pomocowych, które prowadzone są placówce. Student zapoznaje się z dokumentacją prowadzoną w placówce oraz z podmiotami współpracującymi z nią. Ma możliwość uczestniczenia w codziennej pracy osób zatrudnionych w niej i uczenia się od praktyków w czasie wspólnego realizowania zadań. Wszystko to pozwala mu na zdobycie doświadczenia i bliższe zapoznanie się z funkcjonowaniem placówki danego typu, co może ułatwić mu podjęcie decyzji o kierunku dalszego kształcenia oraz o wyborze drogi zawodowej. |
Literatura: |
Student bazuje na zgromadzonej wiedzy, umiejętnościach i kompetencjach społecznych zdobytych w dotychczasowym toku studiów. W trakcie praktyk posługuje się aktami prawnymi, dokumentacją i materiałami wykorzystywanymi w pracy wybranej przez niego placówki i udostępnionymi mu na czas odbywania praktyk. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: Student zna i rozumie: NAU1AR _W04 metodykę oddziaływań w placówkach resocjalizacyjnych; teoretyczne podstawy instytucjonalnych oddziaływań metodycznych; metody wspierające proces readaptacji i reintegracji społecznej; metodykę pracy wychowawcy w placówkach resocjalizacyjnych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych; podstawy metodyczne pracy wychowawcy w aresztach śledczych i zakładach karnych (P6U_W; P6S_WK); NAU1AR_W05 metodykę oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym; teoretyczne podstawy środowiskowych oddziaływań metodycznych; zasady współpracy wychowawców ze środowiskiem otwartym; metody pracy: nauczyciela, wychowawcy, realizujących zadania profilaktyczne i resocjalizacyjne, w tym programy wychowawczo-profilaktyczne; metody pracy kuratora sądowego, pedagoga w ośrodkach kuratorskich NAU 1AR_ W06 metodykę oddziaływań w placówkach resocjalizacyjnych; teoretyczne podstawy instytucjonalnych oddziaływań metodycznych; założenia, metody i formy realizacji socjotechniki, psychotechniki, antropotechniki i kulturotechniki; metody twórczej resocjalizacji w placówkach: teatru resocjalizacyjnego, resocjalizacji przez sport, muzykoterapii, plastykoterapii i dramy; metody wspierające proces readaptacji i reintegracji społecznej; metodykę pracy wychowawcy w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych; podstawy metodyczne pracy wychowawcy w aresztach śledczych i zakładach karnych; przyczyny stresu i wypalenia zawodowego pedagogów resocjalizacyjnych (P6U_W;P6S_WK); W zakresie umiejętności: student potrafi: NA1AR_U07 wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli lub terapeutów, ich interakcji z uczniami lub wychowankami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze (P6 U_U; P6 S_UO); NA1AR_U08 zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych (P6 U_U; P6S_UW); NA1AR_U09 analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk (P6U_U; P6S_UW); W zakresie kompetencji społecznych: student jest gotów do: NAU1AR_K03 okazywania empatii uczniom lub wychowankom potrzebującym wsparcia i pomocy, porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej (P6 U_K; P6 S_KK); NAU1AR_K04 współpracy z profesjonalistami, nauczycielami lub terapeutami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy, w tym skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami, w celu poszerzania swojej wiedzy (P6 U_K; P6 S_KR); NAU1 AR_K05 profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie lub grupie wychowanków (P6 U_K; P6 S_KR); NAU1 AR_K06 skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy (P6 U_K; P6 S_KR). Metody weryfikacji efektów kształcenia: - uczestniczenie w praktykach (120 godz.), - przedłożenie właściwie wypełnionego dziennika praktyk zaliczonego przez opiekuna z ramienia placówki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: obserwacja i czynny udział w czynnościach realizowanych w wybranej przez studenta placówce. Kryteria: Rozliczenie punktów ECTS (4 ECTS): 4 ECTS: uczestnictwo w praktykach (120 godz.), prowadzenie dziennika praktyk i przedłożenie go po zakończonych praktykach opiekunowi praktyk z ramienia ChAT. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki umożliwiają: - projektowanie, wdrażanie i ocenianie metod, technik, form, środków oddziaływań resocjalizacyjnych na jednostkę zdemoralizowaną, przestępczą, społecznie niedostosowaną, stosowanych w placówkach/instytucjach ustawowo powołanych do podejmowania przedsięwzięć o charakterze resocjalizacyjnym oraz edukacyjnych i wychowawczych wobec jednostek/grup ze środowisk mniejszościowych lub odmiennych kulturowo; - konstruowanie indywidualnych/grupowych projektów programów oddziaływań resocjalizacyjnych na jednostkę niedostosowaną społecznie oraz wychowawczych i edukacyjnych w zakresie edukacji wielokulturowej i oddziaływań międzykulturowych; - inicjowanie i wdrażanie w placówkach wychowawczo-resocjalizacyjnych i opiekuńczych programów profilaktycznych dotyczących zapobiegania objawom patologii społecznych; - wspieranie rodziny, szkoły, społeczności lokalnej w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą zagrożoną demoralizacją i uzależnieniami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Praktyki, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Bogdański | |
Prowadzący grup: | Artur Bogdański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.