Diagnoza i wsparcie pedagogiczne w resocjalizacji: warsztaty metodyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-PRiM-DWPR5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i wsparcie pedagogiczne w resocjalizacji: warsztaty metodyczne |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej. potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. Ponadto student potrafi posługiwać się podstawowym ujęciami teoretycznym w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie do podstawowych założeń z zakresu prewencji patologii i zagrożeń społecznych oraz orientacja w zakresie teorii wsparcia pedagogicznego i pracy resocjalizacyjnej ze szczególnym uwzględnieniem pracy z nieletnimi. Zajęcia poświęcone będą analizowaniu zjawisk społecznych w kontekście pracy pedagogicznej i resocjalizacyjnej, uwzględniającej diagnozowanie problemów patologii społecznej i niedostosowania środowiskowego. Metody dydaktyczne: wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza przypadków, metody eksponujące - film |
Pełny opis: |
Treści programowe: Rola i znaczenie diagnozy pedagogicznej – pojecie diagnostyki; podstawowe czynności diagnostyczne. Etapy diagnozy pedagogicznej w kontekście resocjalizacyjnym. Funkcje diagnostyki w monitorowaniu zjawisk społecznych – problem badania stopnia zagrożenia niedostosowaniem społecznym. Miejsce i rola diagnostyki dydaktyczno – wychowawczej jako środka zapobiegającego pogłębianiu marginesu patologii społecznej. Funkcje diagnostyki resocjalizacyjnej. Problem stawiania rzetelnych diagnoz w rozpoznawaniu środowiska osób wadliwie przystosowanych społecznie. Etapy formułowania diagnozy resocjalizacyjnej. Procedura opisu stanu niedostosowania społecznego. Forma i zakres pomocy i wsparcia pedagogiczno – resocjalizacyjnego osób zagrożonych wykluczeniem społecznym |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Wysocka E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa: PWN Urban B., Stanik J. M. (red.), „Resocjalizacja. Teoria i Praktyka”, Tom 1 i 2, PWN, 2007/2008 Palak Z., Bartkowicz Z., (red.), „Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji”, Warszawa 2007 Deptała M. (red.), „Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyczna w szkole i w środowisku lokalnym”, Bydgoszcz 2004 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY: PED2A_W01 student zna w zaawansowanym stopniu terminologię używaną w pedagogice resocjalizacyjnej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym (P6U_W, P6S_WG). NAU2AR_W01 student zna podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej: definicje, pojęcia, zakresy, rys historyczny, polskie szkoły pedagogiki resocjalizacyjnej – twórców i ich dzieła, współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne, proces resocjalizacji w teorii i praktyce, dylematy resocjalizacyjne, nieprzystosowanie społeczne; resocjalizację-readaptację-reintegrację, działania od izolacji do środowiska otwartego, koncepcje twórczej resocjalizacji jako przykłady oddziaływań destygmatyzujących i podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej (P6U_W, P6S_WK). W zakresie UMIEJĘTNOŚCI: PED2A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin dla celów diagnozy resocjalizacyjnej oraz projektowania działań praktycznych w pracy z wychowankami (P6U_U, P6S_UW) NAU2AR_U02 diagnozować osoby zagrożone i nieprzystosowane społecznie; analizować i stosować diagnozę psychopedagogiczną w resocjalizacji; diagnozę deficytów i potencjałów; prezentować i analizować modele diagnostyczne; stosować diagnozę źródeł nieprzystosowania społecznego (P6U_U, P6S_UW). W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: PED2A_K02 student docenia znaczenie wiedzy i nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, odnosi zdobytą wiedzę w rozwiązywaniu problemów poznawczych i do projektowania działań zawodowych; zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (P6U_K, P6S_KK). NAU2 AR_K01 rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska (P6 U_K, P6 S_KR) Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: 1) bieżąca ocena pracy studenta w trakcie trwania zajęć, 2) aktywność, 3) opracowania pisemne i/lub prezentacja, 4) egzamin. Nakłady pracy studenta związane z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela liczba godzin 30; punkty ECTS: 1,2 -niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela liczba godzin: 70; punkty ECTS: 2,8 Praca własna studenta (70 h): - przygotowanie się do ćwiczeń - przygotowanie się do egzaminu - studiowanie literatury - przygotowanie pracy zaliczeniowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia i metody oceny: Wykład: Egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej, składa się z pytań problemowych (ocena niedostateczna – student nie potrafi odpowiedzieć na pytania; ocena dostateczna – student udziela odpowiedzi na poziomie podstawowym; ocena dobra – student udziela odpowiedzi w szerszym zakresie, ale nie wyczerpuje zagadnienia; ocena bardzo dobra – student udziela odpowiedzi na wszystkie pytania, w stopniu wskazującym o dogłębnym zrozumieniu tematu). Ćwiczenia: obecność na zajęciach, aktywność podczas zajęć, przygotowanie do wyboru: prezentacji lub pracy teoretycznej, omówienie przygotowanych zagadnień. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Stasiorowski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Stasiorowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.