Diagnoza i wsparcie pedagogiczne w środowisku wielokulturowym: warsztaty metodyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-PRiM-DWPŚ5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i wsparcie pedagogiczne w środowisku wielokulturowym: warsztaty metodyczne |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedstawienie podstawowych wiadomości z zakresu diagnostyki i jej znaczenia dla praktyki pedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem środowisk o charakterze wielokulturowym. Zdobycie umiejętności prowadzenia procedury diagnostycznej celem przeprowadzenia wstępnych prób diagnozowania wybranych obszarów edukacji w populacjach o charakterze wielokulturowym. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. BADANIA DIAGNOSTYCZNE W PEDAGOGICE (Pojęcie i specyfika diagnozy decyzyjnej. Diagnoza rozwinięta, diagnozy cząstkowe, diagnoza prognostyczna – cele , możliwości i sposoby realizacji); 2. SPECYFIKA PREJEKTOWANIA DZIAŁAŃ DIAGNOSTYCZNYCH (Etap preparacyjny w diagnozie, projektowanie etapów postępowania diagnostycznego, wybór środowiska i problematyki diagnozy); 3. REALIZACJA BADAŃ W DIAGNOSTYCE PEDAGOGICZNEJ (Modele postępowania diagnostycznego. Błędy w diagnozowaniu i etyczne aspekty diagnozowania); 4. UWARUNKOWANIA PROCESU DIAGNOSTYCZNEGO. (Kontakt diagnostyczny, podstawowe wyznaczniki budowania kontaktu diagnostycznego, możliwości i kompetencje diagnosty, mechanizmy poznawcze w przebiegu procesu diagnostycznego, podstawowe reguły i zasady diagnozowania psychopedagogicznego); 5. METODY I TECHNIKI W DIAGNOSTYCE DECYZYJNEJ. (Terminologia, metody, techniki i narzędzia badawcze w diagnozowaniu podstawowych obszarów przestrzeni edukacyjnej). 6. DIAGNOSTYCZNA ROLA PLACÓWEK I INSTYTUCJI RESOCJALIZACYJNYCH, KULTURALNO-OŚWIATOWYCH I OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZYCH. (ośrodki interwencji kryzysowej, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, kuratorzy sądowi, pogotowie opiekuńcze, policyjna izba dziecka, ośrodek wczesnej diagnozy i terapii, domy kultury, schronisko ofiar przemocy w rodzinie, ośrodki adaptacyjno-opiekuńcze); 7. WYBRANE OBSZARY DIAGNOZOWANIA PEDAGOGICZNEGO - WARSZTATY. 7.1. Diagnoza jednostki - rodzina i sytuacja jednostki w rodzinie, w szkole, w społeczności lokalnej (diagnoza sytuacji socjalno-wychowawczej dziecka); 7.2. Diagnoza rodziny – rodzina w diagnozie psychopedagogicznej, strategie diagnozowania rodziny, środki diagnozy wybranych cech rodziny, narzędzia, wybrane problemy diagnostyki rodzinnej; 7.3. Diagnoza grupy rówieśniczej - diagnoza instytucji oświatowych, wychowawczych i opiekuńczych w środowisku lokalnym; 8. DIAGNOZA ŚRODOWISKA LOKALNEGO (diagnozowanie wybranych podmiotów społeczności lokalnej. Diagnozowanie potrzeb kulturalnych i edukacyjnych, diagnozowanie działalności kulturalno-oświatowej w środowisku wielokulturowym); 9. DIAGNOZA PEDAGOGICZNA W ŚRODOWISKU WIELOKULTUROWYM – ANALIZA BADAŃ WŁASNYCH. (Prezentacja wyników procedury diagnostycznej podejmowanej przez studentów w konkretnych uprzednio wybranych środowiskach wielokulturowych). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006; 2. M. Guzik-Tkacz, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011; 3. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2005; 4. Siedlaczek A., Diagnostyka pedagogiczna. Przewodnik metodyczny dla studentów pedagogiki, Częstochowa 1999; 5. Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu, EPISTEME 26(2003); 6. Jarosz E, Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2003; 7. Pedagogika społeczna, T. Pilch, I. Nepalczyk (red.), Warszawa 2003; 8. Paszkiewicz A., "Diagnozowanie środowiska rodzinnego", wyd. "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze", t.6, s.28-34, 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Chmielewska B., Metodologia i metody badań społecznych ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy, Słupsk 1985; 2. Lepalczyk I., Badura J., (red.), Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987; 3. Kawula S., Studia z pedagogiki społecznej, cz. II Diagnostyka pedagogiczna środowiska, Olsztyn 1996; 4. Marzec - Holka K., Wybrane zagadnienia diagnostyki pedagogicznej, Bydgoszcz 1990; 5. Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1973; 6. Ingekamp K., Lissmann U., Lehrbuch der Pädagogischen Diagnostik, Weinheim und Basel 2005; 7. Skulicz D. Diagnozowanie pedagogiczne, [w:]Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, (red.) S Palka, Kraków 1998; 8. B. Bieszczad, Rodzina w społeczności lokalnej. Pomiędzy postulatami a realiami, w: Kształtowanie postaw czynnych i więzi środowiskowych, red. Z Gawlina, Kraków 2001; 9. Kształtowanie postaw czynnych i więzi środowiskowych, red. Z Gawlina Kraków 2001 10. Januszewska-Mincer B., Diagnozowanie i prognozowanie potrzeb kulturalnych, Bydgoszcz 1980; 11. Kawula S., Dąbrowski Z., Gałaś M., Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo - wychowawczych i kulturalnych środowiska, Toruń 1980. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE PED 2A_W04 ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) NAU2AR_W02 diagnozę psychopedagogiczną w resocjalizacji, diagnozę deficytów, diagnozę potencjałów, modele diagnostyczne, diagnozę źródeł nieprzystosowania społecznego, diagnozę osób zagrożonych i nieprzystosowanych społecznie; diagnozę kryminologiczną ABSOLWENT POTRAFI PED2A_U06 posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze i hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki NAU2 AR_U02 - diagnozować osoby zagrożone i nieprzystosowane społecznie; analizować i stosować diagnozę psychopedagogiczną w resocjalizacji; diagnozę deficytów i potencjałów; prezentować i analizować modele diagnostyczne; stosować diagnozę źródeł nieprzystosowania społecznego; ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: PED2A_K02 docenia znaczenie wiedzy i nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, odnosi zdobytą wiedzę w rozwiązywaniu problemów poznawczych i do projektowania działań zawodowych; zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu NAU2 AR_K02 - komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, profilaktyczne i resocjalizacyjne; |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy i metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny połączony z prezentacją multimedialną, analizą materiałów tekstowych i dokumentów o znaczeniu diagnostycznym, Warsztaty tematyczne połączone z projekcją filmów oraz prezentacjami materiałów własnych studentów zgodnie z poszczególnymi etapami postępowania diagnostycznego. Zaliczenie na podstawie obecności, aktywnego udziału w zajęciach oraz dostarczonej pracy diagnostycznej obejmującej diagnozę pełną wybranego środowiska wielokulturowego. BILANS PUNKTÓW ECTS: 0,5 ECTS – 30 godzin kontaktowych; 0,5 ECTS - czytanie wskazanej literatury, 1 - praca na zajęciach, 2 ECTS – praca diagnostyczna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Koleff | |
Prowadzący grup: | Joanna Koleff | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.