Diagnostyka psychopedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-PRiM-DPR2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka psychopedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia w sem. letnim r. akad. 2021/22 prowadzone są w trybie blended-learning - łączą formę stacjonarną (połowa zajęć odbywających się w sali w budynku ChAT) i formę asynchroniczną (połowa zajęć w postaci udostępniania studentom materiałów na platformie MS Teams do samodzielnej realizacji). Zajęcia stacjonarne odbywają się naprzemiennie z zajęciami na MS Teams. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu dostarczenie podstawowej wiedzy z zakresu diagnostyki psychopedagogicznej w resocjalizacji. Spotkania synchroniczne prowadzone będą w formie warsztatowej w celu kształtowania podstawowych umiejętności diagnostycznych oraz postawy refleksyjnej wobec możliwych błędów w procesie diagnozy. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami dotyczącymi procesu diagnostycznego w resocjalizacji oraz z zakresem diagnozy psychopedagogicznej. Poznają cechy i typy diagnoz, ogólne założenia teoretyczne i metodyczne dotyczące diagnozy indywidualnej, wybrane techniki i narzędzia stosowane w diagnozie psychopedagogicznej w resocjalizacji oraz podstawowe błędy towarzyszące procesowi diagnostyki. Omawiane będą zadania diagnosty w kontekście wybranych zaburzeń i problemów w pracy resocjalizacyjnej. |
Literatura: |
E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji, PWN, 2013 (wybrane rozdziały) A. Wojnarska, Diagnostyka resocjalizacyjna, UMCS, 2011 (wybrane rozdziały) K. Stemplewska-Żakowicz (2013). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna", Sopot: GWP (wybrane rozdziały). materiały od prowadzącej |
Efekty uczenia się: |
w zakresie WIEDZY absolwent: PED1A_W08 ma podstawową wiedzę o cechach człowieka jako podmiotu konstytuującego różnego rodzaju struktury społeczne i instytucje życia społecznego oraz o zasadach ich funkcjonowania i zachodzących między nimi relacjach P6U_W P6S_WK NAU1AR_W02 zna i rozumie diagnozę psychopedagogiczną w resocjalizacji, diagnozę deficytów, diagnozę potencjałów, modele diagnostyczne, diagnozę źródeł nieprzystosowania społecznego, diagnozę osób zagrożonych i nieprzystosowanych społecznie; diagnozę kryminologiczną P6U_W P6S_WK w zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent: PED1A_U07 ma zaawansowane umiejętności obserwowania i twórczej krytyki podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych, ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań P6U_U P6S_UW NAU1 AR_U02 potrafi diagnozować osoby zagrożone i nieprzystosowane społecznie; analizować i stosować diagnozę psychopedagogiczną w resocjalizacji; diagnozę deficytów i potencjałów; prezentować i analizować modele diagnostyczne; stosować diagnozę źródeł nieprzystosowania społecznego; P6 U_U P6 S_UW w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent: PED1A_K05 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych P6U_K P6S_KR NAU1AR_K03 jest gotów do okazywania empatii uczniom lub wychowankom potrzebującym wsparcia i pomocy, porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej P6 U_K P6 S_KK SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: - kolokwium końcowe pisemne - bieżąca ocena wykonywanych zadań na platformie MS Teams oraz podczas zajęć stacjonarnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby zaliczyć kurs należy spełnić następujące warunki: a) zaliczyć kolokwium końcowe z treści prezentowanych podczas zajęć synchronicznych i asynchronicznych (min. 60% maksymalnej liczby punktów) przeprowadzane przy wykorzystaniu MS Teams (zagadnienia do testu zostaną podane min. 2 tygodnie wcześniej), b) wykonać zadania w MS Teams b) uczestniczyć w zajęciach synchronicznych (obecności potwierdzone udziałem w ćwiczeniach wykonywanych podczas zajęć). Dozwolona 1 nieobecność (większa liczba nieobecności skutkuje koniecznością wykonania dodatkowego zadania). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu dostarczenie podstawowej wiedzy z zakresu diagnostyki psychopedagogicznej. Spotkania prowadzone będą w formie warsztatowej w celu kształtowania podstawowych umiejętności diagnostycznych oraz postawy refleksyjnej wobec możliwych błędów w procesie diagnozy.W trakcie zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami dotyczącymi procesu diagnostycznego oraz z zakresem diagnozy psychopedagogicznej. |
|
Literatura: |
Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania Stemplewska - Żakowicz, Paluchowski, W. L. (2005). Podstawy diagnozy psychologicznej {w:} Strelau, J., Doliński, D. Psychologia. Podrecznik akademicki. Gdansk. GWP. Materiały od prowadzącej |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.