Pedagogika - metody badawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-P-PMB2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika - metody badawcze |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy i umiejętności związanych z opracowywaniem i realizowaniem projektów dotyczących badań pedagogicznych oraz zapoznanie ich z najważniejszymi zasadami tworzenia tekstu naukowego. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy i umiejętności związanych z opracowywaniem i realizowaniem projektów badawczych (formułowanie celu (celów) badań, pytań/problemów badawczych i hipotez roboczych, dobieranie metod, technik i narzędzi badawczych, opracowywanie zgromadzonego materiału badawczego) oraz zapoznanie ich z najważniejszymi zasadami tworzenia tekstu naukowego. Podczas zajęć studenci zapoznają się z jakościową i ilościową strategią badawczą, z poszczególnymi metodami i technikami, które mogą być stosowane w badaniach pedagogicznych oraz z najważniejszymi zasadami tworzenia narzędzi badawczych (np. kwestionariusz ankiety, kwestionariusz wywiadu, arkusz obserwacyjny). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. E. Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008. 2. M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2004. 3. M. Łobocki, Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2004. 4 .S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2010. 5. T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie „Żak“, Warszawa 2001. 6. D. Silverman, Interpretacja danych jakościowych. Literatura uzupełniająca: 1. K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000. 2. K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. 3. Wł. Zaczyński, Praca badawcza nauczyciela, WSiP, Warszawa 2000. 4. Z. Zimny, Metodologia badań społecznych: wprowadzenie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Częstochowa 2000. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT WIE I ZNA: PED1A_W02 - ma zaawansowaną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk, P6U_W P6S_WG PED 1A_W04 - ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) P6U_W P6S_WG UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI: PED1A_U01 - posiada umiejętności obserwowania, wyszukiwania i twórczego przetwarzania informacji na temat złożonych zjawisk społecznych z wykorzystaniem stosownych metod, technik i narzędzi badawczych (w tym zaawansowanych technik ICT) oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych. P6U_U P6S_UW PED1A_U04 potrafi prowadzić debatę, w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się, z użyciem specjalistycznej terminologii, posiada umiejętność twórczego konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem wielorakich ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych P6U_U P6S_UW P6S_UK KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: PED1A_K01 - ma zaawansowaną świadomość poziomu swojej wiedzy rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i dorobku zawodowego, dokonuje krytycznej oceny odbieranych treści, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych; P6U_K P7S_KK P7S_KR PED1A_K02 - docenia znaczenie wiedzy i nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, odnosi zdobytą wiedzę w rozwiązywaniu problemów poznawczych i do projektowania działań zawodowych; zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu P6U_K P6S_KK Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: Bieżąca ocena pracy studenta w trakcie trwania zajęć, opracowania pisemne zlecone przez prowadzącego zajęcia, kolokwium pisemne. |
Metody i kryteria oceniania: |
2 ECTS - 1 ECTS: obecność i aktywność na zajęciach, wykonywanie zadań i ćwiczeń wyznaczonych przez prowadzącego, 1 ECTS: wykonywanie prac domowych wyznaczonych przez prowadzącego Metody i kryteria oceniania: Wykład, ćwiczenia wykonywane przez studentów podczas zajęć, dyskusja, analiza tekstów źródłowych, prezentacja multimedialna. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). Zaliczenie odbywa się na podstawie obecności oraz zadań wykonywanych w trakcie semestru (ocena końcowa to suma ocen z poszczególnych zadań). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Bodarski | |
Prowadzący grup: | Rafał Bodarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.