Filozoficzne podstawy pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-P-FPP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozoficzne podstawy pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot jest elementem kształcenia kierunkowego. Zajęcia są prowadzone dla studentów na kierunku pedagogika oraz na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Udział w wykładzie nie wymaga ukończenia kursów wstępnych. Podczas zajęć dążymy do uświadomienia i analizy filozoficznych przesłanek wiedzy pedagogicznej z uwzględnieniem wielości kierunków pedagogiki współczesnej. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia dostarczają systematyczną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie filozoficznych podstaw pedagogiki oraz ich implikacji teoretycznych i praktycznych z uwzględnieniem różnych kierunków pedagogiki współczesnej. Celem zajęć w szczególności jest: 1) rekonstrukcja filozoficznej genezy pedagogiki jako dyscypliny naukowej, 2) poznanie filozoficznych i naukoznawczych przesłanek kierunków pedagogiki współczesnej, 3) rozwój orientacji w podejściach teoretycznych i metodologicznych w pedagogice, ideologiach wychowawczych oraz w antynomiach występujących w teoretycznej refleksji edukacyjnej, 4) poznanie związków pomiędzy założeniami filozoficznymi a współczesnymi nurtami przemian oświatowych, 5) kształtowanie umiejętności mentalnych oraz kompetencji społecznych w zakresie działalności pedagogicznej. |
Pełny opis: |
Filozoficzna geneza wiedzy pedagogicznej: pedagogika filozoficzna i filozoficzna teoria wychowania. Zróżnicowanie filozoficznych podstaw pedagogiki i mapa kierunków pedagogiki współczesnej. Filozoficzne podstawy pedagogiki analityczno-empirycznej: pozytywistyczny wzorzec nauki. Powstanie pedagogiki eksperymentalnej i behawioryzmu. Implikacje pedagogiczne: operacjonalizacja empiryczna procesów edukacyjnych, curricularne teorie uczenia się i nauczania, teorie pomiaru dydaktycznego. Empiryczna nauka o wychowaniu a humanistyczna pedagogika filozoficzna. Filozoficzne podstawy pedagogiki humanistycznej jako pedagogiki kultury: neohumanistyczny wzorzec nauki. Powstanie pedagogiki kultury. Pedagogika kultury jako pedagogika ludzkiej duchowości. Nauki przyrodnicze a nauki humanistyczne (antynaturalistyczne uprawomocnienie pedagogiki). Rozumienie jako kategoria filozoficzna, metodologiczna i egzystencjalno-edukacyjna. Pojęcie kształcenia ogólnego; wychowanie jako przyswajanie kulturowo danych sensów i wartości. Implikacje dla dydaktyki szkolnej. Filozoficzne podstawy pedagogiki hermeneutycznej i hermeneutyki pedagogicznej. Pojęcie hermeneutyki i jej charakterystyka filozoficzna i naukoznawcza. Hermeneutyczna reinterpretacja pedagogiki kultury. Hermeneutyka pedagogiczna jako koncepcja teorii edukacji i jako koncepcja metodologii badań pedagogicznych. Filozoficzne podstawy pedagogiki fenomenologicznej i fenomenologii pedagogicznej. Pojęcie fenomenologii i jej charakterystyka filozoficzna i naukoznawcza. Fenomenologiczny opis wychowania. Pedagogika fenomenologiczna i jej implikacje metodologiczne. Filozoficzne podstawy pedagogiki egzystencjalno-dialogicznej. Pojęcie egzystencjalizmu i jego charakterystyka filozoficzna i naukoznawcza. Dialogiczne „poszerzenie” egzystencjalizmu: filozofia dialogu. Pedagogiczne kategorie filozofii egzystencjalno-dialogicznej. Implikacje dla dydaktyki szkolnej. Filozoficzne podstawy pedagogiki personalistycznej. Pojęcie personalizmu i jego charakterystyka filozoficzna i naukoznawcza. Filozofia osoby: podstawy tomistyczne i inspiracje dialogiczne. Filozofia personalistyczna a myślenie o wychowaniu. Implikacje dla dydaktyki szkolnej. Filozoficzne podstawy pedagogiki pragmatyzmu i progresywizmu pedagogicznego. Pojęcie pragmatyzmu i jego charakterystyka filozoficzna i naukoznawcza. Kategorie pragmatycznej koncepcji wychowania i nauczania. Implikacje dla dydaktyki szkolnej. Neopragmatyzm a hermeneutyka i teoria krytyczna. Filozoficzne podstawy pedagogiki krytycznej. Pojęcie teorii krytycznej i jej charakterystyka filozoficzna i naukoznawcza. Teoria krytyczna a teoria tradycyjna. Recepcja teorii krytycznej w pedagogice. Implikacje dla dydaktyki szkolnej. Filozoficzne podstawy pedagogika konstruktywistycznej. Pojęcie konstruktywizmu i jego charakterystyka filozoficzna i naukoznawcza. Implikacje dla dydaktyki szkolnej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gutek, G.L. (2003). Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. Gdańsk: GWP. Krüger, H.H. (2005). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: Kwieciński, Z., Śliwerski, B., red. (2019). Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (adekwatne rozdziały). *Podstawowe dla danego tematu pozycje bibliograficzne są podawane podczas zajęć. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: A1.W1. Kulturowe, antropologiczne, aksjologiczne i socjologiczne opisy współczesności`; funkcje edukacji w życiu społeczeństw i egzystencji jednostek, typy i rolę ideologii w życiu społecznym, ulokowanie społeczne, blokady i możliwości rozwojowe różnych grup społecznych oraz elementy socjologii edukacji. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: A.1.U1. wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną w sposób refleksyjny i krytyczny, poprawnie konstruować rozbudowane ustnie i pisemnie wypowiedzi dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: A.1.K.1. docenienia znaczenia pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych Weryfikacja efektów uczenia jest prowadzona na różnych etapach kształcenia poprzez: - bieżącą ocenę pracy studenta w trakcie zajęć, - opracowanie wypracowań pisemnych, - pisemną pracę egzaminacyjną. 1. Uznawanie efektów uczenia się w trybie nauki na odległość • Realizacja zajęć na odległość nie narusza art. 63 ust. 1 Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym; • Utrzymuje się liczbę punktów ECTS przypisaną określonemu przedmiotowi w realizowanym programie studiów; • Punkt ECTS nadal odpowiada 25–30 godzinom pracy studenta obejmującym zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, organizowanym przez uczelnię oraz indywidualną pracę studenta związaną z tymi zajęciami. 2. Ocena postępów uczenia się na odległość • Nauczyciel akademicki zapewnia studentom informację zwrotną dotyczącą ich postępów w nauce za pośrednictwem USOS, maila służbowego w domenie chat.edu.pl; aplikacji Teams/platformy e-ChAT • Nauczyciel może ustalić w okresie obowiązywania szczególnych zasad postępowania w okresie pandemii COVID-19 zmianę dotychczasowych zasad oceniania cząstkowego i końcowego przy zapewnieniu jawności reguł postępowania i informowania studentów o tejże zmianie. Zmiana może dotyczyć wyłącznie formy zaliczenia lub egzaminu końcowego (ze zdalnego na stacjonarny przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa higienicznego i sanitarnego) • postępach w nauce przeznaczona jest uczelniana platforma zdalnego nauczania lub inne tego typu narzędzie (Teams, Moodle, USOS) • Nauczyciel wyznacza termin konsultacji online dla studentów na platformie zdalnego nauczania (Teams oraz w USOS) lub/i lub stacjonarnie po wcześniejszym uzgodnieniu terminu drogą mailową. • Wszelkie aktywności związane z monitorowaniem uczenia się studentów i udzielania im informacji zwrotnej są zapisywane w w aplikacji Teams i/lub na platformie Moodle. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest realizacja wszystkich efektów uczenia się, zgodnie z programem kształcenia. Efekty będą weryfikowane na podstawie oceny jakości dyskursu podczas zajęć oraz egzaminu. Przedmiot kończy się egzaminem. Egzamin polega na udzieleniu odpowiedzi na pytania wybrane z zakresu całości zrealizowanego materiału. Egzamin w sali może mieć formę pisemną lub ustną. W przypadku egzaminu ustnego prowadzący zajęcia sporządza protokół. Egzamin obejmuje ocenę odpowiedzi na 3 pytania. Dwa pytania mają charakter szczegółowy, pytanie trzecie – charakter problemowy. Pytania szczegółowe są oceniane na skali od 1 do 4. Pytanie problemowe jest oceniane na skali od 1 do 8. Do zdania egzaminu jest konieczne uzyskanie minimum 50% punktów. W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się zdanie egzaminu na podstawie dwóch prac pisemnych. Każda z tych prac powinna obejmować co najmniej 4 strony znormalizowanego tekstu (4 strony x 2 zagadnienia = 8 stron). Czcionka Times New Roman 12; interlinia 1,5; marginesy 2,5. Tematykę prac ustala prowadzący zajęcia. Prace przesyłamy za pośrednictwem USOSMail. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogusław Milerski | |
Prowadzący grup: | Bogusław Milerski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia dostarczają systematyczną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie filozoficznych podstaw pedagogiki oraz ich implikacji teoretycznych i praktycznych z uwzględnieniem różnych kierunków pedagogiki współczesnej. Celem zajęć w szczególności jest: 1) rekonstrukcja filozoficznej genezy pedagogiki jako dyscypliny naukowej, 2) poznanie filozoficznych i naukoznawczych przesłanek kierunków pedagogiki współczesnej, 3) rozwój orientacji w podejściach teoretycznych i metodologicznych w pedagogice, ideologiach wychowawczych oraz w antynomiach występujących w teoretycznej refleksji edukacyjnej, 4) poznanie związków pomiędzy założeniami filozoficznymi a współczesnymi nurtami przemian oświatowych, 5) kształtowanie umiejętności mentalnych oraz kompetencji społecznych w zakresie działalności pedagogicznej. |
|
Pełny opis: |
Filozoficzna geneza wiedzy pedagogicznej: pedagogika filozoficzna i filozoficzna teoria wychowania. Zróżnicowanie filozoficznych podstaw pedagogiki i mapa kierunków pedagogiki współczesnej. Filozoficzne podstawy pedagogiki analityczno-empirycznej: pozytywistyczny wzorzec nauki. Powstanie pedagogiki eksperymentalnej i behawioryzmu. Implikacje pedagogiczne: operacjonalizacja empiryczna procesów edukacyjnych, curricularne teorie uczenia się i nauczania, teorie pomiaru dydaktycznego. Empiryczna nauka o wychowaniu a humanistyczna pedagogika filozoficzna. Filozoficzne podstawy pedagogiki humanistycznej jako pedagogiki kultury: neohumanistyczny wzorzec nauki. Powstanie pedagogiki kultury. Pedagogika kultury jako pedagogika ludzkiej duchowości. Nauki przyrodnicze a nauki humanistyczne (antynaturalistyczne uprawomocnienie pedagogiki). Rozumienie jako kategoria filozoficzna, metodologiczna i egzystencjalno-edukacyjna. Pojęcie kształcenia ogólnego; wychowanie jako przyswajanie kulturowo danych sensów i wartości. Implikacje dla dydaktyki szkolnej. Filozoficzne podstawy pedagogiki hermeneutycznej i hermeneutyki pedagogicznej. Pojęcie hermeneutyki i jej charakterystyka filozoficzna i naukoznawcza. Hermeneutyczna reinterpretacja pedagogiki kultury. Hermeneutyka pedagogiczna jako koncepcja teorii edukacji i jako koncepcja metodologii badań pedagogicznych. Filozoficzne podstawy pedagogiki fenomenologicznej i fenomenologii pedagogicznej. Pojęcie fenomenologii i jej charakterystyka filozoficzna i naukoznawcza. Fenomenologiczny opis wychowania. Pedagogika fenomenologiczna i jej implikacje metodologiczne. Filozoficzne podstawy pedagogiki egzystencjalno-dialogicznej. Pojęcie egzystencjalizmu i jego charakterystyka filozoficzna i naukoznawcza. Dialogiczne „poszerzenie” egzystencjalizmu: filozofia dialogu. Pedagogiczne kategorie filozofii egzystencjalno-dialogicznej. Implikacje dla dydaktyki szkolnej. Filozoficzne podstawy pedagogiki personalistycznej. Pojęcie personalizmu i jego charakterystyka filozoficzna i naukoznawcza. Filozofia osoby: podstawy tomistyczne i inspiracje dialogiczne. Filozofia personalistyczna a myślenie o wychowaniu. Implikacje dla dydaktyki szkolnej. Filozoficzne podstawy pedagogiki pragmatyzmu i progresywizmu pedagogicznego. Pojęcie pragmatyzmu i jego charakterystyka filozoficzna i naukoznawcza. Kategorie pragmatycznej koncepcji wychowania i nauczania. Implikacje dla dydaktyki szkolnej. Neopragmatyzm a hermeneutyka i teoria krytyczna. Filozoficzne podstawy pedagogiki krytycznej. Pojęcie teorii krytycznej i jej charakterystyka filozoficzna i naukoznawcza. Teoria krytyczna a teoria tradycyjna. Recepcja teorii krytycznej w pedagogice. Implikacje dla dydaktyki szkolnej. Filozoficzne podstawy pedagogika konstruktywistycznej. Pojęcie konstruktywizmu i jego charakterystyka filozoficzna i naukoznawcza. Implikacje dla dydaktyki szkolnej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gutek, G.L. (2003). Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. Gdańsk: GWP. Krüger, H.H. (2005). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: Kwieciński, Z., Śliwerski, B., red. (2019). Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (adekwatne rozdziały). *Podstawowe dla danego tematu pozycje bibliograficzne są podawane podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.