Etyka w pracy pedagoga
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-P-EPP2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka w pracy pedagoga |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia dostarczają podstawową wiedzę oraz rozwijają umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie etycznych aspektów pracy pedagoga. Zajęcia mają charakter praktyczny i wpisują się w obszar problemowy deontologii nauczycielskiej. Ich przedmiotem jest analiza konkretnych dokumentów programowych szkoły, przypadków i problemów związanych z praktyką oświatową. Na konkretnych przykładach bądź zagadnieniach są eksplikowane kwestie etyczne związane z pracą nauczyciela. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują następujące treści programowe: 1) Etyka pedagogiczna a deontologia zawodu nauczycielskiego. 2) Dokumentacja szkolna i kwestie etyczne - statut szkoły, wewnątrzszkolne zasady oceniania, program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. 3) Analiza szczegółowych kwestii etycznych zawartych w statutach szkolnych i wewnątrzszkolnych zasadach oceniania. 4) Analiza etyczna treści wybranego statutu szkoły i zawartych w nim bądź dołączonych do niego wewnątrzszkolnych zasad oceniania. 5) Analiza kwestii etycznych związanych z nauczaniem indywidualnym. 6) Analiza kwestii etycznych związanych z praktycznymi problemami wychowawczymi. 7) Wybrane programy wychowawczo-profilaktyczne i praktyczne przypadki. 8) Analiza projektu etyki nauczyciela (teksty: "Kodeks etyki zawodowej nauczycieli w świetle badań ewaluacyjnych", "Etyka dla nauczycieli" i "Deklaracja etyki nauczyciela"). 9) Szkoła publiczna jako szkoła dla wszystkich: etos dobra wspólnego. 10) Idea sprawiedliwości edukacyjnej w kontekście rekrutacji i nauki na odległość w szkołach publicznych. 11) Analiza etyczna sytuacji ucznia z odmiennym tłem wyznaniowym, kulturowym lub narodowościowym w szkole publicznej. 12) Analiza etyczna warunków kształcenia oferowanych przez szkoły publiczne i niepubliczne, kwestia bezpłatnej edukacji w szkole publicznej. 13) Etyczne aspekty wsparcia udzielanego na terenie szkoły uczniom z rodzin ubogich i dysfunkcyjnych. Zajęcia zawierają dodatkowo blok wprowadzający oraz blok podsumowujący. |
Literatura: |
Etyka dla nauczycieli, red. D. Obidniak, T. Sobierajski, Związek Nauczycielstwa Polskiego, Warszawa 2015 (książka dostępna w wersji drukowanej oraz bezpłatnej wersji elektronicznej). K. Konarzewski, Nauczyciel, w: Sztuka nauczania. Szkoła. Podręcznik akademicki, red. K. Konarzewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. R. Maliszewski, Etos nauczyciela w warunkach zmieniającej się rzeczywistości szkolnej - spojrzenie uczniowskie, "Studia z Teorii Wychowania", t. VIII:2017 Nr. 4 (21), s.141-159. Odwaga odpowiedzialności. Demokratyczne przemiany życia społecznego w refleksji pedagogicznej, red. R. Nowakowska-Siuta, T. Zieliński, Wydawnictwo Naukowe ChAT, Warszawa 2019. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY absolwent: PED1A_W16 ma zaawansowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, działalności zawodowej, prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej (P6U_W, P6S_WK); W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent: PED1A_U05 posiada zaawansowane umiejętności prezentowania własnych pomysłów, opinii i stanowisk i popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym przyjętymi systemami normatywnymi (P6U_U, P6S_UK); PED1A_U07 ma zaawansowane umiejętności obserwowania i twórczej krytyki podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych, ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań (P6U_U, P6S_UW). W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent: PED1A_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych (P6U_K, P6S_KR); PED1A_K05 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych (P6U_K, P6S_KR). Metody weryfikacji efektów kształcenia: - ocena przygotowania do zajęć i aktywnego uczestnictwa w nich, - ocena z pisemnego egzaminu końcowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: nauczanie frontalne, lektura literatury przedmiotu, aktów prawnych i dokumentacji szkolnej, dyskusja, prezentacja multimedialna, film. Rozliczenie punktów ECTS (4 ECTS): 1 ECTS - uczestnictwo w wykładach (30 godz.), 1 ECTS - przygotowanie do zajęć (lektura zadanych tekstów), 2 ECTS - przygotowanie do egzaminu. Zaliczenie wykładów odbywa się na podstawie obecności. Obecność na wykładach obowiązkowa, dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze. Po przekroczeniu tego limitu student zobowiązany jest do przygotowania dodatkowej pisemnej pracy zaliczeniowej na temat omawiany podczas zajęć, na których był nieobecny. Egzamin kończący przedmiot ma formę ustną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Aleksiejuk | |
Prowadzący grup: | Artur Aleksiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.