Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-P-BPRW2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założenia i cele przedmiotu: Student po zakończeniu cyklu ćwiczeń będzie posiadał wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć z obszaru biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka od poczęcia aż do śmierci, potrzeb człowieka, zaburzeń rozwoju, pielęgnacji noworodka i niemowlęcia, wiedzę dotyczącą rozwoju seksualnego dzieci i młodzieży, a także kryzysów rozwojowych i sposobów radzenia sobie z nimi., w tym możliwości społecznego wsparcia. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami pojęciowymi, dotyczącymi przedmiotu, ukazanie etapów rozwoju ontogenetycznego człowieka, zapoznanie studentów z podstawami anatomii i fizjologii człowieka |
Pełny opis: |
Ogólne uwarunkowania rozwoju człowieka- antropogeneza, antropologia, auksologia, ontogeneza, filogeneza, rozwój, akceleracja, dymorfrizm płciowy, zdrowie, choroba, ochrona zdrowia. Budowa układów człowieka i ich funkcja. Podstawy filozofii, zaburzenia rozwoju somatycznego. Odporność i hartowanie. Aktywność fizyczna i rozwój. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Warszawa 2005. 2. Medina J. J., Zegar życia. Dlaczego się starzejemy? Czy można cofnąć czas?, Warszawa 2001. 3. Wolański N., Ekologia człowieka. Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze, t. 1, Warszawa 2005. 4. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Świderska M., Budzyńska - Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2008. 2. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
w zakresie WIEDZY: PED2A_W02 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk PED2A_W03 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz fakty w zakresie UMIEJĘTNOŚCI: PED2A_U04 potrafi prowadzić debatę, w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się, z użyciem specjalistycznej terminologii, posiada umiejętność twórczego konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem wielorakich ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych PED2A_U05 posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, opinii i stanowisk i popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym przyjętymi systemami normatywnymi KOMPETENCJE SPOŁECZNE: PED2A_K03 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę i inicjuje działania na rzecz interesu publicznego PED2A_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: zaangażowanie w dyskusję i poszczególne ćwiczenia podczas zajęć, znajomość terminologii i pojęć z zakresu przedmiotu, przygotowanie i krótka prezentacja nt. wylosowanego hasła. Przygotowanie i zaprezentowanie pracy pisemnej lub udzielenie odpowiedzi na pytania kolokwium. |
Metody i kryteria oceniania: |
PUNKTY ECTS: 2 ECTS w tym: 0,5 ECTS - obecność i aktywność podczas zajęć w sali; 1,5 ECTS - prezentacja przygotowanej pracy pisemnej (referat lub prezentacja multimedialna) lub na podstawie napisanego kolokwium Wymagana obecność na zajęciach, dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. ITS wymaga uzgodnienia sposobu rozliczenia przedmiotu z osobą prowadząca, na początku semestru. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Byrtek | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Byrtek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.