Andragogika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-P-A3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Andragogika |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Andragogika zajmuje się procesami edukacyjnymi (nauczaniem) osób dorosłych, w tym także i starszych ludzi. Inaczej nazywa się ją pedagogiką dorosłych. Obszarem zainteresowań tej dyscypliny naukowej jest człowiek dorosły jako osoba kształcąca się. Andragogika bada zagadnienia dotyczące procesów edukacyjnych ludzi dorosłych (w tym: młodzieży pracującej i osób starych), które odnoszą się do kształcenia, samokształcenia, wychowania, samowychowania, kształtowania osobowości, kierowania rozwojem, uczenia się i włączenia człowieka dorosłego w życie społeczne. Dziedzina ta skupia się na społecznych, ekonomicznych, kulturowych, cywilizacyjnych i biologicznych uwarunkowaniach dydaktyki dorosłych. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Andragogika jako nauka dotycząca problematyki edukacji dorosłych. Umożliwia zdobycie wiedzy o człowieku współczesnym, podstawach psychologicznych rozwoju dorosłych, aktywności edukacyjnej ludzi dorosłych w różnych kręgach społecznych, problemach i zagrożeniach ludzi dorosłych. Ponadto dotyczy celów, form i przejawów edukacji dorosłych, zwłaszcza strategii sprzyjających rozwojowi aktywności edukacyjnej człowieka dorosłego. |
Pełny opis: |
Andragogika - dyscyplina pedagogiczna w aspekcie przedmiotu i zadań nauki, w kontekście innych dyscyplin naukowych . Podstawowe kategorie pojęciowe : dorosłość, rozwój. Pojecie edukacji dorosłych, jej cele, funkcje w przeszłości oraz współczesne ich koncepcje. Edukacja dorosłych i kształcenie ustawiczne , różnice w pojmowaniu obu terminów. Kapitał ludzki, społeczny , intelektualny a współczesne zadania edukacji dorosłych. Aktualność autoedukacji. Uczenie się dorosłych i edukacyjne uczestnictwo oraz uwarunkowania obu rodzajów aktywności. Teorie andragogiczne wyjaśniające zjawisko uczestnictwa. Potrzeby kształcenia dorosłych wynikające z przeobrażeń społecznych a w szczególności ze zmian na rynku pracy. Rodzaje edukacyjnego oddziaływania na ludzi dorosłych, możliwości w zakresie wychowania i uwarunkowania skutecznego nauczania dorosłych, z uwzględnieniem fazy dorosłości (wczesnej, średniej, późnej ). 1. Podstawowe pojęcia, cele, zadania, przedmiot andragogiki jako dyscypliny naukowej. 2. Zarys teorii andragogicznych . 3. Rozwój jako kategoria pojęciowa andragogiki. 4. Psychologiczne aspekty rozwoju człowieka dorosłego. 5. Fazy rozwoju człowieka dorosłego. 6. Biografia edukacyjna - człowiek dorosły jako podmiot edukacji całożyciowej. 7. Proces kształcenia ludzi dorosłych. Uwarunkowania uczenia się i rozwoju. 8. Całożyciowe uczenie się, jako centralna idea edukacyjna: przesłanki idei uczenia się przez całe życie. 9. Lifelong Learning - oblicza całożyciowego uczenia się. 10. Andragogiczne koncepcje dorosłości: społeczne i kulturowe aspekty rozwoju człowieka dorosłego. 11. Koncepcje pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi. 12. Edukacja dorosłych wobec jako antidotum na marginalizacje i wykluczenie społeczne - edukacja osób samotnych, bezrobotnych, osób z niepełnosprawnościami, osób skazanych i osadzonych w więzieniu,; eukacja jako dorosłych jako pomoc postpenitencjarna. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Czerniawska O.: (2000), Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, s. 56-106, s.189–195. Półturzycki J.: (1991), Dydaktyka dorosłych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, s. 156-159. Pietrasiński Z. (1996), Rozwój dorosłych. W: Wujek T. (red), Wprowadzenie do andragogiki. Radom: Instytut Technologii Eksploatacji, s.13–35. Wujek T., (red.) Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1996 Malewski M., Teorie andragogiczne, Wrocław 1998 Solarczyk-Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie lokalnej i globalnej, Poznan 2004 Literatura uzupełniająca: Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych: przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wrocław 2005. Knowles M., Holton E., Swanson R., Edukacja dorosłych: podręcznik akademicki, Warszawa 2009. Kurantowicz E., O uczących się społecznościach: wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych, Wrocław, 2007. Pachociński R., Andragogika w wymiarze międzynarodowym, Warszawa 1998 Demetrio D., Edukacja dorosłych (w) Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. T.III, (red) Śliwerski S., Gdańsk 2006 Czerniawska O, Drogi i bezdroża Andragogiki i gerontologii, Łódz 2000 Ośwata dorosłych (red.) Solarczyk-Ambrozik E., Przyszczypkowski K., Poznań 2000 M.S.Knowles, E.F.Holton III, Swanson R.,Edukacja dorosłych, podręcznik akademicki, Warszawa 2009 Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE PED2A_W02 (P7U_W P7S_WG) ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk PED 2A_W04 (P7U_W P7S_WG) ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI PED2A_U02 (P7U_U P7S_UW) potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, kulturalnych, resocjalizacyjnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w pracy z wychowankami KOMPETENCJE SPOŁECZNE: PED2A_K01 (P7U_K P7S_K KP7S_KR) ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i dorobku zawodowego, dokonuje krytycznej oceny odbieranych treści, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach 15%, indywidualna zaliczeniowa prezentacja m-m na wybrany temat 25%, pisemny test zaliczeniowy wykładów 60% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Bodarski | |
Prowadzący grup: | Rafał Bodarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.