AI w klasie - wykorzystywanie narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-2024Z-Fa1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | AI w klasie - wykorzystywanie narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu wprowadzenie uczestników w obszar tematyki odnoszącej się do podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki medialnej i pedagogiki przyszłości oraz działania sztucznej inteligencji (AI). Poza wiedzą teoretyczną na temat poszczególnych ww. obszarów, uczestnicy kursu zdobędą również praktyczne umiejętności zastosowania poznanych metod w edukacji. |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu wprowadzenie uczestników w obszar tematyki odnoszącej się do podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki medialnej i pedagogiki przyszłości oraz działania sztucznej inteligencji (AI) poprzez poznanie narzędzi sztucznej inteligencji. Poza wiedzą teoretyczną na temat poszczególnych ww. obszarów, uczestnicy kursu zdobędą również praktyczne umiejętności zastosowania poznanych metod i narzędzi w procesie edukacyjnym. Najważniejsze zagadnienia koncentrować się będą na następujących treściach: 1. Wprowadzenie do przedmiotu 2. AI w edukacji: możliwości i zagrożenia 3. AI - podstawowe zagadnienia 4. Rodzaje narzędzi sztucznej inteligencji 5. AI w pracy nauczyciela - generatory tekstu 6. AI w pracy nauczyciela - generatory graficzne 7. Praktyczne wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji w klasie |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Adamkiewicz, J., (2015), Nowe technologie informacyjne w edukacji. Niekoniecznie "cyfrowa demencja", Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Bogussia, H. i Kopciewicz, L. (2016). H. Bogussia, L. Kopciewicz, Dzieci w kulturze mobilnej. Partycypacja, uczenie się i emancypacja pokolenia „cyfrowych tubylców”. Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, 19(1(73)). Hoffman, R. (2023), Rozmowa z chatem GPT o przyszłości ludzi i świata, Prześwity. Hageback N., AI For Creativity, CRC Press, Boca Raton: 2022. Kai-Fu, L., Chen, Q. (2022), Sztuczna Inteligencja 2041. 10 wizji przyszłości, Media Rodzina. Kent C., Du Boulay B., AI For Learning, CRC Press, Boca Raton: 2022. Kissinger, H., Schmidt, E., Huttenlocher, D., (2022) The Age of AI And Our Human Future, John Murray. Konieczny, Ł. (2023),Pisanie z AI. Twój przewodnik po ChatGPT, Łukasz Konieczny. Levinson, P. (2010). Nowe nowe media. Kraków: Wydawnictwo WAM. Luckin R., George K., Cukurova M. AI For School Teachers, CRC Press, Boca Raton: 2022. Ogonowska, A. (2013). Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Plebańska, M., Kompetencje cyfrowe i ich cyfrowy rozwój, (2021), Warszawa: Difin. Ptaszek, G. (2019). Edukacja medialna 3.0 Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Komitet do spraw UNESCO, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Soraa R. A., AI For Diversity, CRC Press, Boca Raton: 2023. Tapscott, D., (2009), Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Warszawa: WAiP. Walendowski, M. (2024), Przyszłości ludzkości według ChatGPT -- 28 scenariuszy przedstawionych przez AI, Ridero. Walter, N. (2016). Zanurzeni w mediach. Konteksty edukacji medialnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Literatura dodatkowa: Drzewiecki, P. (2010). Media Aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej? Otwock. Fazlagić, J. (2023), Szkoła przyjazna kreatywności Czynniki sukcesu, Difin. Fedorowicz, M. i Ratajski, S. (2015). O potrzebie edukacji medialnej w Polsce. Warszawa: Polski Gajda, J., Juszczyk, S., Siemieniecki, B. i Wenta, K. (2006). Edukacja medialna. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Tanaś M., Galanciak S., Cyberprzestrzeń, człowiek, edukacja. Otwarte zasoby edukacyjne w perspektywie pedagogicznej, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków: 2020. Tegmark M., Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Prószyńki Media, Warszawa: 2019. Twenge J. M., iGen, Wydawnictwo Smak Słowa, Sopot: 2023. Twenge J. M., Pokolenia, Wydawnictwo Smak Słowa, Sopot: 2024. Walsh T., To żyje! Sztuczna inteligencja od logicznego fortepianu po zabójcze roboty, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa: 2018. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: Podstawowe zagadnienia z zakresu pedagogiki medialnej i pedagogiki przyszłości oraz działania sztucznej inteligencji (AI). W zakresie umiejętności absolwent potrafi: Wykorzystywać wiedzę z zakresu poszczególnych dyscyplin nauk społecznych (w tym - pedagogiki) do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów edukacyjnych z wykorzystaniem nowych technologii. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: Wypełniania zobowiązań społecznych w zakresie działalności i pracy w charakterze nauczyciela z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: • Obecność na zajęciach online. • Bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć. • Efektywna praca w ramach zajęć i zadań wykonywanych w ich trakcie. • Wykonanie pracy zaliczeniowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: - wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza tekstów źródłowych, samodzielna praca z narzędziami AI. 1. Uznawanie efektów uczenia się w trybie nauki na odległość • Realizacja zajęć na odległość nie narusza art. 63 ust. 1 Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym; • Utrzymuje się liczbę punktów ECTS przypisaną określonemu przedmiotowi w realizowanym programie studiów; • Punkt ECTS nadal odpowiada 25–30 godzinom pracy studenta obejmującym zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, organizowanym przez uczelnię oraz indywidualną pracę studenta związaną z tymi zajęciami. 2. Ocena postępów uczenia się na odległość • Nauczyciel akademicki zapewnia studentom informację zwrotną dotyczącą ich postępów w nauce za pośrednictwem USOS oraz maila służbowego w domenie chat.edu.pl • Do przechowywania informacji zwrotnych o postępach w nauce przeznaczona jest platforma Microsoft Teams. • Nauczyciel wyznacza termin konsultacji online dla studentów na platformie zdalnego nauczania (Microsoft Teams oraz w USOS). • Wszelkie aktywności związane z monitorowaniem uczenia się studentów zapisywane są na platformie Microsoft Teams. Warunki zaliczenia zajęć: 1. Obecność studenta na odbywających się w zajęciach online (dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach) 2. Aktywny udział w zajęciach (przede wszystkim uczestnictwo w prowadzonych dyskusjach. 3. Wywiązanie się studenta ze wszystkich zadań zleconych przez prowadzącego (ocenione minimum na ocenę dostateczną). 4. Wykonanie pracy zaliczeniowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK+ĆW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład+ ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Wyrwicz | |
Prowadzący grup: | Karolina Wyrwicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład+ ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.