Język polski jako obcy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SJO-P-JPO2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język polski jako obcy |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych w zakresie czytania, pisania, mówienia i słuchania w języku polskim na poziomie dostosowanym do potrzeb studenta w perspektywie sprawnego komunikowania się w m.in. środowisku akademickim. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs języka polskiego jako obcego wykorzystujący podejście komunikacyjne. Od poziomu podstawowego (A1) do bardziej zaawansowanych - w zależności od potrzeb i umiejętności studenta. |
Pełny opis: |
Kurs zakłada wyrównanie poziomu znajomości języka polskiego (w zakresie gramatyki i podstawowego słownictwa związanego z codziennym funkcjonowaniem w jednojęzycznym społeczeństwie). W zależności od potrzeb grupy prowadzący omawia te zakresy tematyczne, które mogą być najbardziej przydatne w życiu codziennym. W tym celu wykorzystuje podejście komunikacyjne, nastawione na pełne działanie językowe i rozwijające w równym stopniu wszystkie kompetencje (słuchanie, czytanie, mówienie i pisanie). Każdy temat rozpoczyna się od wprowadzenia podstawowej wiedzy z danego zakresu. Następnie jest ona poszerzana o nowe, bardziej złożone treści edukacyjne. Prowadzący kładzie duży nacisk na to, by zajęcia pomagały studentom w codziennej komunikacji w różnych środowiskach zarówno w sytuacjach oficjalnych, jak i prywatnych kontaktach towarzyskich. |
Literatura: |
1. „Polski. Krok po kroku”, podręcznik dla dorosłych, poziom A1-A2, Stempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A. 2. „Polski jest cool”, seria materiałów do nauki języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym. 4. „Ortografia polska w ćwiczeniach dla obcokrajowców”, Zarych E. 3. Materiały własne lektora. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: A. Umiejętności: -swobodnie komunikuje się w obrębie tematyki związanej z życiem codziennym oraz w typowych sytuacjach społecznych, -identyfikuje informacje w tekstach różnego typu (przekazywanych drogą ustną lub pisemną), -dokonuje analizy, syntezy i interpretacji informacji zawartych w materiałach codziennego użytku (ustnych lub pisemnych), -przedstawia w formie ustnej i pisemnej fakty i opinie, uzasadniając w prosty sposób podejmowane decyzje, -dysponuje dużym zasobem słownictwa używanego w życiu codziennym oraz mniejszym dotyczącym terminologii specjalistycznej typowej dla danej dziedziny nauki, -potrafi odnaleźć się komunikacyjnie zarówno w sytuacji nieoficjalnej, jak i oficjalnej, -samodzielnie tworzy takie formy pisemne, jak: notatka, list, mail, SMS (dostosowuje słownictwo, formę i charakterystyczne elementy do tematyki i adresata), -prawidłowo odmienia czasowniki, liczebniki (główne, zbiorowe i porządkowe), zaimki (osobowe, wskazujące i dzierżawcze), rzeczowniki i przymiotniki, -potrafi wskazać i korygować własne błędy. B. Wiedza i postawy: -wykorzystuje wiedzę o polskiej kulturze, zdobytą na zajęciach, -sprawnie współpracuje w grupie, -identyfikuje własny styl uczenia się i wybiera sposoby dalszego samokształcenia, -ma podstawową wiedzę o fleksji języka polskiego (odmianie czasowników, przymiotników, rzeczowników i liczebników przez poszczególne kategorie gramatyczne). |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do uzyskania zaliczenia będzie wykonanie kart pracy przesłanych przez prowadzącego. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.