Metody badawcze w naukach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ChAT-SD-MBNS2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badawcze w naukach społecznych |
Jednostka: | Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Uczestnicy kursu powinni dysponować podstawową wiedzą na temat ogólnie pojmowanego procesu badawczego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu wprowadzenie uczestników w obszar tematyki odnoszącej się do podstawowych metod badawczych w naukach społecznych. Poza wiedzą teoretyczną na temat poszczególnych metody badawczych (zarówno ilościowych, jak i jakościowych), uczestnicy kursu zdobędą również praktyczne umiejętności zastosowania wymienionych wyżej metod i warunkowanych przez nie, wynikających z ich doboru technik badawczych - zarówno na etapie koncepcyjnym, jak również na etapie realizacyjnym projektu badawczego. |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu wprowadzenie uczestników w obszar tematyki odnoszącej się do podstawowych metod badawczych w naukach społecznych. Poza wiedzą teoretyczną na temat poszczególnych metody badawczych (zarówno ilościowych, jak i jakościowych), uczestnicy kursu zdobędą również praktyczne umiejętności zastosowania wymienionych wyżej metod i warunkowanych przez nie, wynikających z ich doboru technik badawczych - zarówno na etapie koncepcyjnym, jak również na etapie realizacyjnym projektu badawczego. Najważniejsze zagadnienia koncentrować się będą na następujących treściach: 1. Specyfika i podstawowe cechy nauk społecznych 2. Typy badań w naukach społecznych (badania typu poznawczego i badania dla potrzeb praktyki) 3. Strategie badań w naukach społecznych 4. Wybór metody badawczej jako kluczowy element procesu badawczego 5. Problemy społeczne jako punkt wyjścia do prowadzenia badań społecznych 6. Pojęcie metody badawczej 7. Metoda badawcza jako czynnik umożliwiający realizację celów stojących przed badaniami społecznymi 8. Metody badawcze - ilościowe i jakościowe 9. Metody badawcze w naukach społecznych - charakterystyka poszczególnych metod ilościowych i jakościowych w ujęciu wiodących współczesnych klasyfikacji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Babbie, E. (2004), Badania społeczne w praktyce, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka. Sztumski, J. (2020), Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice, Wydawnictwo "Śląsk". Literatura dodatkowa: Hammersley, M., Atkinson, P. (2000), Metody badań terenowych, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka. Łobocki, M. (2010), Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków, Oficyna Wydawnicza "Impuls". Miles, M. B, Huberman, A. M. (2000), Analiza danych jakościowych, Białystok, Wydawnictwo TransHumana. Nowak, S. (2007), Metodologia badań społecznych, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002), Metody badawcze w psychologii, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: K_W04. Metody badań stosowane w naukach społecznych, szczególnie z zakresu gromadzenia, analizy oraz interpretacji danych ilościowych i jakościowych oraz mieszanych, uwzględniając najnowsze osiągnięcia i kierunki rozwoju w tym zakresie. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: K_U01. Wykorzystywać wiedzę z zakresu poszczególnych dyscyplin nauk społecznych (w tym - pedagogiki) do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów, przede wszystkim w ramach wykonywania zadań o charakterze badawczym w konkretnej dyscyplinie nauk społecznych, w szczególności: (1) definiować cel i przedmiot badań, formułować problem i hipotezę badawczą; (2) prawidłowo dobierać oraz stosować metody badań, techniki i narzędzia badawcze, a także twórczo je rozwijać; (3) analizować i interpretować pozyskane dane; (4) transferować wyniki swych oraz cudzych prac badawczych do sfery gospodarczej i/lub społecznej W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: K_K03. Wypełniania zobowiązań społecznych badaczy, szczególnie w zakresie edukacji oraz upowszechniania wyników badań naukowych. K_K05. Przestrzegania standardów naukowych i zasad etyki pracy naukowej oraz systematycznego doskonalenia własnych kompetencji w działalności naukowej i dydaktycznej Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: Bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć. Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej na temat wybranych metod badawczych w naukach społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: - wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza tekstów źródłowych przesłanych za pośrednictwem platformy Teams 1. Uznawanie efektów uczenia się w trybie nauki na odległość • Realizacja zajęć na odległość nie narusza art. 63 ust. 1 Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym; • Utrzymuje się liczbę punktów ECTS przypisaną określonemu przedmiotowi w realizowanym programie studiów; • Punkt ECTS nadal odpowiada 25–30 godzinom pracy studenta obejmującym zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, organizowanym przez uczelnię oraz indywidualną pracę studenta związaną z tymi zajęciami. 2. Ocena postępów uczenia się na odległość • Nauczyciel akademicki zapewnia studentom informację zwrotną dotyczącą ich postępów w nauce za pośrednictwem USOS oraz maila służbowego w domenie chat.edu.pl • Nauczyciel może ustalić w okresie obowiązywania szczególnych zasad postepowania w okresie pandemii COVID-19 zmianę dotychczasowych zasad oceniania cząstkowego i końcowego przy zapewnieniu jawności reguł postepowania i poinformowaniu studentów o tejże zmianie. Zmiana może dotyczyć wyłącznie formy zaliczenia lub egzaminu końcowego (ze zdalnego na stacjonarny przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa higienicznego i sanitarnego) • Do przechowywania informacji zwrotnych o postępach w nauce przeznaczona jest aplikacja Teams. • Nauczyciel wyznacza termin konsultacji online dla studentów na platformie zdalnego nauczania (Teams oraz w USOS). • Wszelkie aktywności związane z monitorowaniem uczenia się studentów i udzielania im informacji zwrotnej są zapisywane w aplikacji Teams Warunki zaliczenia zajęć: 1. Obecność studenta na odbywających się w zajęciach online (dozwolona jest jedna nieobecność - na zajęciach trwających 2 godziny wykładowe) oraz aktywny udział w zajęciach (przede wszystkim uczestnictwo w prowadzonych dyskusjach). Wywiązanie się studenta ze wszystkich zadań zleconych przez prowadzącego i umieszczanych w aplikacji Teams (1 punkt ECTS) 2. Przygotowanie, a następnie przedstawienie w trakcie zajęć prezentacji zaliczeniowej na podany przez prowadzącego temat (2 punkty ECTS). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-22 - 2024-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład+ ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Stefan Kwiatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład+ ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład+ ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogusław Milerski | |
Prowadzący grup: | Bogusław Milerski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład+ ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.