Teologia porównawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S2-Twyz-TPr3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia porównawcza |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia związane z teologia porównawczą rozumianą jako nauka komparatystyczną w ramach tradycji chrześcijańskiej |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia związane z teologia porównawczą rozumianą jako nauką komparatystyczną w ramach tradycji chrześcijańskiej. 1. Teologia porównawcza, jej metody, zagadnienia i problemy. 2. Teologia porównawcza a religioznawstwo 3. Chrześcijaństwo, jego fundamenty i istota - w poszukiwanie części wspólnych 4. Objawienie i jego istota 5. Pismo święte i Tradycja 6. Wyznanie wiary 7. Dogmat 9. Kościół i jego istota - struktura, hierarchia 10 Urząd kościelny - kapłaństwo i biskupstwo 11. Eucharystia 12. Zycie sakramentalne 13. Prymat i nieomylność biskupa Rzymu 14. Kościół czy Kościoły? 15.Stosunek Kościoła Starokatolickiego do innych Kościołów |
Literatura: |
Literatura podstawowa Karski K., Symbolika, Warszawa 2003. Porównanie wyznań: rzymskokatolickiego, prawosławnego, ewangelicko-augsburskiego, ewangelicko-reformowanego, 2014. Włodarski Sz., Tarowski W., Kościoły Chrześcijańskie, Warszawa 1968. Kałużny K, Teologia komparatywna. geneza, opcje, szanse i problemy, w Roczniki Teologiczne KUL, 9/2014. literatura uzupełniająca, Nierzymskokatolickie Kościoły chrześcijańskie we współczesnej Polsce, red. Winnicki Z., J., Dębowski T.,Toruń 2007. W drodze za Chrystusem. Kościoły Chrześcijańskie w Polsce mówią o sobie, red. Tranda H., Patalon M., Kraków2009. Kury U, Kościół Starokatolicki, warszawa 1998. Luterański katechizm dla dorosłych, red. Hinzt M., Giemza B., Dzięgielów 2017. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K2_W01 ma pogłębioną wiedzę o wzajemnych relacjach różnych subdyscyplin teologicznych w ramach poszczególnych tradycji wyznaniowych K2_W04 zna rozszerzoną terminologię z zakresu badań nad głównymi tradycjami konfesyjnymi K2_W10 zna i rozumie historyczne, społeczne, kulturowe uwarunkowania wzajemnych relacji pomiędzy różnymi Kościołami oraz stosunków pomiędzy Kościołami a instytucjami państwowymi i społecznymi o podobnym profilu działalności Umiejętności K2_U01samodzielnie wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych K2_U03 na podstawie przyswojonej i ugruntowanej wiedzy teologicznej, posługując się odpowiednią metodologią, formułuje własne hipotezy dotyczące doktryn i przejawów życia religijnego charakterystycznych dla poszczególnych tradycji konfesyjnych K2_U07 potrafi zaprezentować cudze oraz własne hipotezy teologiczne, właściwie i wyczerpująco je argumentując i używając do ich prezentacji oraz popularyzacji różnych nośników Kompetencje K2_K06 przewiduje konsekwencje społeczne i ekumeniczne prezentacji ocen poszczególnych idei teologicznych K2_K07 dostrzega rolę elementów konfesyjnych w kształtowaniu postaw społecznych, aktywizacji społeczeństwa obywatelskiego, rozwoju kultury, gospodarki i sztuki |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą uzyskania zaliczenia jest przygotowanie i przedstawienie prezentacji dotyczącej wybranych aspektów teologii porównawczej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Mirosław Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.