Teologia moralna/Etyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S2-Twyz-TME4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia moralna/Etyka |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Teologia moralna/Etyka WT-S2-Twyz-TME3 |
Założenia (lista przedmiotów): | Teologia moralna WT-S1-Tp-TM5 |
Założenia (opisowo): | Zaliczony poprzedni semestr z teologii moralnej/etyki. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia z przedmiotu obejmują następujący zakres tematów dotyczących zagadnień etycznych: Problem wolności we współczesnym świecie Obojętność religijna Fundamentalizm religijny Śmierć Samobójstwo Kara śmierci Kremacja ciał Zmartwychwstanie Feminizm a kobieta w Prawosławiu Kwestia kapłaństwa kobiet Ideologia gender Państwo a Kościół Kościół a polityka Kościół prawosławny a ekologia Post Modlitwa Złudzenie duchowe Pojęcie grzechu Pojęcie świętości |
Pełny opis: |
Wykłady mają za zadanie przygotowanie do poprawnego formułowania stanowiska z zakresu nauki społecznej Kościoła oraz odpowiedniej interpretacji zagadnień z którymi współczesny człowiek styka się w życiu. Wykłady przygotowują przyszłych nauczycieli i duchownych do formułowania i wyrażania opinii na temat egzystencjalnych zagadnień nurtujących współczesne społeczeństwo. |
Literatura: |
Kozłowski Rościsław ks., Teologia Moralna, Wyd. Naukowe ChAT, Warszawa 2011. Kostiuczuk J., Społeczne nauczanie Kościoła prawosławnego, Wyd. naukowe ChAT, Warszawa 2020. Evdokimow P., Prawosławna wizja teologii moralnej, tłum.: W. Szymona, Wyd. Homo Dei 2012. Literatura uzupełniająca: Laun A., Współczesne zagadnienia teologii moralnej. Teologia moralna fundamentalna, tłum. W. Szymona, Kraków 2002 Ekumenia a współczesne wyzwania moralne, red.: Kałuży T., Kijas Z., Kraków 2009. Kostiuczuk J., O tajemnicy zbawienia, Wyd. UwB, Białystok, 2013. Gabriele Kuby, Globalna rewolucja seksualna, Homo Dei, Kraków 2012. |
Efekty uczenia się: |
K2_W01 zna i rozumie w pogłębiony sposób złożone zależności między głównymi subdyscyplinami teologicznymi, także w wymiarze historycznym K2_W02 ma gruntowną, wieloaspektową i podbudowaną teoretycznie znajomość metod badawczych, interpretacji tekstu teologicznego i strategii argumentacyjnych głównych subdyscyplin teologicznych K2_W04 zna dogłębnie terminologię teologiczną na poziomie rozszerzonym, w tym w języku obcym, i zna terminologię z zakresu pokrewnych dyscyplin humanistycznych K2_W06 ma pogłębioną wiedzę na temat głównych kierunków teologicznych, dogłębnie rozumie ich założenia historyczne i sposób argumentacji K2_W07 ma rozszerzoną i teoretycznie usystematyzowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu teologii w relacji do innych nauk oraz dogłębnie rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną teologii K2_W08 ma szeroką znajomość i dogłębnie rozumie zależności między kształtowaniem się idei teologicznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie oraz wpływ tych idei na powstawanie dzieł i kształtowanie instytucji kulturalnych i społecznych K2_W10 ma rozszerzoną wiedzę o instytucjach kościelnych i religijnych, ich uwarunkowaniach prawnych, etycznych i ekonomicznych, oraz o ich związkach z innymi instytucjami społecznymi, edukacyjnymi i kulturalnymi K2_U01 samodzielnie wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych K2_U02 samodzielnie interpretuje tekst teologiczny, dobierając właściwe metody badawcze, komentuje i konfrontuje tezy i założenia pochodzące z różnych tekstów, analizuje złożone argumenty teologiczne i ustala związki logiczne K2_U03 twórczo wykorzystuje wiedzę teologiczną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji, na podstawie własnej analizy źródeł i poglądów innych autorów K2_U11 samodzielnie zdobywa wiedzę i poszerza umiejętności badawcze oraz potrafi ukierunkowywać innych w tym zakresie K2_K01 zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego K2_K06 aktywnie i odpowiedzialnie współdziała w podtrzymaniu etosu zawodowego, dostrzegając i formułując problemy etyczne związane z własną pracą zawodową, badawczą i publikacyjną oraz przyczyniając się do ich rozwiązywania K2_K07 ma świadomość znaczenia polskiego i światowego dziedzictwa teologicznego, zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym, w życiu religijnym, społecznym i kulturalnym, w tym dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz jego zachowania i rozwoju |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny z zakresu zagadnień podanych w skrótowym opisie. Student odpowiada na trzy pytania na zasadzie wylosowania zestawu pytań. Ocena niedostateczna: Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat etyki/teologii moralnej. Ocena dostateczna: Student posiada podstawową wiedzę na temat etyki/teologii moralnej. Ocena dobra: Student posiada gruntowną wiedzę na temat etyki/teologii moralnej. Ocena bardzo dobra: Student posiada specjalistyczną wiedzę na temat etyki/teologii moralnej. Student posiadający zgodę na Indywidualną organizację studiów (IOS) obowiązkowo na początku roku akademickiego / cyklu zgłasza się do nauczyciela akademickiego w celu ustalenia indywidualnego toku pracy i zasad uzyskania zaliczeń (oraz przystąpienia do egzaminu). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Kostiuczuk | |
Prowadzący grup: | Jakub Kostiuczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.