Teologia dogmatyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S2-Ts-TD1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia dogmatyczna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Teologia dogmatyczna ma za zadanie: przekazać nauczanie teologii starokatolickiej, w tym wiedzy o podstawowej terminologii teologii starokatolickiej, jej zasadach oraz genezie, rozwoju i znaczeniu; przekazać wiedzę o starokatolicyzmie, w tym jego genezę, nurty, doktrynę i ustrój, kult i sytuację prawną; przekazać wiedzę z teologii dogmatycznej, w tym na temat podstawowych pojęć, kierunków i o reprezentantach dogmatyki chrześcijańskiej od czasów starożytnych aż do współczesności. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Pojęcie dogmatu. Chrześcijańskie i wyznaniowe pryncypia teologii dogmatycznej. W skład dogmatyki starokatolickiej wchodzą wszystkie istotne dla chrześcijaństwa zagadnienia teologiczne, m. in.: nauka o Bogu Ojcu i stworzeniu, trynitologia (nauka o Trójcy Świętej), chrystologia, soteriologia, eklezjologia, eschatologia, pneumatologia, nauka o sakramentach (sakramentologia), teologia mariologiczna (mariologia). W teologii starokatolickiej – podobnie jak w tradycji prawosławnej – dogmatyka odwołuje się do (bezpośrednio objawionych przez Boga) prawd wiary i moralności, które są wyprowadzane z Pisma Świętego i Tradycji. |
Pełny opis: |
Źródła dogmatyki starokatolickiej: Pismo Święte, nauki soborów ekumenicznych, nauki Ojców Kościoła niepodzielonego (Tradycja zgodna z Pismem Świętym); kryterium: wypowiedź św. Wincentego z Lerynu: Quod semper, quod ubique, quod ab omnibus creditum est. Pojęcie i istota dogmatu i dogmatyki. Zarys historii starokatolickiej teologii dogmatycznej. Źródła poznania Boga. Objawienie. Bóg Ojciec w Starym Testamencie. Bóg Ojciec w Nowym Testamencie. Bóg Ojciec w nauce Ojców Kościoła. Istota Kościoła. Przymioty Boga. Doświadczenie Boga. Bóg filozofii człowieka i religii. Stworzenie w Starym Testamencie; Stworzenie w Nowym Testamencie. Ojcowie Kościoła. Stworzenie z punktu widzenia chrystologii, pneumatologii i teologii trynitarnej. Objawienie Trójcy Świętej: formuły trynitarne w Nowym Testamencie. Formowanie się dogmatu trynitarnego: Sobór Nicejski, Sobór Konstantynopolitański I; Credo nicejsko-konstantynopolitańskie (381). Symbol wiary Quicumque (pocz. V w.). Teologia Trójcy Świętej Ojców Kościoła: św. Atanazego, św. Bazylego, Grzegorza z Nazjanzu, Grzegorza z Nyssy oraz św. Jan z Damaszku. Jezus z Nazaretu a Trójca Święta. Geneza i znaczenie problemu chrystologicznego. Mesjanologia starotestamentalna: Mesjasz królewski, Mesjasz kapłański, Mesjasz prorocki, Mesjasz niebiański. Kształtowanie się Jezusowego pojęcia ,,Mesjasz”. ,,Christos” jako imię własne. Chrystologia biblijna: Chrystologia w Ewangeliach synoptycznych, Chrystologia Pawłowa. Historyczność Jezusa Chrystusa: Narodzenie Jezusa, lata dziecięce, działalność publiczna. Jezus jako pascha: Ostatnia Wieczerza, Wielki Piątek, Zmartwychwstanie Jezusa. Wniebowstąpienie i wywyższenie. Bóstwo Chrystusa – fundament chrześcijaństwa. Formowanie się dogmatu chrystologicznego: judeochrześcijańskie formy refleksji chrystologicznej, poapostolska chrystologia, herezje chrystologiczne (ebonici, pierwsi adopcjanie, doketyzm chrystologiczne spekulacje gnozy, Ariusz), Sobór Nicejski (325), kryzys ariański i Sobór Konstantynopolitański I (381), Szkoła antiocheńska, Sobór Efeski (431), monofizytyzm i Sobór (451). Geneza soteriologii. Osoba pośrednika: Jezus – Droga do Ojca. Wiara w Jezusa – pośrednika zbawienia. Koncepcje soteriologiczne. Kyrios, Syn Boży, Pośrednik i Mesjasz. Chrystus eucharystyczny, liturgiczny. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bp U. Kury, Kościół starokatolicki. Historia, nauka, dążenia, Warszawa1996. Ks. Cz. St. Bartnik, Dogmatyka katolicka, Lublin 1999. G. L. Muller, Podręcznik Teologii Dogmatycznej. Nauka o Jezusie Chrystusie, Kraków 1998. B. Stubenrauch, PodręcznikTeologii Dogmatycznej. Pneumatologia – Traktat o Duchu Świętym, Kraków 1995. G. Koch, Podręcznik Teologii Dogmatycznej. Sakramentologia – Zbawienie przez Sakrament, Kraków 1999. J. Finkenzeller, Podręcznik Teologii Dogmatycznej. Eschatologia, Kraków 2000. A. Ganoczy, Podręcznik Teologii Dogmatycznej. Nauka o Stworzeniu, Kraków 1999. W. Łosski, Teologia dogmatyczna, Białystok 2000. Literatura uzupełniająca: Pseudo-Dionizy Areopagita, O imionach bożych, Lublin, 1995. Pseudo-Dionizy Aeropagita, Pisma teologiczne, t. 1 Imiona boskie. Teologia mistyczna. Św. Ambroży, Wyjaśnienie Symbolu 3,5., tł. L. Gładyszewski, POK 26, 1970. Augustyn, O Trójcy Świętej, Poznań 1963. Breviarum fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, oprac. S. Głowa, I. Bieda, Poznań 1998. Dokumenty Soborów Powszechnych, t. I, oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2002. J.N.D. Kelly, Początki doktryny chrześcijańskiej, Warszawa 1998. H. Pietras, Początki teologii Kościoła, Kraków 2000. Trójca Święta – tajemnica jedności, oprac. M.-A. Vannier, red. Wyd. pol. J. Naumowicz, M. Starowieyski, Warszawa 2000. H. Hryniewicz, Nadzieja zbawienia dla wszystkich. Od eschatologii lęku do eschatologii nadziei, Warszawa 1989. Cz. Bartnik, Chrystus – Syn Boga żywego, Lublin 2000. T. Węcławski, Abba. Wobec Boga Ojca, Kraków 1999. W. Kasper, Bóg Jezusa Chrystusa, Wrocław 1996. J. Buxakowski, Stwórca i stworzenie. Teologia prawdy wiary, t. IV. Pelplin 1998. F. Dziasek, Stwórca natury i Dawca łaski, Poznań 1959. W. Kasper, Jezus Chrystus, Warszawa 1983. E. Kopeć, Chrystologia: Jezus Chrystus – historia i tajemnica, Lublin 1982. F. Dziasek, Jezus Chrystus – Boski Posłaniec: I. Traktat soteriologiczny, Ponań 1963. F. Dziasek, Jezus Chrystus – Zbawcze Misterium: II. Traktatsoteriologiczny, Poznań 1963. U. Kury, Grundsatzlich-theologische Erwagungen zur Filioque-Frage, IKZ 58 (1968), s. 81-108. K. Stalder, Das ,,Filioque“ in den altkatholischen Kirchen, Beiheft zur Okumenischen Rundschau 39 (1981). s.89-99. W. Wysoczański, Starokatolicka wspólnota kościelna, ,,Posłannictwo“ 1973, nr 1-2. W. Wysoczański, Polski nurt starokatolicyzmu, Warszawa 1977. H. Aldenhoven, Eklezjologiczna świadomość Kościołów starokatolickich, Posłannictwo 1985, nr 3-4. V Conzemius, Katholizizmus ohne Rom. Die altkatholische Kirchengemeinschaft, Zurych 1969. Z. Glaeser, W jednym Duchu jeden Kościół. Pneumatologiczna eklezjologia Nikosa A. Nissiotisa, Opole 1996. S. Tabor, Kościół jako Lud Boży w ujęciu Yves M.-J. Congara, Kraków 1999. F. Courth / P. Neuner, Podręcznik Teologii Dogmatycznej. Mariologia i Eklezjologia, Kraków 1999. J. Ratzinger, Kościół wspólnoty, Lublin 1993. L. Boff, Sakramenty Kościoła, Warszawa 1981. J. Klinger, Geneza sporu o epiklezę. Eschatologiczny i memorialny aspekt eucharystii w kanonie pierwszych wieków, Warszawa 1970. A. Gerken, Teologia Eucharystii, Warszawa 1977. M. Uglorz, Świadectwo Lutra o Wieczerzy Pańskiej, ,,Rocznik Teologiczny ChAT” 1986, z. 1. A. Skowronek, Sakramenty w ogólności: chrzest, bierzmowanie, Włocławek 1995. A. Santorski, Bierzmowanie – sakrament Ducha Świętego, Warszawa 1992. W. Hryniewicz, Dramat zbawienia. Medytacje eschatologiczne, Warszawa 1996. A. Jankowski Eschatologia biblijna Nowego Testamentu, Kraków 1987. Z. Kijas, Czyściec – czy jest i dla kogo?, Kraków 1999. L. Kołakowski, Jeśli Boga nie ma..., wyd. 2, Warszawa 1990. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K1_W01 ma usystematyzowaną wiedzę o głównych subdyscyplinach teologicznych, w tym o ich historycznym rozwoju i rozumie złożone zależności między nimi; zna i rozumie genezę i historyczny rozwój teologii starokatolickiej zna i rozumie metodologiczne powiązania teologii starokatolickiej z innymi naukami humanistycznymi (filozofia, psychologia, socjologia, nauki historyczne) K1_W02 zna bieżący stan badań w zakresie głównych subdyscyplin teologicznych, a w zaawansowanym stopniu wybranej problematyki teologicznej ma podstawową wiedzą na temat bieżącego stanu badań w teologii starokatolickiej zna i rozumie różne kierunki i towarzyszące im problemy w rozwoju współczesnej teologii starokatolickiej zna w zaawansowanym stopniu stan badań wybranej problematyki z zakresu teologii starokatolickiej K1_W03 zna terminologię teologiczną na poziomie zaawansowanym oraz podstawową terminologię z zakresu pokrewnych dyscyplin humanistycznych; na na poziomie zaawansowanym terminologię z zakresu pojęć stosowanych w dogmatyce starokatolickiej zna terminologię filozoficzną, z zakresu nauk o religii i psychologii człowieka KI_W04 zna podstawową terminologię teologiczną w języku obcym zna podstawową terminologię teologiczną i źródłową w językach obcych K1_W05 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody interpretacji tekstu teologicznego potrafi dokonywać samodzielnej interpretacji tekstu teologicznego; zna i dogłębnie rozumie metody badawcze i sposoby argumentacji stosowane w teologii starokatolickiej K1_W07 ma uporządkowaną wiedzę o głównych kierunkach teologicznych, w aspekcie historycznym oraz rozumie ich argumentację teologiczną ma uporządkowaną wiedzę o historycznym rozwoju nurtów teologii starokatolickiej; zna i rozumie zależności zachodzące pomiędzy dogmatyka starokatolicką i egzegezą i teologią biblijną UMIEJĘTNOŚCI K1_U01 potrafi wyszukać i dobierać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz krytycznie je oceniać K1_U02 samodzielnie interpretuje i komentuje tekst teologiczny, dobierając właściwe metody badawcze samodzielnie interpretuje i komentuje teksty z zakresu teologii starokatolickiej K1_U03 wykorzystuje wiedzę teologiczną i metodologiczną w krytycznej analizie i syntezie na podstawie źródeł i poglądów innych autorów wykorzystuje wiedzę z zakresu teologii starokatolickiej, w tym fundamentalnej do interpretacji tekstów należących do subdyscyplin teologii potrafi krytycznie w sposób racjonalny odnieść się do różnych stanowisk teologicznych K1_U04 potrafi argumentować i wnioskować, analizując i rozwiązując złożone zagadnienia teologiczne potrafi w zakresie podstawowym dokonywać krytyki źródeł i stosowanych w nich technik retorycznych oraz ujawniać powiązania pomiędzy źródłami i celowość takich zabiegów u producentów źródeł K1_U09 potrafi brać udział w dyskusji teologicznej, krytycznie oceniając różne stanowiska i prezentując własne pomysły wsparte właściwą argumentacją K1_U10 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze, planuje i realizuje własne uczenie się z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1_K01 krytycznie ocenia zakres posiadanej wiedzy i umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego K1_K02 uznaje znaczenie wiedzy i gotów jest współpracy z ekspertami na potrzeby działań badawczych i realizacji zadań związanych z pracą zawodową interesuje się współczesnymi koncepcjami, kierunkami i rozwiązaniami z zakresu teologii starokatolickiej oraz ich realnym wpływem na życie społeczno-religijne i kulturalne K1_K05 identyfikuje problemy etyczne związane z pracą zawodową, aktywnie współdziała w rozwiązywaniu problemów rozpoznaje i stara się zrozumieć etyczne aspekty życia duchowego w kontekście multireligijności oraz postępującej laicyzacji i sekularyzacji K1_K06 ma świadomość znaczenia polskiego i światowego dziedzictwa teologicznego, zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym, dla rozwoju kulturowego i społecznego oraz dba o to dziedzictwo |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie: obecności (dopuszczalne dwie nieobecności); aktywności uczestników zajęć; przygotowanych referatów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Gontarek, Damian Heratym | |
Prowadzący grup: | Andrzej Gontarek, Damian Heratym | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.