Praktyka kościelna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S2-Tp-PKo4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka kościelna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Praktyki mają za zadanie wszechstronne przygotowanie studentów do pracy w Kościele, zarówno we właściwych jednostkach administracji kościelnej (parafie /zbory), jak też w jednostkach specjalizujących się w kościelnej działalności: - przy parafialnej (np. kulturalno - oświatowe) - młodzieżowej - charytatywnej; Każdy z tych "trzech działów" podzielony jest na zajęcia: * teoretyczne: obserwacja i ocena * praktyczne: uczestnictwo w planowaniu, realizacji, ocenie i ewaluacji konkretnych zadań realizowanych pod opieką właściwego personelu; W skład każdego z bloków wchodzą konkretne bloki tematyczne: + przy parafialny: - kancelaria parafialna: zadania, formy działalności, księgi metrykalne; - nabożeństwo: ustaw cerkiewny, czytanie, śpiewanie, przygotowanie świątyni do nabożeństwa; - organy zarządzające i struktura władzy kościelnej; + młodzieżowy: - miejsce, zadania i formy kościelnej pracy z młodzieżą; - krajowe i międzynarodowe organizacje młodzieżowe (kościelne); - formy duszpasterstwa młodzieżowego; - organizacja: obozów, rekolekcji, spotkań, olimpiad, itp. + charytatywny: - uwarunkowania prawne kościelnej działalności charytatywnej; - kościelne organizacje charytatywne i ich działalność; W praktykach studenci będą musieli wykorzystać wiedzę pozyskaną na takich zajęciach jak: liturgika, śpiew cerkiewny, język cerkiewno-słowiański, prawo kanoniczne, administracja kościelna, itp. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Praktyki mają za zadanie wszechstronne przygotowanie studenta do pracy w jednostkach organizacyjnych Kościoła, zarówno w parafiach/zborach, jak i organizacjach współdziałających: młodzieżowych, kulturalno-oświatowych, charytatywnych, itp. Uczestnicy zapoznają się, od strony praktycznej, z wewnętrznym prawem wyznaniowym oraz z religijnym prawodawstwem państwowym. Uczestniczą w codziennym życiu parafii, obradach ich statutowych gremiów, współuczestniczą w sprawowaniu nabożeństw i posług religijnych. Biorą udział w pracach kościelnych organizacji (w/w charakteru) na wszystkich etapach ich działalności, od planowania, po realizacje i ewaluację. Samodzielnie przygotowują przedsięwzięcia w/w charakteru. Zgłębiają i uczą się praktycznie wykorzystywać zależności pomiędzy Kościołem (jego instytucjami), a jednostkami władzy państwowej i samorządowej. |
Pełny opis: |
Praktyki studenckie odbywają się w ramach moduł specjalnościowego Prawosławna teologia praktyczna (MPS4). Nadzorowane są przez Kierownika praktyk studenckich powołanego przez Rektora ChAT. Praktyki realizowane są z zachowaniem przepisów ze szczególnym uwzględnieniem ustaw o organizacjach pozarządowych, wolontariacie, ochronie danych osobowych. Zakres praktyk studentów teologii ChAT Praktyki obejmują 60 godzin z podziałem na trzy programy: 1. Praktyki młodzieżowe z dziećmi i młodzieżą (parafialne, diecezjalne, ogólnokościelne, obozy wypoczynkowe i integracyjne, bractwa, katecheza) – 20 godz.; 2. Praktyki parafialne (obserwacja życia parafialne, lektorat, śpiew, kaznodziejstwo, odprawianie nabożeństw parafialnych, dyżury parafialne) – 20 godz.; 3. Praktyki charytatywne (domy opieki, ośrodki dla niepełnosprawnych, świetlice środowiskowe, akcje charytatywne cykliczne i jednorazowe, kapelaństwa) – 20 godz.; Cel praktyk Celem jest 1. praktyczne stosowanie wiedzy i umiejętności nabytych na zajęciach w ChAT oraz ich pogłębianie; 2. przygotowanie studentów do praktycznego uczestnictwa w życiu Kościoła i jego lokalnych wspólnot; 3. pogłębianie znajomości życia wewnątrzkościelnego ze zwróceniem szczególnej uwagi na percepcję nauki dogmatycznej Kościoła w codziennym życiu wiernych i jego zewnętrznej działalności; 4. poszerzanie praktycznych umiejętności przydatnych zarówno w życiu kościelnym jak i społecznym; 5. kształtowanie postawy zaangażowania społecznego i samarytańskiego spojrzenia na drugiego człowieka; Czas/terminy praktyk Studenci zobowiązani są zrealizować praktyki w trakcie całego okresu studiów w ChAT: - praktyki młodzieżowe - pomiędzy I a IV semestrem, - praktyki parafialne – pomiędzy I a IV semestrem, - praktyki charytatywne – pomiędzy I a IV semestrem. Preferuje się odbywanie praktyk w okresach wolnych od zajęć akademickich, ze szczególnym uwzględnieniem okresu wakacyjnego. Wyjątek stanowią zajęcia niemożliwe do realizacji w w/w okresie (np. praktyki katechetyczne). Zaliczenie praktyk jest warunkiem niezbędnym do uzyskania absolutorium. Forma zaliczenia praktyk Student otrzymuje w dziekanacie Wydziału Teologicznego ChAT: - Kartę Praktyk Studentów Teologii ChAT w Warszawie; - Regulamin Praktyk Studentów Teologii ChAT w Warszawie; - Koncepcję praktyk kościelnych; W oparciu o Regulamin i Koncepcję student realizuje zakres praktyk. Efekty zapisuje w Karcie Praktyk (za wyjątkiem dwóch ostatnich rubryk z prawej strony). Potwierdzeniem wpisów są oryginalne zaświadczenia z jednostek, w których student odbywał praktyki stwierdzające: kiedy, gdzie, w jakim wymiarze czasowym student odbywał praktyki, co należało do jego obowiązków oraz merytoryczną i osobowościową ocenę studenta. Student przedstawia ponadto Kierownikowi praktyk prace programowe (3 szt., po jednej z każdego programu), ilustrujące zaangażowanie studenta i efekt praktyk, obowiązkowe dla poszczególnych programów. W/w dokumentację ocenia (pozytywnie bądź negatywnie) Kierownik praktyk studenckich dla Sekcji Teologii Prawosławnej. Pozytywna ocena praktyk wpisana przez Kierownika do Karty Praktyk i indeksu studenta skutkuje zaliczeniem praktyk. Miejsce realizacji praktyk Praktyki winne być realizowane w prawnie uznawanych jednostkach specjalizujących się w działalności ściśle związanej z odbywanymi praktykami. W/w jednostki nie muszą, choć jest to preferowane, być jednostkami kościelnymi. Preferowane są jednostki zalecane przez Kierownika praktyk. Charakterystyka szczegółowa poszczególnych programów praktyk A. Praktyki młodzieżowe • Zadaniem praktyk jest: a) praktyczna realizacja i pogłębianie umiejętności pracy z dziećmi i młodzieżą nabytych na zajęciach w ChAT; b) pogłębianie znajomości różnych form kościelnej pracy z dziećmi i młodzieżą; c) pogłębianie znajomosci struktury, bazy lokalowej, form działalności, itp. kościelnych organizacji dziecięcych i młodzieżowych; d) zapoznanie się ze szczegółowymi prawami i zasadami organizacji obozów, pielgrzymek itp. form kościelnej działalności; e) zapoznanie się z problemami i zagrożeniami związanymi z prowadzeniem obozów i pielgrzymek oraz metodami radzenia sobie z nimi; f) opracowywanie i realizacja obozowych programów kulturalno-religijnych, dydaktycznych i wychowawczych; g) praktyczna realizacja zadań z punktów: d,e,f; h) doskonalenie umiejetności opiekunów obozowych, liderów i wychowawców oraz innych umiejętności specjalistycznych (np. pierwsza pomoc); i) nabywanie formalnych uprawnień odnośnie punktu h; • Formy realizacji: a) przygotowanie teoretyczne: - konsultacje z pracownikami/działaczami przygotowującymi pielgrzymki i obozy; - literatura przedmiotowa; - szkolenia prowadzone przez organizacje kościelne (np. Bractwo Młodzieży Prawosławnej); b) obserwacja: - uczestnictwo w obozie/pielgrzymce z powierzeniem zadań organizacyjno-wychowawczych; - sformalizowane wspieranie liderów i wychowawców; c) współpraca: - współpraca (bądź organizowanie w imieniu...) z parafią lub innymi jednostkami kościelnymi przy organizacji obozów i pielgrzymek; - konsultacja teologiczna oraz przygotowywanie programów wychowawczych i modlitewno-teologicznych obozów i pielgrzymek; - udział w pielgrzymce/obozie z pełnieniem konkretnych funkcji i zadań; - działalność w młodzieżowych organizacjach Kościoła prawosławnego z piastowaniem okreslonej funkci/stanowiska; - “gościnne” odczyty i realizacja zleconych zajęć teologiczno-wychowawczych w ramach obozów i pielgrzymek; d) analiza i ocena: - czynny udział w spotkaniach podsumowujących pielgrzymkę/obóz; - przygotowywanie krytycznego sprawozdania z udziału w obozie/pielgrzymce ze szczególnym uwzględnieniem wniosków mających w przyszłości usprawnić organizację i podnieść efektywność obozu/pielgrzymki; - proponowanie nowych rozwiązań i form dziecięcej i młodzieżowej aktywności w życiu kościelnym (tworzenie koncepcji, programów doskonalących, programów wychowawczo-teologicznych); e) konsultacje studenckie w łonie ChAT - zdobyte doświadczenia i umiejętności powinny być przekazywane innym studentom np. w ramach Koła Teologów Prawosławnych, warszawskiego oddziału Bractwa Młodzieży Prawosławnej, programów wychowawczych Centrum Kultury Prawosławnej w Warszawie; • Sposoby realizacji (przykładowe): - obowiązkowe wakacyjne praktyki studenckie w klasztorach: Św. Marty i Marii na Św. Górze Grabarce i Św. Onufrego w Jabłecznej; - udział w Wakacyjnej Akcji Letniej prowadzonej przez Bractwo Młodzieży Prawosławnej; - przygotowywanie i udział w pielgrzymkach, np.: * na Krynoczkę (maj): piesze; * do Monasteru Św. Onufrego (czerwiec): piesze i autokarowe; * na Św. Górę Grabarkę (sierpień): piesze, rowerowe, autokarowe; * do Monasteru w Zwierkach (maj): piesze; - członkostwo w młodzieżowych organizacjach kościelnych z piastowaniem określonej funkcji/stanowiska; - aktywny udział w obozach i pielgrzymkach organizowanych przez: parafie, diecezje, organizacje kościelne i młodzieżowe z pełnieniem określonych zadań na rzecz ich realizacji; • Praca programowa: Jedna do wyboru: - autorski projekt obozu/pielgrzymki (miejsce, trasa, planowani uczestniczy, niezbędne zezwolenia, służby pomocnicze, programy: teologiczny, wychowawczy, kulturalny); - sprawozdania z udziału w obozie/pielgrzymce ze szczególnym uwzględnieniem wniosków mających w przyszłości usprawnić organizację i podnieść efektywność obozu/pielgrzymki. B. Praktyki parafialne Praktyki prowadzone są wyłącznie za zgodą i pod kierunkiem osób odpowiedzialnych za daną parafię, bądź też osób przez nie wyznaczonych. • Zadaniem praktyk jest: a) pogłębianie znajomości praktycznej strony życia parafialnego, jego złożoności, problemów, celów, form działalności, struktury, itp. b) praktyczne pogłębianie wiedzy zdobytej w ChAT z zakresu: śpiewu liturgicznego, języka cerkiewno-słowiańskiego, ustawu cerkiewnego, liturgiki, administracji kościelnej, katechetyki, homiletyki, itp. c) nabycie nowych umiejętności przydatnych w życiu kościelno-parafialnym; d) udział w realizacji posługi kościelno-parafialnej; • Formy realizacji: a) przygotowanie teoretyczne: - spotkania konsultacyjno-przygotowawcze w wybranej parafii; - uczestnictwo w dyżurach w kancelarii parafialnej; b) obserwacja: - czynny udział w nabożeństwach (np. w: kaplicy akademickiej Św. Cyryla i Metodego w Warszawie, katedrze Św. Marii Magdaleny itd.); c) czynny udział w życiu parafialnym: - udział w pracach chóru parafialnego (przygotowywanie nut, śpiew, prowadzenie prób, dyrygowanie podczas nabożeństw itp.); - pełnienie funkcji lektora (przygotowywanie ksiąg liturgicznych, oprawa lektorska); - pełnienie funkcji prysłużnika/ministranta (przygotowywanie świątyni do nabożeństwa, asystowanie duchownemu); - prowadzenie modlitw porannych i wieczornych w Internacie Prawosławnego Studenta w Warszawie; - praktyki homiletyczne ChAT realizowane w kaplicy Św. Cyryla i Metodego oraz katedrze Św. Marii Magdaleny w Warszawie; - wygłoszenie kazania w świątyni zaakceptowanej przez Kierownika praktyk; - udział w poza świątynnych posługach religijnych; - dyżur w kancelarii parafialnej; - uczestnictwo i przygotowywanie parafialnych spotkań (dziecięcych, młodzieżowych, konsultacyjnych, bractw, Rady Parafialnej itp.); d) konsultacje studenckie w łonie ChAT - zdobyte doświadczenia i umiejętności powinny być przekazywane innym studentom np. w ramach Koła Teologów Prawosławnych, warszawskiego oddziału Bractwa Młodzieży Prawosławnej, programów wychowawczych Centrum Kultury Prawosławnej w Warszawie; • Sposoby realizacji: - indywidualna posługa w parafii za zgodą jej władz i Kierownika praktyk; - przedmiotowe praktyki liturgiczne i homiletyczne realizowane w kaplicy Św. Cyryla i Metodego oraz katedrze Św. Marii Magdaleny w Warszawie; - wakacyjne praktyki parafialne; - obowiązkowe wakacyjne praktyki studenckie w klasztorach: Św. Marty i Marii na Św. Górze Grabarce i Św. Onufrego w Jabłecznej; - praktyki w parafialnym bądź szkolnym punkcie katechetycznym; - przynależność do chórów: Studentów ChAT, Młodzieżowego i Metropolitalnego Katedry Św. Marii Magdaleny w Warszawie, Studenckiego i Parafialnego Cerkwi Św. Jana Klimaka w Warszawie i innych; - przynależność do prysłużników/ministrantów prawosławnych świątyń Warszawy lub poza Warszawą za akceptacją Kierownika praktyk; - przyjęcie święceń kapłańskich i posługa w parafii; • Praca programowa: Jedna do wyboru: - tekst autorskiego kazania wraz z zaświadczeniem o wygłoszeniu; - projekt zrealizowanego spotkania parafialnego wraz z wnioskami powykonawczymi; - konspekt zrealizowanych zajęć katechetycznych; - konspekt zrealizowanego spotkania młodzieżowego; - sprawozdanie szczegółowe z odbytych praktyk parafialnych ze szczególnym uwzględnieniem oceny i potrzeb duszpasterskich danej jednostki kościelnej (z zachowaniem zasad tajemnicy danych osobowych); C. Praktyki charytatywne • Zadaniem praktyk jest: a) pogłębienie wiedzy i umiejętności zdobytych w ramach zajęć w ChAT oraz ich praktyczna realizacja; b) praktyczne zapoznanie studentów ze skalą potrzeb i problemów naszych bliźnich; c) uwrażliwienie studentów na potrzeby innych; d) zapoznanie ze strukturą i formami kościelnej działalności diakonijnej, jej uwarunkowaniami prawnymi, kościelnymi, społecznymi oraz praktyczne wprowadzenie w powyższą działalność; e) kształtowanie postaw zaangażowania społecznego i odpowiedzialności za los bliźnich; f) doskonalenie umiejętności pracy w grupie i komunikacji interpersonalnej; g) doskonalenie umiejętności: udzielania pierwszej pomocy, opieki paliatywnej,itp. h) zdobywanie formalnych uprawnień niezbędnych w pracy charytatywno – socjalnej; • Formy realizacji: a) przygotowanie teoretyczne: - spotkania konsultacyjno-przygotowawcze w wybranej organizacji diakonijnej lub jednostce pomocowej; - szkolenia i kursy diakonijno-medyczne; - zapoznanie się z materiałami dydaktycznymi i literaturą przedmiotową; b) obserwacja: - odwiedziny w jednostkach i organizacjach diakonijnych; c) współpraca i staże: - wolontariat w ośrodkach diakonijnych; - udział w pielgrzymkowych/obozowych, służbach medycznych (po wcześniejszym przeszkoleniu); - organizacja i uczestnictwo w akcjach charytatywnych; d) analiza i ocena: - przygotowywanie krytycznego sprawozdania z udziału w wolontariacie, pod względem efektywności działań jednostki diakonijnej; - przygotowanie krytycznej oceny akcji charytatywnej, organizacji pomocowej od strony uczestnika/organizatora; - proponowanie nowych rozwiązań i form działalności; e) konsultacje studenckie w łonie ChAT - zdobyte doświadczenia i umiejętności powinny być przekazywane innym studentom np. w ramach Koła Teologów Prawosławnych, warszawskiego oddziału Bractwa Młodzieży Prawosławnej, programów wychowawczych Centrum Kultury Prawosławnej w Warszawie; • Sposoby realizacji (przykładowe): - wolontariat/praca w Prawosławnym Ośrodku Miłosierdzia ELEOS lub innej kościelnej bądź świeckiej organizacji diakonijnej; - wolontariat (lub inna forma zatrudnienia) w Prawosławnych Domach Opieki; - wolontariat/praca w świetlicach środowiskowych, opiekuńczo – wychowawczych, edukacyjnych (np. prowadzonych przez ELEOS, poszczególne parafie lub inne organizacje świeckie i kościelne); - działalność w komórkach medycznych i diakonijnych Bractwa Młodzieży Prawosławnej i innych organizacji; - organizowanie i udział w parafialnej działalności charytatywnej; • Praca programowa: Jedna do wyboru: - autorski konspekt zajęć w świetlicy środowiskowej, wychowawczej, .... wraz z zaświadczeniem i oceną realizacji; - autorski projekt zrealizowanej akcji charytatywnej z uwzględnieniem efektów; - sprawozdanie z uczestnictwa w akcji/programie charytatywnej, zawierający ocenę i sugestie zmian oraz stopień zaangażowania i zadania praktykanta (z zachowaniem przepisów o ochronie danych osobowych). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Statut Wewnętrzny Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego z 10.02.1995 r. z poprawkami, w: Wiadomości Prawosławnej Diecezji Białostocko-Gdańskiej Nr 3(4) 1995.; 2. Statut Parafialny PAKP, w: Wiadomości PAKP nr 2 (112) 1999; 3. Ustawa z 4.07.1991 o stosunku Państwa do PAKP; 4. Przykładowe księgi metrykalne i dokumenty; 5. Charkiewicz J., Bractwo Młodzieży Prawosławnej w Polsce, Białystok 1995; 6. 6. Matwiejuk J., Status prawny PAKP, w: ELPIS 1999, z.1 (14); 6. Ostapkowicz I., Pochylić się nad cierpiącym. Działalność charytatywna prawosławnych organizacji kościelnych, praca magisterska ChAT 2013; 7. Sawicki D., Działalność charytatywna i młodzieżowa PAKP w latach 1945-2007, w: ELPIS 2007, z. 15-16; 8. Sawicki D. Prawosławie i jego świadectwo socjalne, w: ELPIS 2008, z. 17-18; 9. Siemieniuk D., Działalność społeczna Kościoła prawosławnego w Polsce, praca magisterska ChAT, 2004; Literatura pomocnicza: 1. Statut Prawosławnego Metropolitalnego Ośrodka Miłosierdzia, www.eleospolska.pl; 2. Statut Domów Opieki Społecznej PAKP; 3. Ustawa z 17 V 1989 o gwarancjach wolności sumienia i wyznania; 4. Charkiewicz J., ELEOS Prawosławny Ośrodek Miłosierdzia Diecezji Białostocko - Gdańskiej, Białystok 2005; 5. jakub (Kostiuczuk) abp., Społeczne nauczanie Kościoła prawosławnego, Białystok 2018; 6. Kościół prawosławny w Polsce dawniej i dziś, red. Adamczuk L., Mironowicz A., Warszawa 1993; 7. Matfiejuk J., Ustawodawstwo a Kościół, w: Wiadomości Prawosławnej Diecezji Białostocko-Gdańskiej 1995, nr 1; 8. Mironowicz A. Bractwa cerkiewne w Rzeczypospolitej, Białystok 2003; 9. Paisjusz (Martyniuk) abp., Działalność charytatywna PAKP, w: Kalendarz Prawosławny 2004, Warszawa 2003; 10. Prawosławie i współczesność,red. Zieniuk J., Białystok 2007; 11. Prawosławie. Światło wiary i zdrój doświadczenia, red. Leśniewscy K i J, Lublin 1999; 12. Sawicki D., Działalność charytatywna w kontekście aktywności społecznie użytecznej Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego w III RP, 2021 - maszynopis; |
Efekty uczenia się: |
K2_W02 zna i rozumie metodologiczne powiązania prawosławnej liturgiki i prawosławnej teologii praktycznej z innymi naukami humanistycznymi (nauki językowe, historyczne, filozoficzne) wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie metody teologii praktycznej oraz liturgiki K2_W03 zna i rozumie kształtowanie się głównych kierunków i bieżących badań w zakresie duszpasterstwa, w tym zagadnienia pasterskie i liturgiczne rozumie wpływ dyscyplin teologicznych na działalność kościelnych jednostek prawnych K2_W06 ma pogłębioną wiedzę z zakresu liturgiki, duszpasterstwa, zna ich wzajemne zależności, jak też miejsce wśród innych dyscyplin teologicznych zna proces historycznego kształtowania się nabożeństw Kościoła prawosławnego, ich duchowe treści i oddziaływanie na wiernych K2_W08 dogłębnie zna i rozumie współczesną problematykę teologii pasterskiej i liturgiki oraz ich związków ze zmianami w kulturze i społeczeństwie oraz wpływ na rozwój instytucji kulturalnych, społecznych i kościelnych K2_W10 zna i rozumie znaczeniowe zróżnicowanie pojmowania duszpasterstwa w Kościołach różnych wyznań chrześcijańskich zna zasady duszpasterstwa i pracy socjalnej Kościoła prawosławnego zna powiązania instytucji kościelnych z instytucjami społecznymi w walce z patologiami społecznymi oraz na płaszczyźnie poradnictwa i innych form pracy diakonijnej zna zasady prowadzenia kancelarii parafialnej, w tym obsługę ksiąg metrykalnych K2_W11 ma wiedzę o instytucjach kościelnych i religijnych oraz ich związkach z innymi instytucjami społecznymi, edukacyjnymi i kulturalnymi oraz rozumie podstawy tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, w szczególności przy parafialnej zna zasady prawne oprowadzenia i rozliczania kościelnej działalności gospodarczej K2_U05 posiada zdolność dostrzegania duszpasterskich potrzeb swych rozmówców i adekwatnego reagowania na nie; gruntownie zna metody duszpasterskiego oddziaływania w zależności od napotkanego problemu posiada umiejętności prowadzenia kancelarii parafialnej i obsługi bieżących, kościelnych potrzeb wiernych K2_U07 potrafi prowadzić dyskusję teologicznej, umożliwiającą krytyczną wymianę opinii w kwestiach teologicznych K2_U09 potrafić organizować i kierować pracą zespołową w zakresie duszpasterstwa oraz i praktycznie wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności wiej jak zwołać i organizować pracę gremiów parafialnych i pokrewnych potrafi organizować i prowadzić wolontariat K2_K03 wykazuje wrażliwość na problemy i potrzeby społeczne i religijne różnych środowisk oraz jest gotowy do inicjowania i inspirowania działań na rzecz osób i środowisk wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski, organizując współpracę z otoczeniem oraz wyspecjalizowanymi instytucjami i organizacjami edukacyjnymi, społecznymi i kościelnymi K2_K05 wykazuje aktywność w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań w zakresie duszpasterstwa i liturgiki dąży do przekazywania posiadanej wiedzy i umiejętności wybranym osobom i całym grupom, organizuje powyższy proces K2_K06 jest aktywny w organizacji nowych form pracy i przekazywania wiedzy z poszanowaniem zasad etycznych i praw intelektualnych zna i stosuje zasady publikowania własnego dorobku twórczego i poszanowania obcego |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone w formie praktyk u interesariusza zewnętrznego. W skład oceny końcowej wchodzą: Aktywność na zajęciach - 20%; Prace zaliczeniowe - 40% (po jednej na każdy z 3 działów); Praktyki zawodowe - 40%; Prowadzący zapewnia informację zwrotną co do jakości i oceny przekazanych prac oraz spotkania konsultacyjne (stacjonarnie w pokoju profesorskim Sekcji Teologii Prawosławnej w środy 15,15 - 16,00 lub na platforma Teams w środy w godz. 16,30-17,30). Prowadzący może ustalić w okresie obowiązywania szczególnych zasad postępowania w okresie pandemii COVID-19 zmianę dotychczasowych zasad oceniania cząstkowego i końcowego przy zapewnieniu jawności reguł postępowania i poinformowaniu studentów o tejże zmianie. |
Praktyki zawodowe: |
Student zobowiązany jest do odbycia praktyk kościelnych u interesariuszy zewnętrznych (za wiedzą prowadzącego praktyki), w: - jednostce kościelnej (parafia/zbór); - kościelnej organizacji młodzieżowej; - organizacji charytatywnej (kościelnej lub współpracującej z kościołem); w wymiarze godzin właściwym dla aktualnych wymogów dla danej grupy (patrz karta praktyk). Odbycie praktyk poświadczone zostaje zaświadczeniem wystawionym przez interesariusza zewnętrznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-24 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Praktyki, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Doroteusz Sawicki | |
Prowadzący grup: | Doroteusz Sawicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyki - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-22 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Praktyki, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Doroteusz Sawicki | |
Prowadzący grup: | Doroteusz Sawicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyki - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna.