Filozofia religii (rosyjska)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S2-Tp-FRr4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia religii (rosyjska) |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Filozofia religii (rosyjska) WT-S2-Tp-FRr3 |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów w historyczny i współczesny spór o istotę religii, także poprzez ukazanie jego korzeni historycznych. Ważnym jest zwrócenie uwagi na istotne zagadnienia, którymi zajmuje się filozofia religii. Lektura tekstów źródłowych ma skłonić studentów do prób podejmowania samodzielnej refleksji nad religią. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie w problematykę filozofii religii. Pierwszym zagadnieniem jest zdefiniowanie pojęcia filozofii religii oraz określenie czym jest religia, pokazując jednocześnie na jakie trudności natrafiamy chcąc sformułować uniwersalną definicję religii. Następnie w części historycznej omówione zostaną dwa typy redukcjonizmu: poznawczy i ontyczny jako przykłady zarówno fałszywej interpretacji religii jak i ateizmu. W części problemowej omówiony zostanie problem sacrum, fenomenologii religii i typologii religii. Następnie omówione zostanie zagadnienie języka religijnego zarówno w aspekcie historycznym jak i współczesnym. Kolejny problem to zagadnienie aktu religijnego, inicjacji religijnej i poznania w religii oraz doświadczenia religijnego. Wykład ma na celu zwrócenie uwagi na rolę religii w kształtowaniu się rosyjskiej myśli filozoficznej jak również wpływu filozofii na poglądy teologiczne rosyjskich prawosławnych teologów i postrzeganie filozofii religii w myśli rosyjskiej. W tym celu omawiane są poglądy P. Czaadajewa, A. Chomiakowa, W. Sołowjowa, S. Bułgakowa, N. Bierdiajewa. |
Literatura: |
Literatura: Heschel A. J., Człowiek nie jest sam. Filozofia religii, przeł. Katarzyna Wojtkowska-Lipska, Kraków 2001. Kołakowski L., Jeśli Boga nie ma... O Bogu, Diable, grzechu i innych zmartwieniach tak zwanej filozofii religii, Kraków 1988. Welte B., Filozofia religii, przeł. G. Sowinski, Kraków 1996. Louis Dupré, Inny wymiar. Filozofia religii, Kraków 1989. Ricoeur P., Symbol daje do myślenia, [w:] Egzystencja i hermeneutyka, Warszawa 1975, s. 7nn. Scheler M., Akt religijny, [w:] Problemy religii, przeł. A. Węgrzecki, Kraków 1995, s. 207-241. Scheler M., Fenomenologia religii. [w:] Problemy religii, przeł. A. Węgrzecki, Kraków 1995, s. 80-91. Kłoczowski J. A., Między samotnością a wspólnotą. Wstęp do filozofii religii, Tarnów 1993. Brian Davies, Wprowadzenie do filozofii religii, Warszawa 2006 Literatura uzupełniająca: N.O. Łosskij, Istorija ruskoj fiłosofii, Moskwa 1994 (polskie tłum.: Historia filozofii rosyjskiej, Kęty 2000. Spidlik Tomas, Myśl rosyjska. Inna wizja człowieka, przekł. Janina Dembska, Warszawa 2000. Andrzej Walicki „Zarys myśli rosyjskiej. Od Oświecenia do renesansu religijno-filozoficznego”, Kraków 2005 Зеньковский В.В. История русской философии. Москва, 2001 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K2_W01 - ma gruntowną znajomość wzajemnych relacji pomiędzy historią teologii i religioznawstwa, zna i rozumie znaczenie inspiracji filozoficznych dla rozumienia religii i ich źródeł poznania historycznego oraz dla współczesnego rozumienia ich tożsamości K2_W02 - ma pogłębioną wiedzę o interpretacji tekstów źródłowych z zakresu historii religii oraz historycznych i współczesnych tekstów filozofii religii K2_W05 - umie ocenić różnice systemów komunikacji językowej występujące w różnych kulturach religijnych K2_W08 - zna i rozumie historyczne uwarunkowania miejsca religii w historii społeczeństw ludzkich UMIEJĘTNOŚCI K2_U01 - posiada umiejętności heurystyczne adekwatne do definicji K2_U01 K2_U02 – samodzielnie interpretuje tekst teologiczny, dobierając właściwe metody badawcze, komentuje i konfrontuje tezy i założenia pochodzące z różnych tekstów, analizuje złożone argumenty teologiczne i ustala związki logiczne K2_U11 - samodzielnie zdobywa wiedzę i poszerza umiejętności badawcze oraz potrafi ukierunkowywać innych w tym zakresie KOMPETENCJE SPOŁECZNE K2_K01 - zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego K2_K06 - umie zdefiniować konsekwencje ocen wydarzeń historycznych w perspektywie interreligijnej i ekumenicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności) - 20%. Znajomość tekstów źródłowych - 20%. Egzamin ustny (zakres wiedzy z obu semestrów) - 60% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Tofiluk | |
Prowadzący grup: | Jerzy Tofiluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.