Egzegeza Nowego Testamentu kurs zaawansowany
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S2-Te-ENTz2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Egzegeza Nowego Testamentu kurs zaawansowany |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Egzegeza Nowego Testamentu WT-S1-Tprote-ENT5 |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabranie przez studentów biegłości w analizie oraz interpretacji tekstów Nowego Testamentu z wykorzystaniem przede wszystkim synchronicznych metod egzegetycznych, krytyczna ocena rożnych metod egzegetycznych oraz przygotowanie do prowadzenia badań interdyscyplinarnych. |
Pełny opis: |
Student pogłębia znajomość i umiejętność zastosowania różnych metod egzegetycznych, przede wszystkim synchronicznych, pomocnych przy analizie oraz interpretacji tekstów Nowego Testamentu. Synchroniczne metody pracy z tekstem mają charakter interdyscyplinarny, skorelowane są m. in. z języko- i literaturoznawstwem, historią, socjologią, historią sztuki. Podczas zajęć uwzględnione zostaję elementy generyczne (gatunkowe) tekstów, konwencja literacka, poziomy nadawcze (autor zewnętrzny, wewnętrzny, narrator, bohaterowie) i poziomy odbiorcze (odbiorca konkretny, pierwsi odbiorcy historyczni, odbiorca wirtualny, bohaterowie), poziomy opowiadania, makro i mikrostruktury tekstu, kompozycje, elementy retoryczne (obejmujące zarówno retorykę klasyczną, biblijną jak i retorykę współczesną). Pogłębiona zostaje wiedza na temat historyczno-kulturowych uwarunkowań tekstu, możliwości zastosowania różnych hermeneutyk wobec tekstu oraz badanie Wirkungsgeschichte uwzględniające nie tylko oddziaływanie tekstu na teologię, ale i na inne dziedziny kultury. |
Literatura: |
Nestle-Aland, Novum Testamentum Graece, 28.Auflage, Stuttgart 2012 (NA 28). Słowniki i leksykony: Abramowiczówna Z., Słownik grecko-polski, t. 1-4, Warszawa 1958. Coggins R.J., Houlden J.L., Słównik hermeneutyki biblijnej, Warszawa 2005. Green J.B., Brown J.K., Perrin N, Słownik nauczania Jezusa oraz tematów czterech ewangelii, Warszawa 2017. Jurewicz O., Słownik grecko-polski, Warszawa 2018. Popowski R., Wieli słownik grecko-polski Nowego Testamentu, Warszawa 1994. Theological Dictionary of the New Testament, t.1-10, red. G. Kittel, G. Friedrich, Grand Rapids 1977. Theologisches Begriffslexikon zum Neuen Testament, red. L. Coenen, K. Haacker, Witten 2010. Wörterbuch zum Neuen Testament Griechisch-Deutsches Wörterbuch zu den Schriften des Neuen Testaments und der frühchristlichen Literatur, red. W. Bauer, K. Aland, B. Aland, Berlin-New York 1988. Literatura podstawowa: Bardski K., Patrystyczna interpretacja Pisma Św. a współczesna biblistyka. Propozycje metodologiczne, WST 11 (1998), s. 117-123. Bartnicki R. Kłósek K., Metody Interpretacji Nowego Testamentu. Wprowadzenie. Kraków 2014. Czerski J., Metodologia Nowego Testamentu, Opole 2012. Kantor M., Analiza narracyjna i semiotyczna, w: Z badań nad Biblią t. 2, red. T. Jelonek, Kraków 1998, s. 39-46. Metodologia Nowego Testamentu, red. H. Langkammer, Pelplin 1994. Meynet R., Wprowadzenie do hebrajskiej retoryki biblijnej, Kraków 2001. Na początku było Słowo. Biblia w życiu luterańskiej wspólnoty, w: Kościół, Biblia, zaangażowanie publiczne, Dzięgielów 2017, s. 67-101. Pikor W., Przypowieści Jezusa. Narracyjny klucz lektury, Kielce 2011. Ramm B., Protestancka Interpretacja biblijna, Warszawa 2014. Sanecki A., Kanon biblijny jako zasada hermeneutyczna, Studia Diecezji Radomskiej 7 (2005), s. 187-200. Szymik, S. Współczesne modele egzegezy biblijnej, Lublin 2013. Wypych S., Intertekstualność a najbardziej znane metody analizy literackiej tekstów Pisma Świętego. TTV 42 (2004), s. 155-168. Literatura uzupełniająca: Adamczewski B. Hans Georg Gadamer i heremeneutyczny problem aktualizacji tekstów biblijnych, RTK 53 (2006), z. 1. s. 71-93. Język Biblii. Od słuchania do rozumienia, red. W. Pikor, StBib 11, Kielce 2005. Keener C.S., Komentarz historyczno-kulturowy do Nowego Testamentu, Warszawa 2010. Linke W., Intertekstualność w badaniach biblijnych na przykładzie Apokalipsy RTWP 2 (2002), s. 81-111. Stern D., Komentarz żydowski do NT, Warszawa 2016. Torbus S., LIsty św. Pawła z perspektywy retorycznej, Legnica 2006. Wielgus S., Badania nad Biblią w starożītności i w średniowieczu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K2_W01 – student zna i rozumie w sposób pogłębiony wzajemne uwarunkowania i wpływy tekstów Nowego Testamentu i ich egzegezy na historyczny i współczesny rozwój teologii, zwłaszcza teologii NT. K2_W02 – student ma gruntowną, wieloaspektową i podbudowaną teoretycznie znajomość różnych metod egzegezy tekstu NT, ze szczególnym uwzględnieniem metod synchronicznych. K2_W03 – student ma zaawansowaną i uporządkowaną wiedzę na temat współczesnych tendencji w badaniach biblistycznych. K2_W05 – student ma pogłębioną wiedzą i zrozumienie historyczno-językowego wymiaru tekstu NT. K2_W07 – student ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę o związkach egzegezy NT w badaniami historycznymi, socjologicznymi, literackimi. K2_W08 – student dogłębnie zna i rozumie wzajemne oddziaływanie czynników historycznych, społecznych kulturowych na interpretację tekstów NT oraz interpretacji tekstów NT na życie społeczne i rożne dziedziny kultury. Umiejętności: K2_U01 – student potrafi samodzielnie wyszukać, przeanalizować, ocenić, integrować informacje dotyczące interpretacji tekstów NT ze źródeł pisanych i elektronicznych. K2–U02 – student potrafi samodzielnie i twórczo komentować oraz interpretować teksty NT, dopierając odpowiednie metody egzegetyczne. K2_U03 – student potrafi formułować hipotezy badawcze odnośnie do interpretacji tekstu, posługując się odpowiedni dobraną metodologią oraz wybraną literaturą przedmiotu. K2_U05 – student potrafi wykorzystać umiejętności z zakresu egzegezy NT do efektywnego wykonywania zadań zawodowych. K2_U10 – student jest gotowy do współpracy ze specjalistami zarówno w zakresie biblistyki, jak i dyscyplin pokrewnych. Kompetencje społeczne: K2_K01 – student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności z zakresu egzegezy NT; rozumie konieczność nieustannego dokształcania się i rozwoju zawodowego. K2_K02 – student uznaje znaczenie wiedzy i jest gotów do współpracy z ekspertami z zakresu biblistyki oraz innych nauk na potrzeby badań i realizacji zadań związanych z pracą zawodową. K2_K06 – student dostrzega i odpowiedzialnie podchodzi do kwestii etycznych w pracach i publikacjach z zakresu egzegezy NT. K2_K07 – student interesuje się nowatorskimi koncepcjami z zakresu egzegezy NT. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie obecności na zajęciach (dopuszczalne trzy nieobecności) i aktywności w trakcie zajęć. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie obecności na zajęciach (dopuszczalne trzy nieobecności), przygotowania do nich i aktywności - 50% oraz na podstawie pracy napisanej na wskazany temat lub sporządzenia własnego tłumaczenia wskazanego tekstu NT wraz z krótkim komentarzem i uwagami - 50%. Student posiadający zgodę na Indywidualną organizację studiów (IOS) obowiązkowo na początku roku akademickiego / cyklu zgłasza się do nauczyciela akademickiego w celu ustalenia indywidualnego toku pracy i zasad uzyskania zaliczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Olek, Kalina Wojciechowska | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Olek, Kalina Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.