Katechetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S1-Tps-K5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Katechetyka |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Katechetyka WT-S1-Tps-K4 |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest wskazanie wybranych aspektów w zakresie katechetycznej pracy nauczyciela, które mogą posłużyć efektywnemu rozwojowi procesu edukacji religijnej. Zajęcia są ukierunkowane na rozwój własny nauczyciela religii i rozwój jego warsztatu pracy, warunkujący realizację celów i zadań nauczania religii w systemie szkolnym oraz działań o charakterze edukacyjno-wychowawczych. Celem zajęć jest rozwinięcie u przyszłych katechetów umiejętności stymulowania aktywności uczniów uczęszczających na lekcje religii w kierunku pogłębiania wiedzy religijnej i kształtowania właściwej postawy chrześcijańskiej. |
Pełny opis: |
1. Współczesny człowiek a wartości duchowe. Wychowanie jako proces wprowadzenia człowieka do Kościoła. Specyfika roli nauczyciela religii. 2. Wielowymiarowa rzeczywistość edukacji religijnej. Rola wiary w edukacji religijnej. Kontekst społeczno-kulturalny. Kontekst eklezjalny. Kontekst metodologiczny. 3. Wiara a problemy współczesnej młodzieży. Wiara religijna młodzieży. Wyzwania i perspektywy katechezy. 4. Pojęcie „indywidualności” w psychologii i prawosławnej pedagogice. 5. Proces religijnego wychowania dziecka. Wiara dziecka. Wiara a problemy okresu dojrzewania. 6. Specyfika nauczania religii i prawidłowości uczenia się w poszczególnych etapach kształcenia. 7. Proces dydaktyczny w edukacji religijnej. Wychowanie w świetle Bożego Objawienia. Podstawowe środowiska wychowawcze. Chrześcijaństwo i wychowanie. 8. Wiara jako wychowanie. Problem wolności i wychowania w świetle prawosławnej myśli pedagogicznej. Integralność nauczania i wychowania. Ogniwa edukacji religijnej, rodzina, szkoła, Kościół. 9. Rodzina w świetle współczesnym – jej funkcje i znaczenie dla rozwoju jednostki i społeczeństwa. Współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów. 10. Edukacyjno-wychowawcza relacja nauczyciela i ucznia jako sukcesja wiary. Osobisty przykład nauczyciela. Rola rodziców w procesie wychowania i nauczania. Kapłan jako nauczyciel wiary. |
Literatura: |
1. Barciński, Z. (red.), Vademecum katechety: metody aktywizujące, Wydawnictwo M - Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów "Klanza", Kraków-Lublin 2006. 2. Korgul, M., Dydaktyka na lekcjach religii, Wydawnictwo "Alta2", Wrocław 1998 3. Łobocki, M., Organizowanie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1994. 4. Znowelizowana ustawa - Prawo oświatowe po zmianach z 16 października 2019r.; 5.Podstawa programowa i program nauczania religii prawosławnej, Warszawa 2019r.; 6. Program nauczania religii prawosławnej w Polskim Autokefalicznym Kościele Prawosławnym dla szkoły branżowej I i II stopnia (dla absolwentów gimnazjum) Warszawa 2019r.; 7. Busłowska L., Prawosławna myśl pedagogiczna, Aksjomat wiary w szkolnym systemie nauczania religii PAKP, Hajnówka 2012; 8. Szpet, J., Dydaktyka katechezy, Wydział Teologiczny UAM, Poznań 1999. 9. Wrońska, H., Katechetyka a małe grupy szkolne i parafialne, WN KUL, Lublin 2007. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: K1_W02 - zna i rozumie miejsce danego przedmiotu lub rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych; K1_W13 - zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; K1_W15 - zna i rozumie sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły, punktu katechetycznego lub innej placówki systemu oświaty; UMIEJĘTNOŚCI: K1_U01 - potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi; K1_U13 - potrafi dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów; K1_U14 - potrafi zaplanować pracę z uczniem zdolnym, przygotowującą go do udziału w konkursie przedmiotowym; KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1_K03 - jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; K1_K05 -jest gotów do przestrzegania zasad i norm etycznych w działaniach zawodowych kierując się szacunkiem dla każdego człowieka; |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia z katechetyki w semestrze zimowym 2024/2025 będą prowadzone stacjonarnie "w sali". W ramach ćwiczeń z przedmiotu każdy student będzie zobowiązany do opracowania dwóch konspektów na określony temat oraz jednej prezentacji na lekcje religii i zaprezentowania ich w określonym przez nauczyciela terminie w sposób stacjonarny. Tematy do realizacji powyższych zadań będą przekazane na zajęciach organizacyjnych bądź wysłane na prośbę studenta na adres mailowy z domeną: "...@chat.edu.pl". Ocenę końcową z przedmiotu będzie stanowiła średnia ocen za konspekty i prezentację oraz aktywność studenta w czasie realizacji zajęć. Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność podczas zajęć bez konieczności usprawiedliwienia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Baczyński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Baczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.