Psychologia etapów edukacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S1-Tprot-PsEE2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia etapów edukacyjnych |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Podstawy psychologii dla nauczycieli WT-S1-Tprot-PPsN1 |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wykorzystanie wiedzy z zakresu podstaw psychologii i rozszerzają ją o szczegółowy zakres psychologii poszczególnych etapów edukacyjnych (przedszkolnej, wczesnoszkolnej i szkolnej). Ponadto wskazują na występujące na poszczególnych etapach edukacyjnych różnice i wyzwania w pracy nauczycieli. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z zagadnieniami dotyczącymi etapów edukacyjnych z perspektywy psychologicznej. Treści podejmowane podczas zajęć dotyczyć będą umiejętności rozumienia specyfiki rozwojowej dziecka w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym, wczesnoszkolnym oraz na II, III i IV etapie edukacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem funkcji motorycznych, procesów poznawczych, takich jak myślenie, spostrzeganie, uwaga, pamięć, mowa, w kontekście pracy w przedszkolu i szkole. Podejmowane podczas zajęć będzie także również znaczenie zabawy jako podstawowej formy aktywności dziecka oraz dysharmonii i zaburzeń rozwojowych na poszczególnych etapach edukacyjnych. Treści przedmiotu koncentrują się także wokół zagadnień takich jak: agresja, przemoc, uzależnienia oraz grupy nieformalne i znaczenie tych zagrożeń dla społeczno-emocjonalnego rozwoju dzieci i młodzieży. Student nabędzie umiejętności diagnozowania dojrzałości szkolnej. Zdobędzie także umiejętności pomocy dzieciom, rodzicom i nauczycielom w zakresie: rozwiązywania konfliktów z rówieśnikami, rodzicami i wychowawcami oraz wyćwiczy konstruktywne sposoby ich rozwiązywania. Student nabędzie kompetencje społeczne w zakresie realizacji zadań o charakterze psychologicznym w przedszkolu i szkole. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kosslyn S.M. ,Rosenberg R.S. Psychologia. Mózg. Człowiek. Świat, Kraków 2006. Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii, Zagadnienia podstawowe. Gdańsk 2001. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, t. 1 - 3, Warszawa 2002. Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia, red. M. Tyszkowa, Warszawa 1988. Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, red. M. Żebrowska, Warszawa 1986. Gerrig Richard J., Zimbardo Philip G. Psychologia i życie - podręcznik - wybrane fragmenty; Warszawa (PWN) 2006. Spencer A. Rathus, Psychologia współczesna. Lepiej, więcej, przystępniej. Gdańsk 2004. Literatura uzupełniająca: Brown R., Procesy grupowe - dynamika wewnątrz grupowa i międzygrupowa, Gdańsk 2006. Chłopkiewicz M., Osobowość dzieci i młodzieży. Rozwój i patologia, Warszawa 1980. Niemczyński A., Modele indywidualnego rozwoju człowieka, Kraków 1980. Kalat J.W., Biologiczne podstawy psychologii - podręcznik - wybrane fragmenty, Warszawa, 2007. Psychologia różnic indywidualnych, red. Sarah E. Hampson, Andrew M. Colman, Poznań 1995. Mietzel G., Psychologia kształcenia. Gdańsk, 2002. Mika S., Psychologia społeczna dla nauczycieli, Warszawa 1998. *Podstawowe dla danego tematu pozycje bibliograficzne są podawane podczas zajęć |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K1_W13 - zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości, rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia UMIEJĘTNOŚCI K1_U11 - potrafi zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie oraz określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju; potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się oraz identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań; KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1_K03 - jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy K1_K07 - jest gotów do rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody pracy: wykład, dyskusja, metody problemowego kształcenia, prezentacja Kryteria oceniania Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) 20%. Zaliczenie prezentacji wybranego tematu 60%, zaliczenie udziału w ustnym rozwiązywaniu podjętego problemu 20% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wojtowicz | |
Prowadzący grup: | Ewa Wojtowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.