Podstawy psychologii dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S1-Tprot-PPsN1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii dla nauczycieli |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest ogólne przygotowanie psychologiczne przyszłych nauczycieli, powalające na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania oraz procesów nauczania – uczenia się. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przygotowane psychologiczne przyszłych nauczycieli obejmuje opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii (z elementami psychologii rozwojowej, normy i zdrowia). Studenci poznają także problematykę poznawczą, emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczną związaną z zastosowaniem psychologii w praktyce kształcenia. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć Student pozna: 1. Podstawowe pojęcia psychologii. Procesy poznawcze. Spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji. Mowa. Myślenie i rozumowanie. Uczenie się i pamięć. Uwaga. Emocje i motywacja w procesach regulacji zachowania. Zdolności i uzdolnienia. 2. Teorie i struktura osobowości. Psychologia różnic indywidualnych - różnice w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego. 3. Poznanie i spostrzeganie społeczne. Postawy, stereotypy, uprzedzenia. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Sytuacja interpersonalna. Empatia. Zachowania asertywne, agresywne i uległe. Stres i radzenie sobie z nim. Porozumiewanie się ludzi w instytucjach. Reguły współdziałania. 4. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole. Kontekst psychologiczny projektowania procesów edukacyjnych. 5. Pojęcie normy i patologii. Zaburzenia rozwojowe, zaburzenia zachowania (w tym zespół nadpobudliwości psychoruchowej), zaburzenia emocjonalne (w tym lęki i fobie). Zaburzenia lękowe i nastroju. Zaburzenia osobowości. Agresja i przemoc (w tym agresja elektroniczna). Uzależnienia (w tym od środków psychoaktywnych i komputera). Zaburzenia odżywiania. Problemy zdrowotne ucznia i ich wpływ na jego sytuację szkolną. Niepełnosprawność fizyczna i intelektualna oraz jej konsekwencje psychologiczne. Zaburzenia w procesie rozwoju językowego. Całościowe zaburzenia w rozwoju. 6. Sylwetka rozwojowa dziecka w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym. Rozwój fizyczny i motoryczny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Lateralizacja, kształtowanie się stronności ciała, modele lateralizacji. 7. Sylwetka rozwojowa dziecka we wczesnym i późnym wieku szkolnym. Rozwój fizyczny i motoryczny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania. 8. Sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości. Rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania. Dojrzałość fizyczna a dojrzałość społeczna i emocjonalna. Krystalizowanie się tożsamości. Dorosłość. Identyfikacja z nowymi rolami społecznymi. Kształtowanie się stylu życia. 10. Teorie motywacji. Motywowanie uczniów do nauki. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kosslyn S.M. Rosenberg R.S. (2006) Psychologia. Mózg. Człowiek. Świat, Kraków, Wydawnictwo Znak, r.10 s.438-454. Kendall P.C. (2004) Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk, GWP. Kaleta K., Mróz J.(2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. r. 2; s.34-64. Bielecki J., Wybrane zagadnienia psychologii, Warszawa 1986. Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Podręcznik dla nauczycieli, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2003. Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii, Zagadnienia podstawowe. Gdańsk 2001. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, t. 1 - 3, Warszawa 2002. Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia. Zagadnienia teoretyczne i metodologiczne, red. M. Tyszkowa, Warszawa 1988. Spencer A. Rathus, Psychologia współczesna. Lepiej, więcej, przystępniej. Gdańsk 2004. Literatura uzupełniająca: Chłopkiewicz M., Osobowość dzieci i młodzieży. Rozwój i patologia, Warszawa 1980. Hurlock E. B. Rozwój dziecka, Warszawa 1985 Jurkowski A., Rozwój umysłowy i aktywność poznawcza uczniów, Warszawa 1986. Piaget J., Narodziny inteligencji dziecka, Warszawa 1966. Piaget J., Rozwój ocen moralnych dziecka., Warszawa 1967. Piaget J., Równoważenie struktur poznawczych, Warszawa 1981. Piaget J., Mowa i myślenie u dziecka, Warszawa 1992. Pietrasiński Z., Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990. Reykowski J., Z zagadnień psychologii motywacji, Warszawa 1976. Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia, red. M. Tyszkowa, Warszawa 1988. Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, red. M. Żebrowska, Warszawa 1986 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K1_W13 - zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii, procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego; - zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości, rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów K1_W16 posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną powalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania – uczenia się UMIEJĘTNOŚCI K1_U10 - potrafi radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami K1_U11 - potrafi skutecznie i świadomie komunikować i porozumieć się w sytuacji konfliktowej oraz rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1_K03 - jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy K1_K07 - jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych; |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, projekt własny studenta Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) 20%. Zaliczenie wypowiedzi ustnej 20%, kolokwium pisemne 60%. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.