Katechetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S1-Te-K6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Katechetyka |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Cele zajęć: nabycie umiejętności zastosowania dotychczas zdobytej wiedzy w zakresie samodzielnego przygotowania, planowania, organizacji i prowadzenia lekcji religii i innych zajęć religijnych. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują: - opracowanie scenariusza zajęć (wybrany przez studenta temat) - analiza szczegółowa zagadnienia, opisanie warunków, grupy wiekowej, tematu, metod, form, środków dydaktycznych oraz ewaluacja; - przygotowanie lekcji religii w przedszkolu, konstruowanie i prezentacja konspektów zajęć religijnych. Przeprowadzenie lekcji i jej ewaluacja. - przygotowanie lekcji religii w klasach I-III, konstruowanie i prezentacja konspektów zajęć religijnych. Przeprowadzenie lekcji i ewaluacja. - przygotowanie lekcji religii w klasach IV-VIII, konstruowanie i prezentacja konspektów zajęć religijnych. Przeprowadzenie lekcji i jej ewaluacja. - przygotowanie lekcji religii w klasach szkół ponadpodstawowych konstruowanie i prezentacja konspektów zajęć religijnych. Przeprowadzenie lekcji i jej ewaluacja. - przygotowanie lekcji religii w grupach zróżnicowanych wiekowo (tzw. łączonych) konstruowanie i prezentacja konspektów zajęć religijnych. Przeprowadzenie lekcji i jej ewaluacja. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Barciński Z., Jak dobrze postawić pytanie główne?, „Katecheta” 2002. Daniel E. A., Elementarz chrześcijańskiego nauczyciela, Warszawa 1999. Korgul M., Dydaktyka na lekcjach religii, Wrocław 1998. Kosińska E., Ocenianie w szkole, krótki poradnik psychologiczny, Kraków 2000. Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1996. Metody aktywizujące w katechezie, red. Z. Barciński, Z. Maciejewski, N. Nizio, J. Wójcik, Lublin 1998. Milerski B., Religia a szkoła, Status edukacji religijnej w szkole w ujęciu ewangelickim, Warszawa 1998. Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Warszawa 1999, s.19-22; 37-64. Vademecum katechety, Z. Barciński (red.), Kraków – Lublin 2006. Wantuła A., Zarys katechetyki ewangelickiej, Warszawa 1973, (wybrane rozdziały). Węglińska M., Jak przygotować się do lekcji? Kraków 1998, s. 77-91. Podstawa programowa, Program oraz Podręczniki do religii - zgodnie z denominacją studentów. Literatura uzupełniająca: Bednarz E., Przewodnik metodyczny dla nauczyciela katechety, Cieszyn 2007. Ferrero B., Historie, Katecheza w opowiadaniach, Warszawa 1997. Ferrero B., Przypowieści & opowiadania dla szkoły i katechezy, Warszawa 2000. Jak opowiadać na lekcjach katechizmu i religii w szkole, red. M. D. Śpiewakowska, R. Szpakowski, Warszawa 1996. Lindner J., Meandry nauczania i oceniania, „Dziecko, Rodzina, Kościół” nr 3/2005. Molicka M., Bajki terapeutyczne, Poznań 1999. Saller S., Symbole i ich dydaktyka, w: W służbie człowiekowi, red. Z. Marek, Kraków 1991. Tacher B., Praca małych grup na lekcji, Koszalin 1997. Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, red. Elżbieta Kędzior-Niczyporuk, Lublin 2003. Węglińska M., Jak pracować z obrazkiem? Kraków 2000. Zellma A., Zastosowanie współczesnego podręcznika dla ucznia w katechezie dzieci i młodzieży, na wybranych przykładach podręczników do nauki religii, „Katecheta” 2002. *Aktualne artykuły z prasy specjalistycznej i popularnej. *Aktualnie używane podręczniki do lekcji religii Kościołów, których członkowie studiują w ChAT . *Wybrane artykuły z czasopism: „Katecheta”, „Religious Education”, Paedagogik und Theologie”. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K1_W02 - zna i rozumie miejsce danego przedmiotu lub rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych; zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału K1_W13 - zna kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; zna podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych; zna warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej K1_W14 - zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów oraz metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych; treści nauczania i typowe trudności uczniów, zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów wraz z zagadnieniem edukacji włączającej UMIEJĘTNOŚCI K1_U01 - potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej; K1_U12 - potrafi właściwie dobierać treści, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki oraz metody pracy, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić adekwatne działania K1_U13 - potrafi projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów, w tym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym, religijnym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego KOMPETENCJE K1_K02 - uznaje znaczenie wiedzy i gotów jest współpracy z ekspertami na potrzeby działań badawczych i realizacji zadań związanych z pracą zawodową K1_K03 - wykazuje wrażliwość na problemy i potrzeby społeczne i religijne różnych środowisk, jest gotowy do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu i do inicjowania działań na rzecz dobra dzieci i osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski, współpracując z otoczeniem oraz wyspecjalizowanymi instytucjami i organizacjami edukacyjnymi, społecznymi i kościelnymi K1_K08 - jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na zaliczenia to składowa: 20% - obecność i aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne trzy nieobecności) oraz 80% - przeprowadzenie lekcji religii w wybranej grupie, uzupełnienie karty ewaluacji i hospitacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Byrtek | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Byrtek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.