Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Katechetyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-S1-Te-K6
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Katechetyka
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Cele zajęć:

nabycie umiejętności zastosowania dotychczas zdobytej wiedzy w zakresie samodzielnego przygotowania, planowania, organizacji i prowadzenia lekcji religii i innych zajęć religijnych.

Pełny opis:

Zajęcia obejmują:

- opracowanie scenariusza zajęć (wybrany przez studenta temat) - analiza szczegółowa zagadnienia, opisanie warunków, grupy wiekowej, tematu, metod, form, środków dydaktycznych oraz ewaluacja;

- przygotowanie lekcji religii w przedszkolu, konstruowanie i prezentacja konspektów zajęć religijnych. Przeprowadzenie lekcji i jej ewaluacja.

- przygotowanie lekcji religii w klasach I-III, konstruowanie i prezentacja konspektów zajęć religijnych. Przeprowadzenie lekcji i ewaluacja.

- przygotowanie lekcji religii w klasach IV-VIII, konstruowanie i prezentacja konspektów zajęć religijnych. Przeprowadzenie lekcji i jej ewaluacja.

- przygotowanie lekcji religii w klasach szkół ponadpodstawowych konstruowanie i prezentacja konspektów zajęć religijnych. Przeprowadzenie lekcji i jej ewaluacja.

- przygotowanie lekcji religii w grupach zróżnicowanych wiekowo (tzw. łączonych) konstruowanie i prezentacja konspektów zajęć religijnych. Przeprowadzenie lekcji i jej ewaluacja.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Barciński Z., Jak dobrze postawić pytanie główne?, „Katecheta” 2002.

Daniel E. A., Elementarz chrześcijańskiego nauczyciela, Warszawa 1999.

Korgul M., Dydaktyka na lekcjach religii, Wrocław 1998.

Kosińska E., Ocenianie w szkole, krótki poradnik psychologiczny, Kraków 2000.

Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1996.

Metody aktywizujące w katechezie, red. Z. Barciński, Z. Maciejewski, N. Nizio, J. Wójcik, Lublin 1998.

Milerski B., Religia a szkoła, Status edukacji religijnej w szkole w ujęciu ewangelickim, Warszawa 1998.

Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Warszawa 1999, s.19-22; 37-64.

Vademecum katechety, Z. Barciński (red.), Kraków – Lublin 2006.

Wantuła A., Zarys katechetyki ewangelickiej, Warszawa 1973, (wybrane rozdziały).

Węglińska M., Jak przygotować się do lekcji? Kraków 1998, s. 77-91.

Podstawa programowa, Program oraz Podręczniki do religii - zgodnie z denominacją studentów.

Literatura uzupełniająca:

Bednarz E., Przewodnik metodyczny dla nauczyciela katechety, Cieszyn 2007.

Ferrero B., Historie, Katecheza w opowiadaniach, Warszawa 1997.

Ferrero B., Przypowieści & opowiadania dla szkoły i katechezy, Warszawa 2000.

Jak opowiadać na lekcjach katechizmu i religii w szkole, red. M. D. Śpiewakowska, R. Szpakowski, Warszawa 1996.

Lindner J., Meandry nauczania i oceniania, „Dziecko, Rodzina, Kościół” nr 3/2005.

Molicka M., Bajki terapeutyczne, Poznań 1999.

Saller S., Symbole i ich dydaktyka, w: W służbie człowiekowi, red. Z. Marek, Kraków 1991.

Tacher B., Praca małych grup na lekcji, Koszalin 1997. Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, red. Elżbieta Kędzior-Niczyporuk, Lublin 2003.

Węglińska M., Jak pracować z obrazkiem? Kraków 2000.

Zellma A., Zastosowanie współczesnego podręcznika dla ucznia w katechezie dzieci i młodzieży, na wybranych przykładach podręczników do nauki religii, „Katecheta” 2002.

*Aktualne artykuły z prasy specjalistycznej i popularnej.

*Aktualnie używane podręczniki do lekcji religii Kościołów, których członkowie studiują w ChAT .

*Wybrane artykuły z czasopism: „Katecheta”, „Religious Education”, Paedagogik und Theologie”.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K1_W02 - zna i rozumie miejsce danego przedmiotu lub rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych;

zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału

K1_W13 - zna kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami;

zna podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych;

zna warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej

K1_W14 - zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów oraz metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych; treści nauczania i typowe trudności uczniów, zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów wraz z zagadnieniem edukacji włączającej

UMIEJĘTNOŚCI

K1_U01 - potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej;

K1_U12 - potrafi właściwie dobierać treści, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki oraz metody pracy, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić adekwatne działania

K1_U13 - potrafi projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów, w tym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym, religijnym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego

KOMPETENCJE

K1_K02 - uznaje znaczenie wiedzy i gotów jest współpracy z ekspertami na potrzeby działań badawczych i realizacji zadań związanych z pracą zawodową

K1_K03 - wykazuje wrażliwość na problemy i potrzeby społeczne i religijne różnych środowisk, jest gotowy do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu i do inicjowania działań na rzecz dobra dzieci i osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski, współpracując z otoczeniem oraz wyspecjalizowanymi instytucjami i organizacjami edukacyjnymi, społecznymi i kościelnymi

K1_K08 - jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na zaliczenia to składowa: 20% - obecność i aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne trzy nieobecności) oraz 80% - przeprowadzenie lekcji religii w wybranej grupie, uzupełnienie karty ewaluacji i hospitacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-20 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Byrtek
Prowadzący grup: Elżbieta Byrtek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)