Katechetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S1-Te-K4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Katechetyka |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami katechetyki, pogłębienie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju religijnego oraz usystematyzowanie wiedzy dotyczącej roli (obowiązków, oczekiwań i praw) i etyki zawodu nauczyciela, a także nabycie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w procesie planowania lekcji i innych zajęć religijnych. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci będą mieli możliwość: - powtórzenia i pogłębienia wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej dzieci i młodzieży (teoria rozwoju poznawczego Jeana Piageta, teoria i stadia rozwoju moralnego według Lawrence’a Kohlberga, stadia rozwoju psychospołecznego według Erika H. Eriksona; - przyswojenia wiedzy dotyczącej rozwoju religijnego dzieci i młodzieży - interpretacja rozwoju religijnego za pomocą strukturalizmu genetycznego według Fowlera (stadia wiary), teoria stadiów religijnego sądzenia Osera i Gmuendera; - omówienia wpływu rodziny, Kościoła, szkoły, rówieśników, mediów na tworzenie obrazu Boga w okresie dzieciństwa i wczesnej młodości (przykłady z praktyki, wypowiedzi dzieci); - usystematyzowania wiedzy dotyczącej czynników wpływających na okres dzieciństwa i wczesnej młodości; - analizowania współczesnych problemów i zagrożeń, wpływu mediów; - określenia współczesnych zadań wychowawczych rodziny, Kościoła i szkoły. Zapoznają się z obowiązkami i prawami nauczyciela religii (wynikającymi także z Karty Nauczyciela): status i rola zawodowa (fachowiec-teolog, metodyk; wyznawca-świadek; duszpasterz-doradca), a także z oczekiwaniami stawianymi wobec nauczyciela przez różne grupy (szkoła, Kościół/parafia, rodzice, uczniowie, nauczyciel). Zapoznają się z istotą i celami nauczania religijnego, a także będą mieli możliwość pogłębienia wiedzy dot. nauczania religii na przestrzeni wieków (istota i cele) oraz statusu lekcji religii w szkole publicznej. |
Literatura: |
Dokumenty: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1) z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (z późniejszymi zmianami) Porozumienie pomiędzy Polską Radą Ekumeniczną oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 24 kwietnia 2013 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej Podstawa programowa nauczania religii ewangelickiej dla przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej oraz innych form wychowania przedszkolnego, dla szkoły podstawowej, dla szkół ponadpodstawowych oraz dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkole podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych (http://religiaewangelicka.pl/pluginfile.php/1049/block_html/content/Podstawa%20programowa%202017-synod%20%281%29.pdf) Programy nauczania religii Karta Nauczyciela Literatura podstawowa: Birch A., Malim T., Psychologia rozwojowa w zarysie, Warszawa 1998, s. 36-87. Daniel E. A., Elementarz chrześcijańskiego nauczyciela, Warszawa 1999. Grom B., Psychologia religii, Kraków 2009. Korgul M., Dydaktyka na lekcjach religii, Wrocław 1998. Kuczkowski S., Psychologia religii, Kraków 1998, s. 45-85. Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1996. Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Warszawa 2003, (wybrane rozdziały). Milerski B., Religia a szkoła, Status edukacji religijnej w szkole w ujęciu ewangelickim, Warszawa 1998. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, t.1., Warszawa 1996. Rogowski C., Tatala M., Religijność od wieku przedszkolnego do adolescencji – wyzwania dla praktyki pedagogicznoreligijnej, „Paedagogia Christiana” 2 (6)/2000. Vademecum katechety, Z. Barciński (red.), Kraków – Lublin 2006. Wantuła A., Zarys katechetyki ewangelickiej, Warszawa 1973, (wybrane rozdziały). Literatura uzupełniająca: Bednarz E., Przewodnik metodyczny dla nauczyciela katechety, Cieszyn 2007. Erikson E., Dzieciństwo i społeczeństwo, Poznań 1997. Hamer H., Bliżej siebie, Warszawa 2001. Hammer H., Dekalog nauczyciela (I i II), „Charaktery” Lipiec i Sierpień 2001. Hamer H., Psychologiczne gry uczniów, „Charaktery” nr 7/2003. Kasztelan J., ABC katechety w szkole, Kraków 1994. Zygarowska O., Jak wygląda Bóg, w: „Charaktery” nr 8/1998. *Aktualne artykuły z prasy specjalistycznej i popularnej. *Aktualnie używane podręczniki do lekcji religii Kościołów, których członkowie studiują w ChAT . *Wybrane artykuły z czasopism: „Katecheta”, „Religious Education”, Paedagogik und Theologie”. |
Efekty uczenia się: |
K1_W02 - zna i rozumie historię pedagogiki religii, status, obszary badań, cele i założenia edukacji religijnej i katechetyki; zna i rozumie miejsce lekcji religii w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych; K1_W13 - zna kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych; K1_W14 - zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów oraz metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych; treści nauczania i typowe trudności uczniów, zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów wraz z zagadnieniem edukacji włączającej UMIEJĘTNOŚCI K1_U01 - potrafi wyszukać, dobierać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz krytycznie je oceniać K1_U12 - potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów oraz dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne; potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów oraz merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1_K02 - uznaje znaczenie wiedzy i gotów jest współpracy z ekspertami na potrzeby działań badawczych i realizacji zadań związanych z pracą zawodową K1_K05 - identyfikuje problemy etyczne związane z własną pracą zawodową, aktywnie współdziała w rozwiązywaniu problemów |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ocena na zaliczenia to składowa: 30% obecność na zajęciach (dopuszczalne trzy nieobecności) i aktywny udział w ćwiczeniach oraz 70% - praca pisemna lub pisemny sprawdzian zdobytej wiedzy. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.