Praktyka pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S1-T-PPe6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka pedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem praktyki pedagogicznej jest nabywanie umiejętności organizowania i prowadzenia zajęć oraz gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą z dziećmi i młodzieżą oraz konfrontowanie nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. Student dokumentuje przebieg praktyki w Karcie Praktyk i dzienniku Praktyk (opis wykonanych zadań i przebiegu praktyk musi być zgodny z programem praktyk zawartym w Karcie Pedagogicznych Praktyk Nauczycielskich Studentów CHAT w Warszawie. |
Pełny opis: |
Praktyka może odbywać się w przedszkolu, szkole, punkcie katechetycznym lub innej placówce kościelnej, edukacyjnej, wychowawczej czy opiekuńczej pod kierunkiem opiekuna praktyk (nauczyciela, katechety, księdza). Zgodnie ze wskazaniami Standardu kształcenia nauczycielskiego określonego w rozporządzeniu oraz Porozumienia pomiędzy Polską Radą Ekumeniczną oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 24 kwietnia 2013 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej polega ona na kształceniu kompetencji opiekuńczo-wychowawczych kandydatów na nauczycieli przez: 1) zapoznanie się z dokumentacją, sposobem funkcjonowania, organizacją pracy i specyfiką placówki 2) obserwowanie: • aktywności formalnych i nieformalnych grup dzieci/młodzieży w toku aktywności zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie, • aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, • interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi/młodzieżą (w tym samym i w różnym wieku), • procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń, • czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk oraz prowadzonych przez niego zajęć, • integrowania przez nauczyciela-opiekuna praktyk działalności opiekuńczo- wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej, terapeutycznej itp., • dynamiki grupy (klasy), ról pełnionych przez uczestników grupy, zachowania i postaw dzieci/młodzieży, • działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny; 3) współdziałanie z opiekunem praktyk (opieka i nadzór, bezpieczeństwa, działania wychowawcze, organizowanie, działania na rzecz uczniów/wychowanków o specjalnych potrzebach edukacyjnych); 4) pełnienie roli opiekuna-wychowawcy (diagnozowanie dynamiki grupy, poznawanie uczniów, ich potrzeb, zainteresowań i zdolności, samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych, animowanie aktywności grupy, podejmowanie indywidualnej pracy z wychowankami, opieka nad uczniami/wychowankami poza terenem placówki; 5) analizę i interpretację zaobserwowanych zjawisk, prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocena własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych, ocenę przebiegu prowadzonych działań oraz konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i przeprowadzanych działań. • interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) - dziecko oraz interakcji między dziećmi/ młodzieżą w toku lekcji (zajęć), • procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w szkole/klasie, ich prawidłowości i zakłóceń, • sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów, • sposobu oceniania uczniów, • sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej, • dynamiki klasy, ról pełnionych przez uczniów, zachowania i postaw dzieci/młodzieży, • organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania (ustawienie mebli, wyposażenie, dekoracje); współdziałanie z nauczycielem - opiekunem praktyk (planowanie i prowadzenie lekcji (zajęć), przygotowywaniu pomocy dydaktycznych, adekwatne wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej, ocenianie uczniów, działania na rzecz uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych i doznających trudności w uczeniu się, • organizowaniu przestrzeni klasy, • planowanie lekcji (zajęć), formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, • dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści, etapu edukacyjnego oraz dynamiki grupy uczniowskiej, • organizacja i prowadzenie lekcji (zajęć) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze zajęć, • wykorzystywanie w toku prowadzenia lekcji (zajęć) środków multimedialnych i nowoczesnych technologii informacyjnych, • dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji (zajęć) do poziomu rozwoju uczniów, • animowanie aktywności poznawczej i współdziałania uczniów, rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej, • organizacja pracy dzieci/młodzieży w grupach zadaniowych, • dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, • diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów, • podejmowanie indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami (także o specjalnych potrzebach edukacyjnych), • podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej w miarę pojawiających się problemów w sytuacjach: zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad, • podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym oraz innymi specjalistami pracującymi z uczniami; 5) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych zjawisk i sytuacji pedagogicznych, w tym: • prowadzenie dokumentacji praktyki, • konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, • ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron), • ocenę przebiegu prowadzonych zajęć oraz realizacji zamierzonych celów, • konsultacje z nauczycielem - opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i przeprowadzanych lekcji (zajęć). |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K1_W11 - ma wiedzę o instytucjach kościelnych i religijnych, ich uwarunkowaniach prawnych, etycznych i ekonomicznych, oraz o ich związkach z innymi instytucjami społecznymi, edukacyjnymi i kulturalnym K1_W13 - zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania, podstawy funkcjonowania i patologie aparatu mowy, zasady emisji głosu, podstawy funkcjonowania narządu wzroku i równowagi oraz specyfikę głównych środowisk wychowawczych K1_W14 - zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów oraz metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych; treści nauczania i typowe trudności uczniów, zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów wraz z zagadnieniem edukacji włączającej K1_W15 - zna i rozumie strukturę i funkcje oraz podstawy prawne systemu oświaty (instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także alternatywne formy edukacji) oraz prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością UMIEJĘTNOŚCI K1_U01 -potrafi wyszukać, dobierać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz krytycznie je oceniać K1_U10 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze i pedagogiczne, planuje i realizuje własne uczenie się z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych i technologii K1_U11 - potrafi obserwować i analizować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne oraz tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów i rozwijające ich uzdolnienia K1_U12 - potrafi właściwie dobierać treści, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki oraz metody pracy, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić adekwatne działania K1_U13 - potrafi projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów, w tym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym, religijnym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego K1_U14 - potrafi organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem różnorodnych potrzeb i prawa ucznia oraz wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem KOMPETENCJE K1_K01 - krytycznie ocenia zakres posiadanej wiedzy i umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego K1_K02 - uznaje znaczenie wiedzy i gotów jest współpracy z ekspertami na potrzeby działań badawczych i realizacji zadań związanych z pracą zawodową K1_K03 - wykazuje wrażliwość na problemy i potrzeby społeczne i religijne różnych środowisk, jest gotowy do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu i do inicjowania działań na rzecz dobra dzieci i osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski, współpracując z otoczeniem oraz wyspecjalizowanymi instytucjami i organizacjami edukacyjnymi, społecznymi i kościelnymi K1_K05 - identyfikuje problemy etyczne związane z własną pracą zawodową, aktywnie współdziała w rozwiązywaniu problemów K1_K08 - |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą jej zaliczenia praktyk jest przedstawienie Karty Praktyk i Dziennika Praktyk zawierających: opis i potwierdzenie wykonanych zadań oraz opinie i podpisy opiekuna (opiekunów praktyk). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Byrtek | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Byrtek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyki - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.