Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka pedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-S1-T-PPe6
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka pedagogiczna
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem praktyki pedagogicznej jest nabywanie umiejętności organizowania i prowadzenia zajęć oraz gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą z dziećmi i młodzieżą oraz konfrontowanie nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. Student dokumentuje przebieg praktyki w Karcie Praktyk i dzienniku Praktyk (opis wykonanych zadań i przebiegu praktyk musi być zgodny z programem praktyk zawartym w Karcie Pedagogicznych Praktyk Nauczycielskich Studentów CHAT w Warszawie.

Pełny opis:

Praktyka może odbywać się w przedszkolu, szkole, punkcie katechetycznym lub innej placówce kościelnej, edukacyjnej, wychowawczej czy opiekuńczej pod kierunkiem opiekuna praktyk (nauczyciela, katechety, księdza). Zgodnie ze wskazaniami Standardu kształcenia nauczycielskiego określonego w rozporządzeniu oraz Porozumienia pomiędzy Polską Radą Ekumeniczną oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 24 kwietnia 2013 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej polega ona na kształceniu kompetencji opiekuńczo-wychowawczych kandydatów na nauczycieli przez:

1) zapoznanie się z dokumentacją, sposobem funkcjonowania, organizacją pracy i specyfiką placówki

2) obserwowanie:

• aktywności formalnych i nieformalnych grup dzieci/młodzieży w toku aktywności zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie,

• aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

• interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi/młodzieżą (w tym samym i w różnym wieku),

• procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń,

• czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk oraz prowadzonych przez niego zajęć,

• integrowania przez nauczyciela-opiekuna praktyk działalności opiekuńczo- wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej, terapeutycznej itp.,

• dynamiki grupy (klasy), ról pełnionych przez uczestników grupy, zachowania i postaw dzieci/młodzieży,

• działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny;

3) współdziałanie z opiekunem praktyk (opieka i nadzór, bezpieczeństwa, działania wychowawcze, organizowanie, działania na rzecz uczniów/wychowanków o specjalnych potrzebach edukacyjnych);

4) pełnienie roli opiekuna-wychowawcy (diagnozowanie dynamiki grupy, poznawanie uczniów, ich potrzeb, zainteresowań i zdolności, samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych, animowanie aktywności grupy, podejmowanie indywidualnej pracy z wychowankami, opieka nad uczniami/wychowankami poza terenem placówki;

5) analizę i interpretację zaobserwowanych zjawisk, prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocena własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych, ocenę przebiegu prowadzonych działań oraz konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i przeprowadzanych działań.

• interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) - dziecko oraz interakcji między dziećmi/ młodzieżą w toku lekcji (zajęć),

• procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w szkole/klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,

• sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów,

• sposobu oceniania uczniów,

• sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej,

• dynamiki klasy, ról pełnionych przez uczniów, zachowania i postaw dzieci/młodzieży,

• organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania (ustawienie mebli, wyposażenie, dekoracje);

współdziałanie z nauczycielem - opiekunem praktyk (planowanie i prowadzenie lekcji (zajęć), przygotowywaniu pomocy dydaktycznych, adekwatne wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej, ocenianie uczniów, działania na rzecz uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych i doznających trudności w uczeniu się,

• organizowaniu przestrzeni klasy,

• planowanie lekcji (zajęć), formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,

• dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści, etapu edukacyjnego oraz dynamiki grupy uczniowskiej,

• organizacja i prowadzenie lekcji (zajęć) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze zajęć,

• wykorzystywanie w toku prowadzenia lekcji (zajęć) środków multimedialnych i nowoczesnych technologii informacyjnych,

• dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji (zajęć) do poziomu rozwoju uczniów,

• animowanie aktywności poznawczej i współdziałania uczniów, rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej,

• organizacja pracy dzieci/młodzieży w grupach zadaniowych,

• dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

• diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,

• podejmowanie indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami (także o specjalnych potrzebach edukacyjnych),

• podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej w miarę pojawiających się problemów w sytuacjach: zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad,

• podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym oraz innymi specjalistami pracującymi z uczniami;

5) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych zjawisk i sytuacji pedagogicznych, w tym:

• prowadzenie dokumentacji praktyki,

• konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,

• ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),

• ocenę przebiegu prowadzonych zajęć oraz realizacji zamierzonych celów,

• konsultacje z nauczycielem - opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i przeprowadzanych lekcji (zajęć).

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K1_W11 - ma wiedzę o instytucjach kościelnych i religijnych, ich uwarunkowaniach prawnych, etycznych i ekonomicznych, oraz o ich związkach z innymi instytucjami społecznymi, edukacyjnymi i kulturalnym

K1_W13 - zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania, podstawy funkcjonowania i patologie aparatu mowy, zasady emisji głosu, podstawy funkcjonowania narządu wzroku i równowagi oraz specyfikę głównych środowisk wychowawczych

K1_W14 - zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów oraz metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych; treści nauczania i typowe trudności uczniów, zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów wraz z zagadnieniem edukacji włączającej

K1_W15 - zna i rozumie strukturę i funkcje oraz podstawy prawne systemu oświaty (instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także alternatywne formy edukacji) oraz prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością

UMIEJĘTNOŚCI

K1_U01 -potrafi wyszukać, dobierać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz krytycznie je oceniać

K1_U10 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze i pedagogiczne, planuje i realizuje własne uczenie się z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych i technologii

K1_U11 - potrafi obserwować i analizować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne oraz tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów i rozwijające ich uzdolnienia

K1_U12 - potrafi właściwie dobierać treści, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki oraz metody pracy, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić adekwatne działania

K1_U13 - potrafi projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów, w tym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym, religijnym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego

K1_U14 - potrafi organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem różnorodnych potrzeb i prawa ucznia oraz wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem

KOMPETENCJE

K1_K01 - krytycznie ocenia zakres posiadanej wiedzy i umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego

K1_K02 - uznaje znaczenie wiedzy i gotów jest współpracy z ekspertami na potrzeby działań badawczych i realizacji zadań związanych z pracą zawodową

K1_K03 - wykazuje wrażliwość na problemy i potrzeby społeczne i religijne różnych środowisk, jest gotowy do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu i do inicjowania działań na rzecz dobra dzieci i osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski, współpracując z otoczeniem oraz wyspecjalizowanymi instytucjami i organizacjami edukacyjnymi, społecznymi i kościelnymi

K1_K05 - identyfikuje problemy etyczne związane z własną pracą zawodową, aktywnie współdziała w rozwiązywaniu problemów

K1_K08 -

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą jej zaliczenia praktyk jest przedstawienie Karty Praktyk i Dziennika Praktyk zawierających: opis i potwierdzenie wykonanych zadań oraz opinie i podpisy opiekuna (opiekunów praktyk).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-20 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki, 150 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Byrtek
Prowadzący grup: Elżbieta Byrtek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Praktyki - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)