Model edukacji religijnej w szkole współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-P-22L-Mew-F |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Model edukacji religijnej w szkole współczesnej |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem podstawowym zajęć jest ukazanie roli edukacji religijnej i znaczenia wiary w procesie dydaktyczno- wychowawczym młodzieży w szkole współczesnej |
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest ukazanie znaczenia edukacji religijnej w zakresie działań edukacyjno- wychowawczych. Próba definicji wiary i jej wpływu na kształtowanie postaw uczniów. Wiara jako cnota chrześcijańska. Wiara a człowiek. Wiara w Starym i Nowym Testamencie. Kontekst społeczno-kulturowy. Kontekst eklezjalny i metodologiczny. Cele edukacji religijnej z perspektywy nauki. Wiara a nauka. Wiara a wychowanie. Integralność nauczania i wychowania. Edukacyjno-wychowawcza rola nauczyciela i ucznia. Osobisty przykład nauczyciela. Rola rodziców w procesie wychowania. Współdziałanie środowiskowe w zakresie nauczania i wychowania młodzieży. Powrót religii do szkół. Edukacja religijna w szkole po roku 1990. Nauczanie religii w szkołach publicznych. Edukacja religijna na kolejnych etapach kształcenia. System kształcenia i doskonalenia nauczycieli religii. Nadzór pedagogiczny i doradztwo metodyczne. Reforma systemu edukacji w roku 2017. Ustawodawstwo dotyczące reformy systemu oświaty. Ustrój szkolny – organizacja szkół i placówek edukacyjnych; zakres kompetencji; sposób kształcenia wychowania i opieki w oparciu o aktualne prawo oświatowe. Karta nauczyciela. Znowelizowana „Podstawa programowa i program nauczania religii”. Obudowa programu nauczania. Odpowiedzialność Kościoła związana z merytoryczną płaszczyzną nauczania religii. Prawa, obowiązki i kompetencje dyrektorów szkół w zakresie nauczania religii. |
Literatura: |
Biblia Tysiąclecia Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań, 2003 Znowelizowana ustawa Prawo Oświatowe, po zmianach z 16 października 2019r. wyd. eMPI, Poznań 2019 L. Busłowska, Prawosławna myśl pedagogiczna, aksjomat wiary w szkolnym systemie nauczania religii PAKP po roku 1990, Hajnówka 2012; Podstawa programowa i program nauczania religii prawosławnej, wyd. Warszawska Metropolia Prawosławna, Warszawa 2019; Program nauczania religii Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego dla szkoły branżowej I i II stopnia (dla absolwentów gimnazjum) wyd. Warszawska Metropolia Prawosławna, Warszawa 2019; XXV lat nauczania religii prawosławnej w szkole, praca zbiorowa, wyd. Warszawska Metropolia Prawosławna, Warszawa 2015; A. Osipow, Droga rozumu w poszukiwaniu prawdy, Warszawa 2011; J. Kubin, Kultura intelektualna, Warszawa 2008. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie semestru na ocenę na podstawie obecności podczas zajęć (60%) prezentacja kilkustronicowej pracy pisemnej na określony temat w ustalonym terminie (40%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-24 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Baczyński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Baczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna.