Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-S1-PS-KIPS4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie z zasadami skutecznego komunikowania się, oraz ukazanie korzyści płynących z prawidłowo przebiegających aktów komunikacji interpersonalnej w różnych sytuacjach zawodowych pracownika socjalnego oraz kształtowanie praktycznych umiejętności komunikowania się w kontekście występujących barier komunikacyjnych oraz trudnych w kontaktach typach rozmówców. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W trakcje zajęć omówiene będą podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji interpersonalnej, specyfika i znaczenie werbalnego i niewerbalnego komunikowania się międzyludzkiego. Omawiane będą także style i strategie komunikowania interpersonalnego. W ramach ćwiczeń studenci zapoznani zostaną z problematyką możliwych zaburzeń w komunikacji wynikających z różnych barier oraz toksyczności rozmówców. Szczególna uwaga bedzie zwrócona na na rodzaje i znaczenie poszczególnych elementów mowy ciała w praktyce komunikacyjnej. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone komunikacji interpersonalnej w pracy socjalnej mają za zadanie przybliżyć studentom złożoność procesu interakcji społecznych oraz umożliwić wypracowanie właściwych procedur prowadzenia skutecznego dialogu z innymi.Problematyka relacji międzyludzkich osadzona będzie ze względu na wyróżniane przez autorów opracowań określone konteksty. Na komunikację interpersonalną wpływają wg Nęckiego i Awdiejewa cztery konteksty. Kontekst semantyczny to wszystkie akty komunikacji poprzedzające lub współistniejące z aktem komunikacji, który podlega badaniu; ważne jest tutaj uwzględnienie oprócz komunikacji werbalnej (słownej), także niewerbalnej (np. ruch ciała, gesty, wyraz twarzy, ruch oczu, dotyk, głos oraz sposób wykorzystywania czasu i miejsca w komunikowaniu się..); ta ostatnia ujawnia lepiej nieświadome postawy partnerów komunikacji. Kontekst interpersonalny to relacje, jakie łączą partnerów komunikacji; chodzi tu przede wszystkim o ich wzajemne nastawienie emocjonalne oraz panujące między nimi relacje władzy i podporządkowania (np. rodzic i dziecko). Kontekst zadaniowy to aktywności, w które uwikłana jest komunikacja (np. praca, handel, walka, nauczanie, zabawa itd.). Kontekst kulturowy to wspólnota doświadczeń pozajęzykowych komunikujących się osób bądź jej brak. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa, 1991. - Aronson E., Psychologia społeczna-serce i umysł, Warszawa 1997. - Eicher J., Sztuka komunikowania, Łódź 1995. - - Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, Gdansk 2003. - Hall E. T., Ukryty wymiar, Warszawa 2003. - Łęcki K., Szóstak A., Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, Warszawa 1996 - Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 1996. Literatura uzupełniająca: - Glass L., Toksyczni ludzie, Poznań 2001.- Pease A., Język ciała - jak czytać myśli ludzi z ich gestów, Kraków 1992. - Thiel E., Mowa ciała, Wrocław 1995. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY: PS_W04 - posiada zaawansowaną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspektach: biologicznym, psychologicznym i społecznym P6U-W / P6S_WG PS_W05 - posiada zaawansowaną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach P6U_W / P6S_WG PS_W06 - posiada zaawansowaną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach P6U_W / P6S_WG / P6S_WK PS_W07 - posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń (także w języku angielskim) P6U_W / P6S_WG W zakresie UMIEJĘTNOŚCI: PS_U02 - potrafi wykorzystywać zaawansowaną wiedzę teoretyczną z zakresu pracy socjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań P6U_U / P6S_UW PS_U03 - potrafi posługiwać się zaawansowanymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pomocowej P6U_U / P6S_UW PS_U07 posiada zaawansowane umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pracy socjalnej, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów P6U_U / P6S_UK W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: PS_K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia P6U_K / P6S_KK PS_K04 - ma przekonanie o znaczeniu zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej P6U_K / P6S_KR PS_K05 - dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki P6U_K / P6S_KR SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Weryfikacja efektów uczenia się prowadzona jest na różnych etapach kształcenia poprzez: - bieżącą ocenę pracy studenta w trakcie trwania zajęć (projekty, prezentacje, opracowania pisemne, aktywność, itp.), Weryfikacja obejmuje wszystkie kategorie efektów (wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne). Sposoby weryfikacji modułowych efektów uczenia się są określone w sylabusach przedmiotowych. Sylabus precyzuje warunki zaliczenia przedmiotu/modułu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach prowadzonych w trybie synchronicznym poprzez platformę Teams obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) 25% - (0,5p.ETSC) Praca indywidualna - czytanie wskazanej literatury,opracowania pisemne na zadany temat - 50% (1p.ETSC) Końcowe kolokwium pisemne 25% (0,5p.ETSC) Sposób weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium ustne oraz insenizacja |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna.