Wprowadzenie do pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-S1-PRiMp-WP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy wprowadzającej w najważniejsze zagadnienia i obszary refleksji charakterystyczne dla współczesnej pedagogiki. |
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy wprowadzającej w najważniejsze zagadnienia i obszary refleksji charakterystyczne dla współczesnej pedagogiki. Studenci zapoznają się ze statusem i najważniejszymi zadaniami pedagogiki jako dyscypliny akademickiej, z jej najważniejszymi kategoriami pojęciowymi oraz z podstawowymi prawidłowościami. Ukazany zostanie jej charakter interdyscyplinarny, a przede wszystkim powiązania z psychologią, socjologią i filozofią. Wybrane subdyscypliny pedagogiczne posłużą jako przykłady różnych obszarów problemowych i zagadnień, które obejmuje współczesna refleksja pedagogiczna. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2003 B. Śliwerski, Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011 B. Śliwerski (red.), Pedagogika. (tom. 4): Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, GWP, Gdańsk 2010 T. Hejnicka- Bezwińska, Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 L. Turos (red.), Pedagogika ogólna i subdyscypliny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999 Literatura uzupełniająca: J. Górniewicz, Kategorie pedagogiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001 A.M. de Tchorzewski, Współczesne konteksty wychowania: w kręgu pytań i dyskusji, Wers, Bydgoszcz 2002 B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków 2005 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K_W01 Student zna zaawansowaną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych H1A W02 H1A_W03 K_W02 ma poszerzoną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi H1A_W01 H1A_W05, S1A_W01 K_W04 zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej H1A_W05 S1A_W05 UMIEJĘTNOŚCI K_U02 Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań H1A_U04 S1A_U02 S1A_U06 K_U06 potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin H1A_U01, H1A_U08, S1A_U09, S1A_U10 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia H1A_K01 S1A_K01 S1A_K06 K_K02 docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych S1A_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze). Egzamin końcowy pisemny. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.