Wprowadzenie do pedagogiki opiekuńczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-S1-PRiM-WPO1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki opiekuńczej |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są szerokiej prezentacji zagadnień z zakresu pedagogiki opieki, ze szczególnym uwzględnieniem elementów stanowiących podstawę pracy opiekuńczej. Do celów bardziej szczegółowych należy: zapoznanie z historią opieki nad dzieckiem, przedstawicielami pedagogiki opiekuńczej i ich systemami wychowania, podstawowymi pojęciami pedagogiki opieki. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są szerokiej prezentacji zagadnień z zakresu pedagogiki opieki, ze szczególnym uwzględnieniem elementów stanowiących podstawę pracy opiekuńczej. Treści szczegółowe:miejsce pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk; zarys historii opieki nad dzieckiem; teoretycy i praktycy pedagogiki opieki (wybrani prekursorzy i reprezentanci pedagogiki opiekuńczej); opieka: zakres, kategorie, struktura. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Badora S., Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej, Tarnobrzeg 2009. Dąbrowski Z., Kulpiński L., Pedagogika opiekuńcza, historia, teoria, terminologia, Olsztyn 2002. Pedagogika opiekuńcza, przeszłość – teraźniejszość - przyszłość, red. E. Jundził, I. Pawłowska, Gdańsk 2008. Tożsamość oraz dylematy pedagogiki opiekuńczej, red. A. Olubiński, Toruń 2002. Literatura uzupełniająca: Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Warszawa Sieroctwo społeczne i jego kompensacja, red. M. Heine, G. Gajewska, Zielona Góra 1999. Węgierski Z. Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka, Toruń 2006. Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie. T.1-2 Olsztyn 2000. |
Efekty uczenia się: |
w zakresie WIEDZY: PED2A_W01 zna w zaawansowanym stopniu terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym, P6U_W,P6S_WG NAU2AR_W01 zna i rozumie w sposób zaawansowany, podstawy pedagogiki opiekuńczej: definicje, pojęcia, zakresy, rys historyczny, przedstawicieli pedagogiki opiekuńczej – twórców i ich dzieła, P6U_W, P6S_WK w zakresie UMIEJĘTNOŚCI: PED2A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów opiekuńczo-wychowawczych, P6U_W, P6S_WG NAU 2 AR_U0 3 potrafi intepretować problemy opiekuńcze w instytucjach, placówkach oświatowych i ośrodkach o charakterze resocjalizacyjno -wychowawczym;P6 U_U, P6 S_UO. w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: PED2A_K06 jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, za podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, P6U_K, P6S_KR Sposoby weryfikacji efektów uczenia się:: -bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć, -kolokwium końcowe pisemne. |
Metody i kryteria oceniania: |
BILANS PUNKTÓW ECTS: 0,5 ECTS – 15 godzin kontaktowych; 0,5 ECTS - czytanie wskazanej literatury, 1 ECTS – kolokwium na e-ChAT na ostatnich zajęciach. METODY I KRYTERIA OCENIANIA: Nauczanie frontalne, dyskusja, prezentacja multimedialna. Warunkiem dopuszczenia do kolokwium jest obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności nieusprawiedliwione, pozostałe należy usprawiedliwić). Ocena kolokwium na e-ChAT: 60%-67% - 3.0.; 68%-75% - 3,5; 76% - 83% - 4.0; 84% - 92% -4,5; 93%-100% - 5.0 |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna.