Seminarium dyplomowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-S1-PR-SD6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia stanowią podstawę do przygotowania przez studenta pracy dyplomowej. Analizowana będzie problematyka zagadnień pedagogicznych, które mogą być przedmiotem zainteresowań badawczych studentów zapisanych na seminarium dyplomowe. Omówione zostaną najważniejsze elementy , które powinna zawierać praca licencjacka czyli: jasne, precyzyjne, ścisłe i obiektywne przedstawienie przedmiotu pracy z wyraźnym zaznaczeniem wyników własnych autora na tle opublikowanych materiałów źródłowych, przejrzysty układ treści pracy, kompletność opracowania, poprawność i płynność języka i stylu wypowiedzi, odpowiedni poziom wydawniczy (zachowanie wymagań formalnych, właściwe użycie programów komputerowych DTP, estetyka wykonania). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy wprowadzającej w najważniejsze zagadnienia związane z procesem przygotowywania pracy dyplomowej. |
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy wprowadzającej w najważniejsze zagadnienia związane z procesem przygotowywania pracy dyplomowej. W trakcie zajęć skoncentrujemy się na zagadnieniach metodologicznych, takich jak: formułowanie celu badań, pytań/problemów badawczych, hipotez; dobieranie metod, technik i narzędzi badawczych, które umożliwiają odnalezienie odpowiedzi na pytania badawcze i weryfikację postawionych hipotez. Podczas rozmów indywidualnych omawiane będą najważniejsze zagadnienia merytoryczne, związane z wybranym przez studenta tematem pracy. |
Literatura: |
Literatura z zakresu metodologii badań pedagogicznych: Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2002. Krüger H.-H., Metody badań w pedagogice, przeł. D. Sztobryn, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2011. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2011. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, przeł. J. Ostrowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. Smolińska-Theiss B., Theiss W., Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie [w:] Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2009, s. 79–102. Dodatkowo,w trakcie pracy indywidualnej nad projektem pracy, każdy student przygotowuje z promotorem bibliografię tematyczną, odnoszącą się bezpośrednio do tematu pracy dyplomowej |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE PED 2A_W04 ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w Pedagogice) P7U_W; P7S_WG PED2A_W01 zna w zaawansowanym stopniu terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym P6U_W P6S_WG UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI PED2A_U01 posiada umiejętności obserwowania, wyszukiwania i twórczego przetwarzania informacji na temat złożonych zjawisk społecznych z wykorzystaniem stosownych metod, technik i narzędzi badawczych (w tym zaawansowanych technik ICT) oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych P6U_U P6S_UW NAU2 AR_U0 4 analizować metodykę oddziaływań w placówkach resocjalizacyjnych; analizować i stosować teoretyczne podstawy instytucjonalnych oddziaływań metodycznych; analizować i stosować metody wspierające proces readaptacji i reintegracji społecznej; stosować metodykę pracy wychowawcy w placówkach socjalizacyjnych, specjalnych ośrodkach szkolno- wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, schroniskach dla nieletnich, zakładach poprawczych; analizować i stosować podstawy metodyczne pracy wychowawcy w aresztach śledczych i zakładach karnych; określać przyczyny stresu i wypalenia zawodowego pedagogów resocjalizacyjnych; P6 U_U P6 S_UO KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO PED2A_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych P6U_K P6S_KR NAU2AR_K01 rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska P6 U_K P6 S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach obowiązkowa w pierwszym semestrze zajęć. (dopuszczalne dwie nieobecności). Semestr drugi to przede wszystkim rozmowy indywidualne ze studentami, odbywające się zgodnie z indywidualnie ustalanymi harmonogramami pracy. Semestr pierwszy: określenie tematu pracy, opracowanie bibliografii i spisu treści, sformułowanie celu badań, pytań badawczych i (ewentualnie) hipotez. Semestr drugi: dopracowanie koncepcji badań własnych i części teoretycznej pracy. Przygotowanie pracy do obrony. BILANS PUNKTÓW ECTS: 10 ECTS 1 ECTS - udział w seminarium dyplomowym, 4 ECTS - kwerenda biblioteczna, 5 ECTS - przygotowanie pracy dyplomowej. METODY I KRYTERIA OCENIANIA: Nauczanie frontalne, dyskusja, prezentacja multimedialna; złożenie projektu pracy dyplomowej |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.