Zaburzenia rozwoju i zachowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-ZRZ10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zaburzenia rozwoju i zachowania |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia w r. akad. 2022/23 prowadzone są w trybie mieszanym (blended-learning), tzn. 15h odbywa się w sali budynku ChAT (kontaktowo), a 15h zdalnie, przy użyciu platformy internetowej Moodle. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Wykład prezentuje podstawową wiedzę na temat zaburzeń rozwoju i zachowania okresu dzieciństwa i dorastania: systemy klasyfikacyjne, czynniki ryzyka zaburzeń, etiologia, charakterystyka oraz mechanizmy i terapia zaburzeń. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaprezentowanie uczestnikom kursu podstawowych informacji na temat zakresu klasyfikacyjnego i charakterystyki grupy zaburzeń wchodzących w skład zaburzeń rozwoju i zachowania. Zakres tematyczny wykładu: • zróżnicowanie klasyfikacyjne w obszarze grupy zaburzeń rozwoju i zachowania • pojęcie normy (rozwojowej, zachowania) i zaburzenia • mity dotyczące wybranych zaburzeń rozwoju i zachowania • podstawowe pojęcia i charakterystyka zaburzeń okresu dzieciństwa i dorastania w następujących blokach: - zaburzenia emocjonalne (reaktywne zab. przywiązania, lęk separacyjny, fobie, dziecięca depresja, lęk uogólniony) - zaburzenia rozwojowe (niepełnosprawność intelektualna, spektrum autyzmu, zab. uczenia się) - zaburzenia odżywiania i nawyków (anorekcja, bulimia, moczenie, tiki) - destrukcyjne zaburzenia zachowania (zab. zachowania, zab. opozycyjno-buntownicze, ADHD) Nacisk kładziony jest na wypracowanie umiejętności refleksyjnej obserwacji i wykorzystywania wiedzy z zakresu psychopatologii rozwojowej do rozwiązywania problemów praktycznych, szczególnie wychowawczych i edukacyjnych. |
Literatura: |
M. Jerzak (red.) (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość, PWN (wybrane rozdziały). A. Kołakowski (red.) (2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Sopot: GWP (wybrane rozdziały). |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: C.W2. zasady organizacji optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej: możliwości wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania, organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci, uczniów lub grup, a także potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem lub uczniem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, oraz rodziców lub opiekunów; C.W3. zasady: projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, konstruowania wiedzy w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w przedszkolu i uczniów w klasach I–III szkoły podstawowej, projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych, rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka lub ucznia, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania; W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: C.U1. kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju dzieci lub uczniów, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka lub ucznia, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój; W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: C.K1. kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci lub uczniów i podejmowane działania pedagogiczne; C.K4. efektywnej współpracy z nauczycielami, specjalistami, w tym psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, i rodzicami dzieci lub uczniów oraz innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej na rzecz dzieci lub uczniów i zapewnienia jakości pracy przedszkola lub szkoły. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: - kolokwium końcowe pisemne - bieżąca ocena wykonywanych zadań na platformie Moodle. |
Metody i kryteria oceniania: |
BILANS PUNKTÓW ECTS: godziny kontaktowe (15 h) - 1 ECTS samodzielne studiowanie materiałów w części asynchronicznej - 1 ECTS zadania w asynchronicznej części kursu - 2 ECTS przygotowanie do kolokwium końcowego - 2 ECTS Zaliczenie wykładu: Na zaliczenie wykładu wymagane jest zaliczenie (min. 60%) części asynchronicznej na platformie Moodle i kolokwium końcowego. Otrzymanie oceny niedostatecznej z którejkolwiek części jest równoznaczne z brakiem zaliczenia wykładu. Ocena z egzaminu: Ocena z egzaminu wyliczana będzie jako średnia z dwóch ocen - z kolokwium końcowego z wagą 0,50 i z zadań w Moodle również z wagą 0,50 - zatem procentowy udział ocen z poszczególnych części kursu w ocenie końcowej zajęć rozkłada się w równych proporcjach: 50%/50%. Jednak wymagane jest zaliczenie każdej z części na ocenę co najmniej dostateczną – tzn. otrzymanie oceny niedostatecznej z którejkolwiek części jest równoznaczne z oceną niedostateczną z całego kursu. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.